Zagłada Facebooka…?

24 sierpnia 2011, Paulina Pocheć

Specjaliści NewsPoint opracowali krótkie zestawienie przedstawiające reakcję internautów na wiadomość Anonymous o nadchodzącej apokalipsie Facebooka. Na początku sierpnia największa grupa hakerów na świecie opublikowała informację, w której deklaruje zniszczenie największego serwisu społecznościowego – facebook.com

Facebook to największy serwis społecznościowy na świecie, skupia ok. 700 mln użytkowników. Stał się nie tylko prywatną stroną do zawierania znajomości, ale także potężnym narzędziem dla firm kładących nacisk na marketing w mediach społecznościowych.

Anonymous (Anonimowi, Grupa Anonimowych) to najsilniejsza grupa hakerów na świecie, których dokonania robią wrażenie na niejednym znawcy tej branży. Dopuścili się m.in. kradzieży informacji oraz tajnych dokumentów NATO, FBI, hiszpańskiej policji, a także danych 77 mln graczy PlayStation Network (loginy, hasła, adresy zamieszkania, numery kart kredytowych oraz historię ich operacji).

Wspomniana grupa hakerów ponownie zaskoczyła internautów wydanym na początku sierpnia oświadczeniem, w którym informują, iż z dniem 5 listopada 2011 r. serwis społecznościowy Facebook „przestanie istnieć”, a wraz z nim konta użytkowników oraz kontakty. Anonymous zarzucają portalowi sprzedawanie prywatnych danych korporacjom oraz rządom i umożliwianie tym samym szpiegowania ludzi z całego świata.

5 listopada to dla Anonymous symboliczna data – tego dnia w 1605 roku złapano Guya Fawkesa, mężczyznę podkopującego się pod budynek parlamentu brytyjskiego z zamiarem wysadzenia go w powietrze. Anonimowi wykorzystują maski z jego podobizną.

Specjaliści NewsPoint postanowili zatem sprawdzić, jak internauci zareagowali na informację o zniszczeniu Facebooka?

Informacja podana do mediów przez Anonymous w ciągu pierwszych pięciu dni wywołała spore poruszenie – liczba postów wahała się od 64 do 33 piątego dnia po ukazaniu się informacji, następnie zainteresowanie zaczęło powoli spadać po to, by 17-18 sierpnia ponownie chwilowo wzrosnąć.

Spośród wszystkich typów portali, jakie uwzględnili specjaliści NewsPoint, najwięcej publikacji (182) ukazało się w społecznościach (facebook.com), następnie 81 wpisów odnotowano na forach internetowych.

Najpopularniejszym portalem, na którym internauci dyskutowali na temat wiarygodności nadanego komunikatu oraz dzielili się linkami, był sam zainteresowany, czyli – facebook.com (182 publikacje), następnie często wzmiankowano również na youtube.pl (18 publikacji) oraz blip.pl (18 publikacji).

Internauci aż w 84% odnieśli się neutralnie do umieszczonego komunikatu Anonymous, głównie dzielili się informacją ze znajomymi, pisali o wcześniejszych dokonaniach grupy, a także pytali internautów o zdanie „No to czekamy, po tym co zrobili z SONY wszystkiego można się spodziewać”, „Grupa Anonymous ogłosiła, że 5 listopada nastąpi koniec Facebooka, oczywiście dzięki ich wysiłkom. Jak sądzicie – czy Anonimowi posiadają tak potężne zasoby i aż tylu członków, by „zabić” Facebooka?”. 14% internautów poparło grupę w ich zamiarach „No to zapowiada się hasta la vista facebook”, „Za to, że konta nie mogę usunąć, a wraz z nim moich danych. POPIERAM! Życzę powodzenia.” „Trzymamy Kciuki!!! 🙂 5listopad :)”. Zaledwie 2% wszystkich wypowiedzi miało wydźwięk negatywny, to krytyka działań Anonymous oraz duże zwątpienie co do ich możliwości „niech Anonymous spadają, tak samo zrobili atak na PS3… niby wszystko w imię graczy, a zrobili tylko wielkie G., nie dało się grać po necie przez…ponad miesiąc? „atak na facebooka uniemożliwi mi tylko kontakt z wieloma osobami z którymi nie mam teraz kontaktu i nie będę miała przez najbliższy czas”, „ta, „największa grupa hackerów, anonymous” — dobre, dobre, żeby oni jeszcze hackerami byli. btw. wierzycie, że facebook tak łatwo padnie? a może po fb nastąpi pora na google, co? haha, nie wierzcie w te brednie. anonymous są żałośni.”

W polskich mediach społecznościowych informacja o zniszczeniu Facebooka przez największą grupę hakerów na świecie wywołała chwilową dyskusję oraz zainteresowanie internautów, jednak jest to tendencja malejąca: im dalej od ukazania się tej informacji w internecie, tym dyskusja zaczyna cichnąć. Na polskich internautach dużego wrażenia nie zrobił nawet fakt, iż możliwym jest wykorzystywanie naszych danych przez Facebooka do innych celów. Zupełnie odwrotna sytuacja miała miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie informacja o wypływających w niepowołane ręce danych użytkowników doprowadziła do protestów, a wręcz zamieszek na ulicach, natomiast Anglia zareagowała wywołaniem publicznej dyskusji na ten temat ze specjalistami social media.

Specjaliści NewsPoint zalecają wzmożoną ostrożność przy podawaniu wszelkich prywatnych informacji, a także korzystanie w pełni z wszelkich możliwości Facebooka, nim nadejdzie dzień sądu wg Anonymous :-).

Metodologia

Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 3,8 mln źródeł w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media. Uwzględniono wszystkie publikacje zawierające wzmiankę „Anonymous”, „Facebook” oraz „haker” we wszystkich odmianach.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.