Dobry i zły, pokój i wojna oraz bosonoga diwa…

20 grudnia 2011, Paulina Pocheć

To jedne z wielu wspomnień internautów dotyczących znanych osobistości, wśród których ostatnimi dniami (17-18 grudnia) śmierć zebrała swoje żniwo. Od kilku dni świat żegna przywódców politycznych o skrajnie odmiennych poglądach: prezydenta Republiki Czeskiej i przywódcę Korei Północnej politycznych, a także słynną pieśniarkę Cesárię Évorę, znaną jako bosonoga diwa z wysp Zielonego Przylądka.

Vaclav Havel (05.10.1936–18.12.2011) – urodzony w Czechach, pisarz i dramaturg, działacz antykomunistyczny, ostatni prezydent Czechosłowacji oraz pierwszy demokratyczny prezydent Republiki Czeskiej. Bardzo doceniany, nie tylko przez swój naród, za twórczość artystyczną oraz działalność polityczną.
Cesária Évora (27.08.1941-17.12.2011) – słynna charyzmatyczna pieśniarka pochodząca z Wysp Zielonego Przylądka (Cabo Verde), występująca bez obuwia (stąd też jej przydomek bosonoga diwa). Dzięki współpracy z Josém da Silva udało jej się zrobić międzynarodową karierę. Laureatka nagrody Grammy w kategorii World Music oraz wielu innych nagród.
Kim Dzong Il (16.02.1941-17.12.2011) – Przywódca Korei Północnej, szef partii komunistycznej. Dyktator sprawujący przez ponad 17 lat niepodzielną władzę w kraju. Na wieść o jego śmierci wśród obywateli tego kraju wybuchła ogromna histeria, ludzie wychodzili na ulice, padając na kolana płakali oraz kłaniali się pomnikom i plakatom ze zdjęciem zmarłego przywódcy.

Na te smutne doniesienia płynące z krajów pogrążonych w żałobie zareagowali również polscy internauci. Specjaliści NewPoint postanowili przeprowadzić analizę porównawczą, o której z trzech wymienionych osób najczęściej wspominano w polskim Internecie. Łącznie przeanalizowano 4591 publikacji z okresu 12-20 grudnia 2011 zawierających frazę „Kim Dzong Il” „Havel” oraz „Cesaria Evora”.

Na wieść o śmierci kolejnych z tych osób w internecie pojawiało się coraz więcej komentarzy, wspomnień oraz kondolencji. Najwięcej wyrazów współczucia i żalu płynęło w kierunku naszych południowo-zachodnich sąsiadów z powodu śmierci byłego prezydenta Vaclava Havla.

Na temat Vaclava Havla pojawiło się 2766 wzmianek, kolejną popularną informacją była śmierć przywódcy Korei Północnej (1204), jednak ta wiadomość nie spotkała się z tak wielką przychylnością oraz współczuciem internautów. Miło wspominano natomiast pieśniarkę Cesárię Évorę: internauci umieszczali linki do utworów artystki oraz wspominali jej twórczość.

Na temat obu zmarłych przywódców najwięcej artykułów pojawiło się na portalach internetowych: dziennikarze na szeroką skalę informowali o przyczynach śmierci, żałobie jaka ogarnęła oba kraje oraz planowanych pogrzebach przywódców. Cesárię Évorę najczęściej wspominano na portal społecznościowym Facebook poprzez umieszczanie linków do jej utworów.

Najwięcej publikacji o trzech analizowanych w raporcie postaciach pojawiło się na portalach internetowych (1632 publikacje), następnie w społecznościach (1061 publikacji) oraz na mikroblogach (1024 publikacje).

Serwisami, gdzie pojawiło się najwięcej komentarzy, okazały się Facebook (22% wszystkich publikacji), Twitter (16% wszystkich publikacji) i Blip (5%).

Metodologia
Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 3,8 mln źródeł w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media oraz z prawie 4 tys. portali monitorowanych przez NewsPoint. Uwzględniono publikacje artykuły i posty wzmianki zawierające frazy „Kim Dzong Il” „Havel” oraz „Cesaria Evora” we wszystkich odmianach. Analizowane posty zostały umieszczone w sieci w dniach 12-20.12.2011r.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

11 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Legia najbardziej medialna w marcu. Na podium awansuje Jagiellonia

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi drużynami była znacznie mniejsza niż w lutym. Na drugiej pozycji utrzymał się Śląsk Wrocław, a podium zestawienia zamyka Jagiellonia Białystok, która dzięki świetnym wynikom sportowym awansowała o dwa miejsca w rankingu medialności – wynika z analizy...