Raporty NewsPoint – Spór o krzyż w internecie

24 sierpnia 2010, Paulina Pocheć

Specjaliści NewsPoint przeanalizowali publikacje dotyczące konfliktu o krzyż przed Pałacem Prezydenckim. O ile portale stały się narzędziem relacjonowania kolejnych etapów konfliktu, social media służyły przede wszystkim wyrażaniu emocji.

Krzyż przed pałacem prezydenckim został ustawiony przez harcerzy po katastrofie samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem, która miała miejsce 10 kwietnia b.r. W pierwszych dniach po katastrofie gromadziły się pod nim osoby chcące upamiętnić tragicznie zmarłych. 3 sierpnia miało się odbyć uroczyste przeniesienie krzyża do kościoła Św. Anny, co zostało uzgodnione między harcerzami, kurią, a politykami. Na przeniesienie krzyża nie pozwoliły jednak osoby nadal gromadzące się pod krzyżem, które żądały zbudowania w tym miejscu pomnika ofiar katastrofy. Wobec tego szef Kancelarii Prezydenta zdecydował o pozostawieniu krzyża na obecnym miejscu. Od tego momentu chodnik przed pałacem prezydenckim stał się miejscem spotkań zwolenników i przeciwników pozostawienia tam krzyża.

W mediach rozgorzała debata o zasadność roszczeń zwolenników pozostawienia krzyża przed pałacem. W dniach 2-8 sierpnia czyli tygodniu, w którym krzyż miał być przeniesiony, portale pisały o sprawie aż 1315 razy. W kolejnym tygodniu, 9-15 sierpnia, liczba publikacji wzrosła do 1937. Demonstracje przeciwników pozostawienia krzyża stały się idealnym pretekstem do rozpoczęcia debaty o miejsce symboli religijnych oraz miejsce Kościoła katolickiego w polskim życiu publicznym. W kolejnym tygodniu, 16-22 sierpnia, temat cieszył się mniejszym zainteresowaniem portali, na forach i na mikroblogach, za to pojawiło się więcej komentarzy na blogach.

Konflikt o krzyż stał się również interesujący dla social media – forów, blogów i mikroblogów. Na forach i blogach debata najbardziej przybrała na sile w tygodniu, w którym miała miejsce nieudana próba przeniesienia krzyża. Z kolei na mikroblogach najwięcej postów pojawiło się w kolejnym tygodniu, gdy odbywały się demonstracje przeciwników pozostawienia krzyża pod Pałacem Prezydenckim – był to okres, w którym sprawa krzyża budziła najgorętsze emocje. W tym mikroblogi zbliżały się do portali – wynika to z dwóch czynników: są one najszybszym narzędziem do dzielenia się aktualnościami przez internautów a ponadto są często używane przez redakcje portali internetowych do popularyzowania umieszczonych w nich artykułów.

Social media stały się istotnym narzędziem debaty publicznej, służącym wyrażeniu emocji związanych konfliktem. Szczególnie aktywni są w nich przeciwnicy pozostawienia krzyża, co widać po przykładowych treściach: filmiki tworzone przez internautów, a następnie upowszechniane za pomocą mikroblogów (np. miksy z samplami krzyków obrońców, parodie reklam Plus – taryfa Bezendu czy Danone – Mały Głód), ogłoszeniu pewnego zakładu stolarskiego w Dzienniku Łódzkim, promującego sprzedaż drewnianych krzyży za pomocą aluzji do sporu o krzyż, komentarzy rysunkowych tworzonych przez znanych rysowników (Andrzej Pągowski, Marek Raczkowski) czy samych internautów (projekty pomnika, który miałby stanąć na Krakowskim Przedmieściu w miejsce krzyża, przeróbka Pałacu Kultury i Nauki, parodia Naszej-Klasy dla obrońców krzyża), nie wspominając o organizowaniu się przeciwników pozostawienia krzyża za pomocą Facebooka. „Obrońcy krzyża” nie byli w social media aż tak aktywni. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że większość z nich, jako przedstawicieli starszej grupy wiekowej, korzysta z innych mediów niż internet.

Metodologia:

W analizie zostały uwzględnione teksty, które ukazały się we wszystkich portalach monitorowanych przez NewsPoint oraz na blogach, forach i mikroblogach monitorowanych przez NewsPoint Social Media, w dniach 1 lipca – 21 sierpnia 2010. Zawierały ono przynajmniej jedną z następujących fraz: „krzyż przed pałacem prezydenckim”, „bitwa o krzyż” „spór o krzyż” „wojna o krzyż”, „obrońcy krzyża”, „walczący z krzyżem”, „przeciwnicy krzyża”, „zwolennicy krzyża”.

Pobierz raport w pdf



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

11 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Legia najbardziej medialna w marcu. Na podium awansuje Jagiellonia

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi drużynami była znacznie mniejsza niż w lutym. Na drugiej pozycji utrzymał się Śląsk Wrocław, a podium zestawienia zamyka Jagiellonia Białystok, która dzięki świetnym wynikom sportowym awansowała o dwa miejsca w rankingu medialności – wynika z analizy...