Nieoczekiwana zmiana miejsc

26 września 2007, Paulina Pocheć

Przygotowaliśmy wraz z firmą Newton PL kolejny raport na temat polityków i partii politycznych, które najczęściej pojawiały się w ubiegłym tygodniu (15 – 21 września) w polskich mediach papierowych oraz online.
Partie polityczne

W ubiegłym tygodniu nastąpiła dość zaskakująca zmiana – po raz pierwszy Platforma Obywatelska wyprzedziła Prawo i Sprawiedliwość pod względem ilości artykułów w prasie. O PO polskie gazety pisały 1647 razy, natomiast o PiS 1573. W rankingu obecności w serwisach internetowych nadal niepodzielnie rządzi PiS (3169 publikacji), jednak druga w kolejności Platforma powoli zmniejsza dystans dzielący ją od lidera (2722).

 

Dalsza część rankingu wygląda tak samo jak w ubiegłym tygodniu. PSL i SDPL są nadal mało aktywne w internecie.

Politycy

W rankingu najczęściej opisywanych polityków – prócz pierwszego miejsca – nastąpiły dość duże zmiany. Donald Tusk zamienił się miejscami z urzędującym prezydentem – spadł z 2. miejsca na 4., natomiast Lech Kaczyński, (w ubiegłym tygodniu 4-ty), jest tuż za swoim bratem. Za prezydentem i premierem znalazł się Andrzej Lepper, którego nazwisko dość często pojawiło się w kontekście zamykania list wyborczych Samoobrony, na których umieszczono m.in. Piotra Tymochowicza, Leszka Millera oraz Zbigniewa Wrzodaka. Media informowały również o odroczeniu rozprawy Anety Krawczyk przeciwko Andrzejowi Lepperowi oraz spekulowały na temat startu Jerzego Oleksego z list tej partii.

W pierwszej dziesiątce najbardziej widocznych w mediach polityków pojawili się Bogdan Borusewicz i Wojciech Olejniczak. Nelly Rokita, doradczyni prezydenta ds. kobiet, pomimo dużej aktywności medialnej nadal znajduje się poza pierwszą dziesiątką, jednak z uwagi na fakt, że niedawno poinformowała o starcie z listy PiS, ta sytuacja może ulec zmianie w bieżącym tygodniu.
Politycy w InterneciePolitycy w Internecie

Metodologia badania

Obecność poszczególnych podmiotów badania w mediach internetowych NewsPoint mierzy poprzez:

  • wyszukiwanie fraz oraz ich dopuszczalnych odmian gramatycznych w publikacjach, np. dla zbadania obecności aktora Cezarego Pazury zakwalifikowane frazy mogą mieć postać np.: „Cezarego Pazury”, „Cezarym Pazurą”, a także „Czarka Pazury”, „Czarkiem Pazurą”,
  • wyszukiwanie marek należących do badanej instytucji, np. dla EFG Eurobank Ergasias S.A. Spółka Akcyjna zakwalifikowane będą obecności: „polbank”, „polbanku” itp.,
  • wyszukiwanie słów związanych ściśle z wydarzeniem medialnym, np. „taśmy Gudzowatego”, „lustracja dziennikarzy”, przy jednoczesnym dbaniu o odpowiedni kontekst oraz temat przekazów informacyjnych, tzn. wydarzenie: „zmiany w konstytucji” odnosi się do postulatów zmian konstytucji w kontekście ochrony życia poczętego oraz wszelkich reakcji na te postulaty.

Dodatkowe informacje nt. wyników raportu:

  • liczby przedstawione w zestawieniach i na wykresach odnoszą się do ilości poszczególnych artykułów nie zaś do ilości wystąpień odpowiednich wyrażeń,
  • raport uwzględnia tylko i wyłącznie datę publikacji artykułów, tzn. że artykuły zamieszczone w serwisach WWW poza okresem badania nie zostały uwzględnione w raporcie,
  • raport nie uwzględnia identycznych artykułów obecnych na wielu witrynach, tzn., że obecność na wielu witrynach tego samego artykułu zostanie uznana za pojedyncze zdarzenie.

Więcej informacji nt. technologii NewsPoint znajduje się na stronie: www.newspoint.pl/wyszukiwanie.

Ściągnij:
wykresy



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.