Komisja hazardowa w mediach – raport NewsPoint i Newton Media

18 lutego 2010, Paulina Pocheć

Firmy NEWTON Media i NewsPoint przygotowały raport na temat informacji o działalności komisji hazardowej w mediach. Zbadano informacje z prasy oraz internetu od początku listopada 2009 do 12 lutego br.

Internet – NewsPoint (autor: Anna Miotk)

Komisja śledcza, nazwana w uproszczeniu „komisją hazardową”, rozpoczęła pracę 6 listopada 2009 r. Śledczy mieli badać prace nad tzw. ustawą hazardową w czasie rządów SLD, PiS i PO, w zakresie automatów o niskich wygranych i wideoloterii, a także działania instytucji państwowych w związku z tzw. przeciekiem o postępowaniu CBA w sprawie prac nad zmianami w ustawie hazardowej. Od początku prac komisja budziła duże zainteresowanie portali internetowych. W dwóch ostatnich miesiącach 2009 r. na jej temat pokazywało się od 33 (okres świąteczny) do 788 publikacji tygodniowo. Łącznie w tym czasie ukazało się 4072 wzmianki na temat komisji. Najwięcej publikacji znalazło się w portalach ogólnoinformacyjnych: Gazeta Wyborcza i Gazeta.pl (317 i 129), Onet.pl (230), TVN24 (226), a także na stronach tygodnika Wprost (176).

Jeśli chodzi o tematykę publikacji, media najchętniej relacjonowały przebieg obrad komisji, a zwłaszcza kolejnych przesłuchań (czy wręcz zamieszczały fragmenty stenogramów) oraz publikowały materiały zdjęciowe z jej posiedzeń. W portalach relacjonowano także przebieg debaty politycznej toczącej się wokół prac komisji czy spory związane z personaliami jej członków (na przykład planowana próba odwołania przez PiS Mirosława Sekuły z funkcji przewodniczącego). Zastanawiano się też, czy prace komisji hazardowej będą miały wpływ na preferencje polityczne Polaków i cytowano najnowsze wyniki badań. Zainteresowaniem mediów internetowych cieszyły się nawet drobne ciekawostki wiążące się z komisją – jak na przykład wiersz na jej temat napisany przez posła Franciszka Stefaniuka.

Prasa – Newton Media (autor: Agata Kożuch)

Prace sejmowej komisji do spraw hazardu stały się w ostatnim czasie najczęściej poruszanym tematem. W badanym okresie na temat komisji hazardowej w prasie ukazało się łącznie 3485 publikacji.W listopadzie i w grudniu ubiegłego roku o komisji informowano odpowiednio w 795 i 776 artykułach. Natomiast od początku 2010 roku do 12 lutego b.r. prace komisji komentowano w 1914 publikacjach. Powodem tak dużej liczby informacji było rozpoczęcie z początkiem roku przesłuchań świadków. Wszystkie artykuły, które ukazały się od 1 stycznia do 12 lutego br. zostały poddane bardziej szczegółowej analizie. Najwięcej publikacji opublikował dziennik Rzeczpospolita, co stanowiło przeszło 8% spośród wszystkich publikacji z bieżącego roku (Wykres 1.).

Bohaterami prasy niewątpliwie stali się śledczy z komisji. Najczęściej wymieniano nazwisko posłanki Beaty Kempy z PiS (Wykres 3.). Pojawiło się ono prawie w co trzeciej publikacji. Na początku roku posłanka wraz ze Zbigniewem Wassermannem po wykluczeniu z komisji występowała w roli świadka. Później po powrocie w skład komisji, medialnie przyćmiła pozostałych jej członków. Z kolei o innym śledczym pojawiły się głosy, że poseł „Bartosz Arłukowicz w ciągu kilku miesięcy wskoczył z sejmowego niebytu do politycznej drugiej ligi. Dzięki aferze hazardowej stał się gwiazdą mediów i najczęściej zapraszanym do telewizji politykiem lewicy, mimo że do Sejmu dostał się z listy nieistniejącego już LiD-u i nie należy do SLD” (Polska Dziennik Bałtycki, 02.01.2010; „Nowa lewicy gwiazd(k)a”). Oceniano także prace przewodniczącego komisji – Mirosława Sekuły. „Przy przewodniczącym Mirosławie Sekule świadkowie z PO nie muszą się obawiać o to, że zostaną przyparci do muru” (Rzeczpospolita, 26.01.2010; „Bezpiecznik Platformy”). Opisywano także konflikty pomiędzy przewodniczącym, a członkami komisji z Prawa i Sprawiedliwości.

Zapraszamy do lektury. Pełny raport do pobrania: Komisja hazardowa.pdf

Metodologia raportu

Internet: Analizą zostały objęte wszystkie portale internetowe monitorowane przez NewsPoint w dniach 1 listopada 2009 r. – 12 lutego 2010 r.

Analizowane hasła (we wszystkich odmianach):

  • „komisja hazardowa” „komisja do spraw hazardu” „komisja śledcza do spraw hazardu”
  • Nazwiska członków komisji: „Mirosław Sekuła”, „Jarosław Urbaniak”, „Sławomir Neumann”, „Beata Kempa”, „Zbigniew Wassermann”, „Bartosz Arłukowicz”, „Franciszek Stefaniuk”.

Prasa: Analizą zostały objęte dzienniki i tygodniki ogólnopolskie oraz regionalne (za wyjątkiem prasy specjalistycznej i rozrywkowej). Analiza nie uwzględnia reklam i ogłoszeń płatnych. Uwzględniono wszystkie artykuły, które ukazały się w wybranych mediach w okresie od 1 listopada 2009 roku do 12 lutego 2010 roku.Wyszukiwano publikacje, w których wystąpiły słowa „komisja” i „hazard”. Uwzględniono pełną deklinację.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.