Zagłada Facebooka…?

24 sierpnia 2011, Paulina Pocheć

Specjaliści NewsPoint opracowali krótkie zestawienie przedstawiające reakcję internautów na wiadomość Anonymous o nadchodzącej apokalipsie Facebooka. Na początku sierpnia największa grupa hakerów na świecie opublikowała informację, w której deklaruje zniszczenie największego serwisu społecznościowego – facebook.com

Facebook to największy serwis społecznościowy na świecie, skupia ok. 700 mln użytkowników. Stał się nie tylko prywatną stroną do zawierania znajomości, ale także potężnym narzędziem dla firm kładących nacisk na marketing w mediach społecznościowych.

Anonymous (Anonimowi, Grupa Anonimowych) to najsilniejsza grupa hakerów na świecie, których dokonania robią wrażenie na niejednym znawcy tej branży. Dopuścili się m.in. kradzieży informacji oraz tajnych dokumentów NATO, FBI, hiszpańskiej policji, a także danych 77 mln graczy PlayStation Network (loginy, hasła, adresy zamieszkania, numery kart kredytowych oraz historię ich operacji).

Wspomniana grupa hakerów ponownie zaskoczyła internautów wydanym na początku sierpnia oświadczeniem, w którym informują, iż z dniem 5 listopada 2011 r. serwis społecznościowy Facebook „przestanie istnieć”, a wraz z nim konta użytkowników oraz kontakty. Anonymous zarzucają portalowi sprzedawanie prywatnych danych korporacjom oraz rządom i umożliwianie tym samym szpiegowania ludzi z całego świata.

5 listopada to dla Anonymous symboliczna data – tego dnia w 1605 roku złapano Guya Fawkesa, mężczyznę podkopującego się pod budynek parlamentu brytyjskiego z zamiarem wysadzenia go w powietrze. Anonimowi wykorzystują maski z jego podobizną.

Specjaliści NewsPoint postanowili zatem sprawdzić, jak internauci zareagowali na informację o zniszczeniu Facebooka?

Informacja podana do mediów przez Anonymous w ciągu pierwszych pięciu dni wywołała spore poruszenie – liczba postów wahała się od 64 do 33 piątego dnia po ukazaniu się informacji, następnie zainteresowanie zaczęło powoli spadać po to, by 17-18 sierpnia ponownie chwilowo wzrosnąć.

Spośród wszystkich typów portali, jakie uwzględnili specjaliści NewsPoint, najwięcej publikacji (182) ukazało się w społecznościach (facebook.com), następnie 81 wpisów odnotowano na forach internetowych.

Najpopularniejszym portalem, na którym internauci dyskutowali na temat wiarygodności nadanego komunikatu oraz dzielili się linkami, był sam zainteresowany, czyli – facebook.com (182 publikacje), następnie często wzmiankowano również na youtube.pl (18 publikacji) oraz blip.pl (18 publikacji).

Internauci aż w 84% odnieśli się neutralnie do umieszczonego komunikatu Anonymous, głównie dzielili się informacją ze znajomymi, pisali o wcześniejszych dokonaniach grupy, a także pytali internautów o zdanie „No to czekamy, po tym co zrobili z SONY wszystkiego można się spodziewać”, „Grupa Anonymous ogłosiła, że 5 listopada nastąpi koniec Facebooka, oczywiście dzięki ich wysiłkom. Jak sądzicie – czy Anonimowi posiadają tak potężne zasoby i aż tylu członków, by „zabić” Facebooka?”. 14% internautów poparło grupę w ich zamiarach „No to zapowiada się hasta la vista facebook”, „Za to, że konta nie mogę usunąć, a wraz z nim moich danych. POPIERAM! Życzę powodzenia.” „Trzymamy Kciuki!!! 🙂 5listopad :)”. Zaledwie 2% wszystkich wypowiedzi miało wydźwięk negatywny, to krytyka działań Anonymous oraz duże zwątpienie co do ich możliwości „niech Anonymous spadają, tak samo zrobili atak na PS3… niby wszystko w imię graczy, a zrobili tylko wielkie G., nie dało się grać po necie przez…ponad miesiąc? „atak na facebooka uniemożliwi mi tylko kontakt z wieloma osobami z którymi nie mam teraz kontaktu i nie będę miała przez najbliższy czas”, „ta, „największa grupa hackerów, anonymous” — dobre, dobre, żeby oni jeszcze hackerami byli. btw. wierzycie, że facebook tak łatwo padnie? a może po fb nastąpi pora na google, co? haha, nie wierzcie w te brednie. anonymous są żałośni.”

W polskich mediach społecznościowych informacja o zniszczeniu Facebooka przez największą grupę hakerów na świecie wywołała chwilową dyskusję oraz zainteresowanie internautów, jednak jest to tendencja malejąca: im dalej od ukazania się tej informacji w internecie, tym dyskusja zaczyna cichnąć. Na polskich internautach dużego wrażenia nie zrobił nawet fakt, iż możliwym jest wykorzystywanie naszych danych przez Facebooka do innych celów. Zupełnie odwrotna sytuacja miała miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie informacja o wypływających w niepowołane ręce danych użytkowników doprowadziła do protestów, a wręcz zamieszek na ulicach, natomiast Anglia zareagowała wywołaniem publicznej dyskusji na ten temat ze specjalistami social media.

Specjaliści NewsPoint zalecają wzmożoną ostrożność przy podawaniu wszelkich prywatnych informacji, a także korzystanie w pełni z wszelkich możliwości Facebooka, nim nadejdzie dzień sądu wg Anonymous :-).

Metodologia

Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 3,8 mln źródeł w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media. Uwzględniono wszystkie publikacje zawierające wzmiankę „Anonymous”, „Facebook” oraz „haker” we wszystkich odmianach.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

11 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Legia najbardziej medialna w marcu. Na podium awansuje Jagiellonia

W marcu 2024 roku Legia Warszawa ponownie była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, choć jej przewaga nad pozostałymi drużynami była znacznie mniejsza niż w lutym. Na drugiej pozycji utrzymał się Śląsk Wrocław, a podium zestawienia zamyka Jagiellonia Białystok, która dzięki świetnym wynikom sportowym awansowała o dwa miejsca w rankingu medialności – wynika z analizy...