Kampania negatywna w liczbach

4 października 2007, Paulina Pocheć

Kolejny tydzień naszych analiz potwierdza negatywny charakter kampanii wyborczej – najwięcej publikacji o kandydatach i partiach, niezależnie od opcji politycznej, dotyczy wydarzeń o charakterze niezdrowej sensacji, afer, wyzwisk i zarzutów. Wraz z Newton PL prezentujemy trzeci raport wyborczy NewsPoint.

Politycy

Niezmienna od kilku tygodni pierwsza pozycja Jarosława Kaczyńskiego (2033 publikacji – niemal 2 więcej niż w ubiegłym tygodniu) świadczy o dobrej strategii komunikacyjnej premiera. Za nim uplasował się Aleksander Kwaśniewski.

 

Awans byłego prezydenta w rankingu nie jest bynajmniej skorelowany z rosnącymi słupkami popularności. Wynika przede wszystkim z licznych publikacjami na temat debaty Kaczyński-Kwaśniewski. Wiele publikacji dotyczy również ‘niezdrowej sensacji’ wywołanej przez byłego prezydenta w Kijowie.

W pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych w internecie polityków pojawiła się również Nelly Rokita. Co ciekawe, pod względem ilości publikacji wyprzedziła swojego męża (358 do 338). Gwałtowny wzrost ilości publikacji na jej temat jest efektem decyzji o kandydowaniu z listy PiS oraz prób wytłumaczenia się z niefortunnych wypowiedzi na temat aborcji nagranych podczas jej wykładu wygłoszonego w ubiegłym roku na Uniwersytecie Warszawskim. Wiele publikacji ma krytyczny charakter wobec Nelly Rokity – z uwagi na reprezentowanie innej partii politycznej niż jej mąż oraz niestabilne poglądy dotyczące przerywania ciąży.

Partie polityczne

W rankingu partii nastąpiły dość znaczące przetasowania – poza niezmienną pozycją lidera. Po raz pierwszy LiD zanotował więcej publikacji, niż SLD i znalazł się na 3 miejscu rankingu, co może świadczyć o intensyfikacji działań komunikacyjnych. Zgodnie z raportami wyborczymi NewsPoint z ubiegłych tygodni, nazwa SLD była znacznie lepiej rozpoznawana i częściej obecna w prasie niż LiD.

 

Kolejną niespodzianką jest fakt, że Liga Polskich Rodzin po raz pierwszy była wymieniana – zarówno w prasie, jak i w internecie – częściej niż Samoobrona. Ta zmiana wynika z publikacji o zakwestionowaniu autentyczności podpisów na listach poparcia dla kandydatów LPR w Częstochowie przez Państwową Komisję Wyborczą. Na „popularność” LPR wpływ miał również wyrok sądu, nakazujący Romanowi Giertychowi przeproszenie Adama Michnika za nazwanie go „byłym partyjnym aparatczykiem”.

Metodologia badania

Obecność poszczególnych podmiotów badania w mediach internetowych NewsPoint mierzy poprzez:

  • wyszukiwanie fraz oraz ich dopuszczalnych odmian gramatycznych w publikacjach, np. dla zbadania obecności aktora Cezarego Pazury zakwalifikowane frazy mogą mieć postać np.: „Cezarego Pazury”, „Cezarym Pazurą”, a także „Czarka Pazury”, „Czarkiem Pazurą”,
  • wyszukiwanie marek należących do badanej instytucji, np. dla EFG Eurobank Ergasias S.A. Spółka Akcyjna zakwalifikowane będą obecności: „polbank”, „polbanku” itp.,
  • wyszukiwanie słów związanych ściśle z wydarzeniem medialnym, np. „taśmy Gudzowatego”, „lustracja dziennikarzy”, przy jednoczesnym dbaniu o odpowiedni kontekst oraz temat przekazów informacyjnych, tzn. wydarzenie: „zmiany w konstytucji” odnosi się do postulatów zmian konstytucji w kontekście ochrony życia poczętego oraz wszelkich reakcji na te postulaty.

Dodatkowe informacje nt. wyników raportu:

  • liczby przedstawione w zestawieniach i na wykresach odnoszą się do ilości poszczególnych artykułów nie zaś do ilości wystąpień odpowiednich wyrażeń,
  • raport uwzględnia tylko i wyłącznie datę publikacji artykułów, tzn. że artykuły zamieszczone w serwisach WWW poza okresem badania nie zostały uwzględnione w raporcie,
  • raport nie uwzględnia identycznych artykułów obecnych na wielu witrynach, tzn., że obecność na wielu witrynach tego samego artykułu zostanie uznana za pojedyncze zdarzenie.


Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.