PO goni PiS….w mediach

19 września 2007, Paulina Pocheć

Razem z firmą Newton PL przygotowaliśmy raport na temat polityków i partii politycznych, które najczęściej pojawiały się w pierwszym tygodniu kampanii wyborczej (8 – 14 września) w polskich mediach papierowych oraz online.

Partie polityczne

Od 8 do 14 września polskie media najczęściej pisały o PiS. Partia ta została wymieniona 3278 razy w internecie oraz 1692 razy w prasie. Druga w kolejności jest Platforma Obywatelska – pojawiła się 2719 razy w Internecie i 1477 razy w prasie, zatem różnica między tymi ugrupowaniami jest niewielka.

 

Następny w rankingu Sojusz Lewicy Demokratycznej zanotował niemalże o połowę mniej publikacji w obu rodzajach mediów. Co ciekawe, mimo, że partia ta startuje jako LiD, nazwa SLD pojawia się w internecie i prasie częściej niż nazwa centrolewicowej koalicji.

 

Większość partii jest znacznie częściej opisywana w mediach online niż papierowych (średnio prawie 2 razy więcej publikacji internetowych niż tradycyjnych). Od tej zasady istnieją dwa wyjątki – PSL oraz SDPl. Obie partie znajdują się na końcu rankingu pod względem ilości publikacji w ogóle. Być może ugrupowania te powinny położyć większy nacisk na komunikację w Internecie?

Politycy

Na czele ubiegłotygodniowego rankingu internetowego niezmiennie znajduje się Jarosław Kaczyński (1807 publikacji w Internecie). Drugi w zestawieniu Donald Tusk raczej nie ma szans na wyrównanie pod względem ilości publikacji – jest ponad 2 razy rzadziej wymieniany w polskim Internecie.

 

Przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości są znacznie bardziej aktywni medialnie niż politycy Platformy Obywatelskiej – w pierwszej dwudziestce znajdują się m.in. Jarosław i Lech Kaczyński, Kazimierz Marcinkiewicz, Anna Fotyga, Jacek Kurski, Ludwik Dorn i Jerzy Polaczek, natomiast w przypadku PO najczęściej padają 3 nazwiska – Donald Tusk, Jan Rokita oraz Bronisław Komorowski.

 

W poprzednim tygodniu Jan Rokita pojawiał się w mediach przede wszystkim w związku ze swoją decyzją o odejściu z polityki, wkrótce zatem przestanie być jedną z „komunikacyjnych lokomotyw” PO. O niewielkiej skuteczności komunikacyjnej lewicy świadczy fakt, że w pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych polityków znajduje się tylko jeden przedstawiciel tej strony sceny politycznej – Aleksander Kwaśniewski.

Metodologia badania

Obecność poszczególnych podmiotów badania w mediach internetowych NewsPoint mierzy poprzez:

  • wyszukiwanie fraz oraz ich dopuszczalnych odmian gramatycznych w publikacjach, np. dla zbadania obecności aktora Cezarego Pazury zakwalifikowane frazy mogą mieć postać np.: „Cezarego Pazury”, „Cezarym Pazurą”, a także „Czarka Pazury”, „Czarkiem Pazurą”,
  • wyszukiwanie marek należących do badanej instytucji, np. dla EFG Eurobank Ergasias S.A. Spółka Akcyjna zakwalifikowane będą obecności: „polbank”, „polbanku” itp.,
  • wyszukiwanie słów związanych ściśle z wydarzeniem medialnym, np. „taśmy Gudzowatego”, „lustracja dziennikarzy”, przy jednoczesnym dbaniu o odpowiedni kontekst oraz temat przekazów informacyjnych, tzn. wydarzenie: „zmiany w konstytucji” odnosi się do postulatów zmian konstytucji w kontekście ochrony życia poczętego oraz wszelkich reakcji na te postulaty.

Dodatkowe informacje nt. wyników raportu:

  • liczby przedstawione w zestawieniach i na wykresach odnoszą się do ilości poszczególnych artykułów nie zaś do ilości wystąpień odpowiednich wyrażeń,
  • raport uwzględnia tylko i wyłącznie datę publikacji artykułów, tzn. że artykuły zamieszczone w serwisach WWW poza okresem badania nie zostały uwzględnione w raporcie,
  • raport nie uwzględnia identycznych artykułów obecnych na wielu witrynach, tzn., że obecność na wielu witrynach tego samego artykułu zostanie uznana za pojedyncze zdarzenie.

Więcej informacji nt. technologii NewsPoint znajduje się na stronie: www.newspoint.pl/wyszukiwanie.

Ściągnij:
wykresy



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.