Dramat w trzech aktach, czyli sprawa Kataryny w polskich serwisach internetowych

9 czerwca 2009, Paulina Pocheć

Specjaliści NewsPoint przeprowadzili analizę medialnego szumu wokół blogerki Kataryny. Z raportu wynika, że sprawa miała trzy punkty zwrotne – krytykę ministra Czumy, artykuł Dziennika ujawniający tożsamość blogerki i list otwarty redaktora naczelnego „Dziennika” do internautów. Analiza została przeprowadzona za okres 10 maja – 8 czerwca. W tym czasie w internecie pojawiło się łącznie 1358 publikacji na ten temat.

Kataryna, pisująca na blogach kataryna.blox.pl i kataryna.salon24.pl, jest jedną z najbardziej poczytnych i wpływowych blogerek komentujących tematy polityczne. Gdy 15 maja skomentowała na swoim blogu dementi ministra Andrzeja Czumy w sprawie jego rzekomych spotkań z prokurator stanu Illinois, nie spodziewała się zapewne, że wywoła to aż taką reakcję. Minister zaczął domagać się od administratora blogów na Salon24 usunięcia krytycznego wpisu. Również syn ministra stanął w obronie ojca, wysyłając do blogerki maile z żądaniem usunięcia wpisów i domagając się podania danych osobowych, aby można było skierować przeciwko niej pozew do sądu. Kataryna zgodziła się ujawnić swoje dane, przedstawiając jednak swoje warunki – przesłania korespondencji z oficjalnego adresu e-mail ministra i potwierdzenia, że faktycznie zostanie wytoczony przeciwko niej pozew. Był to pierwszy etap medialnej burzy, która przetoczyła się przez wszystkie znaczące tytuły prasowe wraz z ich stronami internetowymi. W dniach 15-16 maja pojawiły się 223 artykuły online na ten temat.

21 maja nastąpiła kolejna odsłona dramatu. Dziennik opublikował artykuł ujawniający tak dużo faktów na temat Kataryny, że ustalenie jej tożsamości nie było problemem dla przeciętnego użytkownika Internetu. Dzień później sama blogerka przyznała, że skontaktowali się z nią dziennikarze tej redakcji, składając jej propozycję nie do odrzucenia – albo zgodzi się na współpracę z Dziennikiem jako felietonistka, albo inna gazeta tego samego wydawnictwa ujawni jej pełne dane. Blogerka odrzuciła propozycję. W mediach oraz w internecie ponownie zawrzało. Sieć była pełna krytycznych komentarzy blogerów na temat sposobu postępowania redakcji, chociaż nie brakowało też krytyki pod adresem blogerki za anonimowość jej wystąpień.

24 maja Dziennik ponownie podgrzał atmosferę wokół sporu, publikując list otwarty Roberta Krasowskiego do internautów broniących Kataryny, co ponownie wywołało burzę we wszystkich mediach i krytykę postępowania redakcji. W dniach 22-25 maja opublikowano łącznie 517 artykułów na ten temat. Od tego momentu liczba publikacji zaczęła spadać.

Metodologia analizy: monitorowane hasła to „kataryna” we wszystkich odmianach. Analiza objęła wszystkie 2300 polskojęzyczne portale monitorowane przez NewsPoint w okresie 10 maja – 8 czerwca 2009 r.

Pobierz raport w pdf



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.