Raporty NewsPoint – Spór o krzyż w internecie

24 sierpnia 2010, Paulina Pocheć

Specjaliści NewsPoint przeanalizowali publikacje dotyczące konfliktu o krzyż przed Pałacem Prezydenckim. O ile portale stały się narzędziem relacjonowania kolejnych etapów konfliktu, social media służyły przede wszystkim wyrażaniu emocji.

Krzyż przed pałacem prezydenckim został ustawiony przez harcerzy po katastrofie samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem, która miała miejsce 10 kwietnia b.r. W pierwszych dniach po katastrofie gromadziły się pod nim osoby chcące upamiętnić tragicznie zmarłych. 3 sierpnia miało się odbyć uroczyste przeniesienie krzyża do kościoła Św. Anny, co zostało uzgodnione między harcerzami, kurią, a politykami. Na przeniesienie krzyża nie pozwoliły jednak osoby nadal gromadzące się pod krzyżem, które żądały zbudowania w tym miejscu pomnika ofiar katastrofy. Wobec tego szef Kancelarii Prezydenta zdecydował o pozostawieniu krzyża na obecnym miejscu. Od tego momentu chodnik przed pałacem prezydenckim stał się miejscem spotkań zwolenników i przeciwników pozostawienia tam krzyża.

W mediach rozgorzała debata o zasadność roszczeń zwolenników pozostawienia krzyża przed pałacem. W dniach 2-8 sierpnia czyli tygodniu, w którym krzyż miał być przeniesiony, portale pisały o sprawie aż 1315 razy. W kolejnym tygodniu, 9-15 sierpnia, liczba publikacji wzrosła do 1937. Demonstracje przeciwników pozostawienia krzyża stały się idealnym pretekstem do rozpoczęcia debaty o miejsce symboli religijnych oraz miejsce Kościoła katolickiego w polskim życiu publicznym. W kolejnym tygodniu, 16-22 sierpnia, temat cieszył się mniejszym zainteresowaniem portali, na forach i na mikroblogach, za to pojawiło się więcej komentarzy na blogach.

Konflikt o krzyż stał się również interesujący dla social media – forów, blogów i mikroblogów. Na forach i blogach debata najbardziej przybrała na sile w tygodniu, w którym miała miejsce nieudana próba przeniesienia krzyża. Z kolei na mikroblogach najwięcej postów pojawiło się w kolejnym tygodniu, gdy odbywały się demonstracje przeciwników pozostawienia krzyża pod Pałacem Prezydenckim – był to okres, w którym sprawa krzyża budziła najgorętsze emocje. W tym mikroblogi zbliżały się do portali – wynika to z dwóch czynników: są one najszybszym narzędziem do dzielenia się aktualnościami przez internautów a ponadto są często używane przez redakcje portali internetowych do popularyzowania umieszczonych w nich artykułów.

Social media stały się istotnym narzędziem debaty publicznej, służącym wyrażeniu emocji związanych konfliktem. Szczególnie aktywni są w nich przeciwnicy pozostawienia krzyża, co widać po przykładowych treściach: filmiki tworzone przez internautów, a następnie upowszechniane za pomocą mikroblogów (np. miksy z samplami krzyków obrońców, parodie reklam Plus – taryfa Bezendu czy Danone – Mały Głód), ogłoszeniu pewnego zakładu stolarskiego w Dzienniku Łódzkim, promującego sprzedaż drewnianych krzyży za pomocą aluzji do sporu o krzyż, komentarzy rysunkowych tworzonych przez znanych rysowników (Andrzej Pągowski, Marek Raczkowski) czy samych internautów (projekty pomnika, który miałby stanąć na Krakowskim Przedmieściu w miejsce krzyża, przeróbka Pałacu Kultury i Nauki, parodia Naszej-Klasy dla obrońców krzyża), nie wspominając o organizowaniu się przeciwników pozostawienia krzyża za pomocą Facebooka. „Obrońcy krzyża” nie byli w social media aż tak aktywni. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że większość z nich, jako przedstawicieli starszej grupy wiekowej, korzysta z innych mediów niż internet.

Metodologia:

W analizie zostały uwzględnione teksty, które ukazały się we wszystkich portalach monitorowanych przez NewsPoint oraz na blogach, forach i mikroblogach monitorowanych przez NewsPoint Social Media, w dniach 1 lipca – 21 sierpnia 2010. Zawierały ono przynajmniej jedną z następujących fraz: „krzyż przed pałacem prezydenckim”, „bitwa o krzyż” „spór o krzyż” „wojna o krzyż”, „obrońcy krzyża”, „walczący z krzyżem”, „przeciwnicy krzyża”, „zwolennicy krzyża”.

Pobierz raport w pdf



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.