Komisja hazardowa w mediach – raport NewsPoint i Newton Media

18 lutego 2010, Paulina Pocheć

Firmy NEWTON Media i NewsPoint przygotowały raport na temat informacji o działalności komisji hazardowej w mediach. Zbadano informacje z prasy oraz internetu od początku listopada 2009 do 12 lutego br.

Internet – NewsPoint (autor: Anna Miotk)

Komisja śledcza, nazwana w uproszczeniu „komisją hazardową”, rozpoczęła pracę 6 listopada 2009 r. Śledczy mieli badać prace nad tzw. ustawą hazardową w czasie rządów SLD, PiS i PO, w zakresie automatów o niskich wygranych i wideoloterii, a także działania instytucji państwowych w związku z tzw. przeciekiem o postępowaniu CBA w sprawie prac nad zmianami w ustawie hazardowej. Od początku prac komisja budziła duże zainteresowanie portali internetowych. W dwóch ostatnich miesiącach 2009 r. na jej temat pokazywało się od 33 (okres świąteczny) do 788 publikacji tygodniowo. Łącznie w tym czasie ukazało się 4072 wzmianki na temat komisji. Najwięcej publikacji znalazło się w portalach ogólnoinformacyjnych: Gazeta Wyborcza i Gazeta.pl (317 i 129), Onet.pl (230), TVN24 (226), a także na stronach tygodnika Wprost (176).

Jeśli chodzi o tematykę publikacji, media najchętniej relacjonowały przebieg obrad komisji, a zwłaszcza kolejnych przesłuchań (czy wręcz zamieszczały fragmenty stenogramów) oraz publikowały materiały zdjęciowe z jej posiedzeń. W portalach relacjonowano także przebieg debaty politycznej toczącej się wokół prac komisji czy spory związane z personaliami jej członków (na przykład planowana próba odwołania przez PiS Mirosława Sekuły z funkcji przewodniczącego). Zastanawiano się też, czy prace komisji hazardowej będą miały wpływ na preferencje polityczne Polaków i cytowano najnowsze wyniki badań. Zainteresowaniem mediów internetowych cieszyły się nawet drobne ciekawostki wiążące się z komisją – jak na przykład wiersz na jej temat napisany przez posła Franciszka Stefaniuka.

Prasa – Newton Media (autor: Agata Kożuch)

Prace sejmowej komisji do spraw hazardu stały się w ostatnim czasie najczęściej poruszanym tematem. W badanym okresie na temat komisji hazardowej w prasie ukazało się łącznie 3485 publikacji.W listopadzie i w grudniu ubiegłego roku o komisji informowano odpowiednio w 795 i 776 artykułach. Natomiast od początku 2010 roku do 12 lutego b.r. prace komisji komentowano w 1914 publikacjach. Powodem tak dużej liczby informacji było rozpoczęcie z początkiem roku przesłuchań świadków. Wszystkie artykuły, które ukazały się od 1 stycznia do 12 lutego br. zostały poddane bardziej szczegółowej analizie. Najwięcej publikacji opublikował dziennik Rzeczpospolita, co stanowiło przeszło 8% spośród wszystkich publikacji z bieżącego roku (Wykres 1.).

Bohaterami prasy niewątpliwie stali się śledczy z komisji. Najczęściej wymieniano nazwisko posłanki Beaty Kempy z PiS (Wykres 3.). Pojawiło się ono prawie w co trzeciej publikacji. Na początku roku posłanka wraz ze Zbigniewem Wassermannem po wykluczeniu z komisji występowała w roli świadka. Później po powrocie w skład komisji, medialnie przyćmiła pozostałych jej członków. Z kolei o innym śledczym pojawiły się głosy, że poseł „Bartosz Arłukowicz w ciągu kilku miesięcy wskoczył z sejmowego niebytu do politycznej drugiej ligi. Dzięki aferze hazardowej stał się gwiazdą mediów i najczęściej zapraszanym do telewizji politykiem lewicy, mimo że do Sejmu dostał się z listy nieistniejącego już LiD-u i nie należy do SLD” (Polska Dziennik Bałtycki, 02.01.2010; „Nowa lewicy gwiazd(k)a”). Oceniano także prace przewodniczącego komisji – Mirosława Sekuły. „Przy przewodniczącym Mirosławie Sekule świadkowie z PO nie muszą się obawiać o to, że zostaną przyparci do muru” (Rzeczpospolita, 26.01.2010; „Bezpiecznik Platformy”). Opisywano także konflikty pomiędzy przewodniczącym, a członkami komisji z Prawa i Sprawiedliwości.

Zapraszamy do lektury. Pełny raport do pobrania: Komisja hazardowa.pdf

Metodologia raportu

Internet: Analizą zostały objęte wszystkie portale internetowe monitorowane przez NewsPoint w dniach 1 listopada 2009 r. – 12 lutego 2010 r.

Analizowane hasła (we wszystkich odmianach):

  • „komisja hazardowa” „komisja do spraw hazardu” „komisja śledcza do spraw hazardu”
  • Nazwiska członków komisji: „Mirosław Sekuła”, „Jarosław Urbaniak”, „Sławomir Neumann”, „Beata Kempa”, „Zbigniew Wassermann”, „Bartosz Arłukowicz”, „Franciszek Stefaniuk”.

Prasa: Analizą zostały objęte dzienniki i tygodniki ogólnopolskie oraz regionalne (za wyjątkiem prasy specjalistycznej i rozrywkowej). Analiza nie uwzględnia reklam i ogłoszeń płatnych. Uwzględniono wszystkie artykuły, które ukazały się w wybranych mediach w okresie od 1 listopada 2009 roku do 12 lutego 2010 roku.Wyszukiwano publikacje, w których wystąpiły słowa „komisja” i „hazard”. Uwzględniono pełną deklinację.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

11 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Legia najbardziej medialna w marcu. Na podium awansuje Jagiellonia

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi drużynami była znacznie mniejsza niż w lutym. Na drugiej pozycji utrzymał się Śląsk Wrocław, a podium zestawienia zamyka Jagiellonia Białystok, która dzięki świetnym wynikom sportowym awansowała o dwa miejsca w rankingu medialności – wynika z analizy...