[RAPORT] „Lekarze, apteki i firmy kontra rząd”

25 stycznia 2012, Paulina Pocheć

Nowy Rok to dla wielu Polaków najlepszy moment na podejmowanie nowych postanowień oraz wprowadzanie zmian. Do tej zasady zastosował się również polski rząd wprowadzając kontrowersyjne modyfikacje w ustawie refundacyjnej. Reformy te spowodowały, że nastroje Polaków nie były tak szampańskie, jakby się można było spodziewać. Specjaliści NewsPoint ocenili skalę konfliktu.

Już kilka dni przed Sylwestrem do aptek ustawiały się długie kolejki. Kto miał recepty, starał się wykupić je przed 1 stycznia, dniem wejścia w życie nowych przepisów. Między innymi wprowadzono urzędowe ceny, marże dla leków refundowanych, zakaz promocji i reklamy aptek oraz stosowania wszelkiego rodzaju „zachęt” (upominków, prezentów). Nowelizacja ustawy refundacyjnej poruszyła lawinę krytyki, skarg oraz protestów po stronach wszystkich zaangażowanych. Zarówno wśród lekarzy, którzy początkowo ponosić mieli kary pieniężne za źle zaznaczony poziom odpłatności leku refundowanego, bądź nieuzasadniony kod uprawniający pacjenta do refundacji leku. Także aptekarzy, których najbardziej dotknęły zmiany w ustawie i jej późniejsza nowelizacja. Również pacjentów borykających się ze źle wypisanymi, bądź nieuznanymi w aptece receptami oraz wyższymi cenami leków, nawet w przypadku chorób przewlekłych. Zawrzało również wśród internautów oraz portali internetowych na bieżąco informujących o braku porozumienia między Ministrem Zdrowia a Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy.

Od początku stycznia 2012 roku w systemie NewsPoint oraz NewsPoint Social Media na frazę „recepta” we wszystkich odmianach oraz „refundacja recept” we wszystkich odmianach odnotowaliśmy 8310 publikacji. Na gwałtowny przyrost liczby publikacji o braku porozumienia ministerstwa zdrowia ze środowiskiem lekarzy nie trzeba było długo czekać – już 2 stycznia Internet zalała fala informacji w tej sprawie. Przez kilka najbliższych dni masowo informowano o konflikcie oraz proteście lekarzy wypisujących recepty z pieczątką „Refundacja do decyzji NFZ”. Kolejna fala publikacji fpojawiła się 13 stycznia (683 publikacje), kiedy to sejm przyjął nowelizację ustawy refundacyjnej, w której zniósł kary dla lekarzy za błędne wypisywanie recept, natomiast utrzymał kary dla aptekarzy, co wywołało bunt aptek, a w konsekwencji strajk, zaplanowany na 16 stycznia (stąd zwiększona liczba publikacji w tym dniu – 587). Od poniedziałku 16 stycznia większość aptek była nieczynna w godzinach 13-14.

Tym razem temat recept leków refundowanych dominował na portalach internetowych, które na bieżąco informowały o konflikcie. Analizowane publikacje w 75% (6266 publikacji) pojawiły się na portalach internetowych. Internauci komentowali sytuację głównie na forach (18% ; 1447 publikacji). Popularniejszym od społeczności i zawsze dominującego Facebooka (2% ; 178 publikacji) narzędziem komunikowania się w tej sprawie okazały się blogi (4%, 335 publikacji). Najmniej wzmianek pojawiło się na mikroblogach (1% ; 84 publikacje).

Serwisem, na którym toczyła się najbardziej intensywna debata, było forum.gazeta.pl (471 publikacji). Internauci wyrażali tam głównie skargi i obawy pacjentów o ceny leków oraz możliwość realizacji recept. 376 publikacji znalazło się pod artykułami na monitorowanych przez nas lokalnych serwisach gazety – gazeta.pl, m.in. wiadomości.gazeta.pl, katowice.gazeta.pl, zdrowie.gazeta.pl, poznan.gazeta.pl, radom.gazeta.pl. 287 postów pojawiło się pod artykułami na internetowych stronach Gazety Wyborczej – wyborcza.pl.

Przeanalizowaliśmy również odsetek publikacji na poszczególnych typach serwisów www w poszczególnych dniach konfliktu wokół recept. Przez cały miesiąc dominował udział publikacji na portalach internetowych, w pierwszej połowie stycznia, kiedy konflikt był szczególnie nagłośniony, komentowali również internauci na forach, w dużo mniejszej części na forach i na Facebooku. Po 16 stycznia debata zaczęła wyraźnie słabnąć.

Metodologia
Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 1 mln domen w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media oraz z ponad 4 tys. portali monitorowanych przez NewsPoint. W pierwszym przypadku uwzględniono posty zawierające frazę „refundacja recept” we wszystkich odmianach, w drugim – artykuły zawierające słowo „recepta” we wszystkich odmianach. Analizowane teksty zostały opublikowane w sieci w dniach 01-24.01.2012r.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



31 sierpnia 2022, Monika Grabowska

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców. 

1 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Światowy Raport ICCO na temat PR 2021-2022

Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) jest globalnym głosem w branży public relations oraz branży komunikacyjnej. Posiada sieć 41. stowarzyszeń, reprezentujących agencje PR i agencje komunikacyjne w 70 krajach. Poprzez doskonalenie i dostosowywanie standardów członkowie ICCO kształtują przyszłość komunikacji oraz rozwiązują zbiorowe problemy. W związku z tym, co roku powstaje raport, który ma na celu...

16 czerwca 2021, Robert Sadowski

Raport Newspoint: Szczepionki przeciw COVID

W dobie pandemii szczepienia przeciwko COVID-19 szybko stały się jednym z najpopularniejszych tematów w polskich mediach. Newspoint prezentuje analizę dotyczącą publikacji na temat sześciu szczepionek, które ukazały się w internecie od marca 2020 roku do kwietnia 2021 roku. Z badania wyłania się medialny obraz rosnącej fali zainteresowania szczepieniami przeciw COVID-19, której szczyt prawdopodobnie znajduje się już za nami.

13 listopada 2020, Robert Sadowski

Światowy raport ICCO na temat PR 2020-2021

Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) to globalny głos w zakresie public relations i branży komunikacyjnej. Dzięki sieci 41 stowarzyszeń reprezentujących PR i agencje komunikacyjne w 70 krajach na świecie, członkowie ICCO starają się kształtować przyszłość komunikacji poprzez ulepszanie standardów i wspólne rozwiązywanie problemów.  W związku z tym, co roku powstaje Raport, który ma na...

16 października 2020, Robert Sadowski

Iga Świątek wygrywa nie tylko na korcie – zyskuje 85 tys. publikacji i 6,5 mln PLN AVE

Rok 2020 jest bardzo trudny dla świata sportu. Do zmagań z własnymi rekordami, czasem, przeciwnikami, słabościami, doszedł jeszcze koronawirus i światowa epidemia. Ta ciągła niepewność, czy zawody się odbędą, czy będzie gdzie trenować i czy organizm jest na tyle odporny, by temu wszystkiemu podołać? Nurtujące pytania, czy oby nie jestem zarażony, co wykażą testy, czy...