Raport Newspoint: Aktywności sportowe i diety Polaków

19 czerwca 2018, Robert Sadowski

Newspoint wraz z partnerami przygotował raport “Aktywności sportowe i diety Polaków”. Opracowanie zawiera informacje zarówno o tym, jak dbać o swoje zdrowie zgodnie z obecną wiedzą medyczną, jak i prezentuje nawyki i wybory Polaków. Dodatkowo można w nim znaleźć wypowiedzi i porady znanych osób profesjonalnie zajmujących się tematyką sportu i zdrowia.

Tematyka zdrowia jest niezwykle ważna, nie tylko ze względu na życie jednostek, ale i funkcjonowanie społeczeństwa. Od lat obserwujemy różnego rodzaju kampanie namawiające do profilaktyki oraz dbania o własne ciała – co jest związane zarówno z wiedzą o tym, jak się odżywiać, jak i regularnymi aktywnościami fizycznymi. Dodatkowo wprowadzane jest coraz więcej regulacji prawnych mających na celu ochronę zdrowia – wśród nich warto wspomnieć wprowadzoną niedawno w Wielkiej Brytanii ustawę, która wpłynęła na ograniczenie ilości cukru w wielu produktach spożywczych w tym kraju. Cukry proste przez wiele lat uważane były za lepszy wybór niż tłuszcze – badania pokazują jednak, że ich spożycie nie jest neutralne dla naszego zdrowia oraz mają one znacznie większy wpływ na przyrost wagi, niż kiedyś zakładano.

Sport to zdrowie

Systematyczne uprawianie sportu znacząco wpływa na obniżenie prawdopodobieństwa zachorowania na wiele chorób, w tym cywilizacyjnych.  Na najniższym stopniu aktualnej wersji piramidy żywienia znajduje się właśnie aktywność fizyczna, która zgodnie z obecną wiedzą, ma większe znaczenie niż to, co i w jakich proporcjach spożywamy.

Ogólne zalecenia dietetyków i lekarzy to jedno, codzienne życie – drugie. Wiedząc, jak ważny dla zdrowia jest sport, warto zadać pytanie o to, czy Polacy chętnie ćwiczą. Jakie aktywności fizyczne uprawiają najczęściej? Wolą jazdę na rowerze czy siłownię?

W 2011 roku profesor Wojciech Drygas, kierownik Zakładu Epidemiologii, Prewencji Chorób Układu Krążenia Instytutu Kardiologii w Warszawie przeprowadził badanie NATPOL 2011. Objęto nim 2418 dorosłych Polaków w wieku 18-79 lat.  Tylko 48% Polaków ćwiczyło przynajmniej 2 razy w tygodniu po minimum 30 minut.

Jeśli już ćwiczymy, to jakie sporty wybieramy najchętniej?

Przy pomocy monitoringu mediów sprawdziliśmy, uprawianie jakich sportów internauci najczęściej deklarują w swoich wpisach w social media. Niekwestionowanym zwycięzcą tego rankingu została jazda na rowerze, która była wspominana ponad 5 razy częściej niż ćwiczenia na siłowni, na które panuje trend wśród osób chcących poprawić stan swojej kondycji lub popracować nad sylwetką. W tym kontekście warto zwrócić uwagę jeszcze na jogę, która na dobre zadomowiła się nad Wisłą. Zaskakujący jest także wynik „trampolin” –  Polacy wydają się być bardziej zainteresowani tą formą aktywności niż pływaniem. Drugie miejsce w rankingu zajęło bieganie.

Aplikacje sportowe

Olbrzymią pomocą dla osób aktywnych są wszelkie aplikacje online w których możemy archiwizować, dokładnie
analizować nasze treningi, sprawdzać postępy i oczywiście porównywać się z innymi na naszych ulubionych
trasach (segmentach). Możemy nawiązywać nowe znajomości z osobami równie aktywnymi, jak my. Tradycyjne
prowadzenie dzienniczka treningowego odchodzi do lamusa.

Która z aplikacji jest najpopularniejsza i o której się najwięcej mówiło w social mediach na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy? W analizie Newspoint otrzymaliśmy dwóch liderów. Polacy korzystają głównie z Endomondo i Stravy. Z dużą stratą kolejne miejsca zajęły Nike+ Running i Runtastic. Pozostałe aplikacje nie cieszą się jeszcze u nas dużą
popularnością.

Dieta internautów

Oprócz regularnej aktywności fizycznej istotnym aspektem naszego zdrowia jest dieta. Wybór diety może mieć różne uzasadnienie – światopoglądowe lub zdrowotne. Internet jest popularnym miejscem dyskusji o żywieniu i wymiany przepisów.

O czym w tym kontekście polscy internauci pisali najczęściej? Okazuje się, że zdecydowanie najwięcej uwagi poświęcono weganizmowi oraz wegetarianizmowi, które zdominowały dyskusję o dietach. W przeciwieństwie do innych wspominanych niżej diet, na ich wybór częściej wpływały osobiste przekonania, niż chęć dbania o wygląd lub zdrowie.  Internauci stosunkowo często pisali także o diecie bezglutenowej, która stała się modna względnie niedawno. Kolejnymi systemami żywienia, pod względem liczby wzmianek, był detoks oraz dieta Dukana, która mimo swojej niezaprzeczalnej skuteczności, jest odradzana przez większość dietetyków i lekarzy.

Co się mówi i pisze o aktywnościach i dietach?

Sprawdziliśmy zainteresowanie aktywnościami sportowymi i dietami w social mediach i na blogach. Z monitoringu Newspoint ładnie widać, że popularność diet rośnie w ciągu ostatniej dekady. Największy pik odnotowaliśmy w 2014 roku, kiedy najwięksi znani dziś influencerzy zaczynali promowanie swoich porad i ćwiczeń w social mediach. Inaczej jest z ćwiczeniami. Po osiągnięciu maksimum w roku 2014 mamy spadki we wzmiankach o aktywnościach fizycznych.

Postanowienia noworoczne, a praktyka

Postanowienia noworoczne robi już 40% Polaków (badanie LightBox). 37% ankietowanych chce w 2018 roku schudnąć, natomiast 35% więcej się ruszać, niemal co trzeci badany przyznał, że planuje lepiej się odżywiać, a 20% zamierza rzucić palenie. Polacy chętnie robią noworoczne postanowienia i są one głównie nakierowane na zdrowy styl życia. Niestety nie są w stanie w nich wytrwać. Wg badania Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych, 90 proc. ponosi klęskę. Zdecydowana większość poddaje się już po trzech miesiącach. Tylko nielicznym udaje się zrealizować swoje postanowienia noworoczne. Czemu brakuje nam wytrwałości i motywacji?

Jeśli chcesz poznać odpowiedź na to pytanie i dowiedzieć się więcej o dobrych nawykach dla naszego zdrowia i o tym, o czym i ile pisze się w tematyce diet i sportu w internecie to przeczytaj nasz raport.
Znajdziesz go TU: Raport Newspoint: Sport Polaków

Załóż konto i monitoruj media



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.