Czym jest monitoring mediów?

8 sierpnia 2017, Kamil Niedbała

Monitoring mediów z roku na rok zyskuje coraz większe grono zwolenników, a co za tym idzie, stale rośnie liczba firm, ośrodków badawczych oraz instytucji naukowych decydujących się na korzystanie z możliwości i funkcji monitoringu. Ale czym właściwie jest monitoring mediów i na co on pozwala?

Przede wszystkim monitoring mediów umożliwia szybkie i efektywne kosztowo pozyskiwanie informacji o tym, gdzie i w jakim kontekście pisze się o danej marce, osobie lub zagadnieniu.

Każdego dnia, zarówno nowe media jak i media tradycyjne, dostarczają odbiorcom ogromnej ilości informacji branżowych (na temat marek, konkurencji i produktów). Podmioty, które chcą dbać o swój wizerunek, nie powinny pozostawać obojętne wobec pojawiających się na ich temat treści. Monitoring mediów to narzędzie, dzięki któremu można kontrolować wizerunek marki.

Czym jest monitoring mediów

Jak działa monitoring mediów?

Proces monitoringu zaczyna się od odpowiedniego doboru, tzw. słów kluczowych, czyli nazw własnych, fachowych pojęć, słów charakterystycznych dla danego tematu, haseł skojarzeniowych, a nawet słów bliskoznacznych, które mogą pojawiać się w opisie interesującego nas zagadnienia. W przypadku monitorowania firm, osób czy instytucji najważniejszym słowem kluczowym jest oczywiście nazwa podmiotu, bądź imię i nazwisko. Jednak ustalenie dodatkowych słów – kluczy pozwala na wyszukiwanie precyzyjnych informacji, oddzielenie treści ważnych od mniej istotnych czy odnajdywanie kontekstów, w których opisuje się daną firmę lub markę. W kolejnym etapie następuje przeszukanie zasobów internetowych, w rezultacie czego pojawia się lista wyników wyszukiwania. Istnieje możliwość automatycznego zwizualizowania danych oraz wygenerowania raportu, co z kolei umożliwia funkcja dashboardu Newspoint.

Jak funkcjonuje monitoring mediów

Jakie profity daje nam narzędzie do monitorowania mediów?

Narzędzie monitorujące media umożliwia śledzenie informacji bieżących i archiwalnych. Funkcja ustalania zakresu czasowego wyszukiwanych treści może być przydatna do sprawdzenia efektów prowadzonych kampanii promocyjnych, reakcji konsumentów na wprowadzenie nowego produktu, zdobywania wiedzy o działaniach konkurencji w wybranym okresie. Aplikacja monitorująca media pozwala również kontrolować przepływ informacji o aferach, usterkach fabrycznych, czy katastrofach i na bieżąco reagować.

Załóż konto i monitoruj media

Monitoring internetu pomaga również mierzyć i oceniać efekty działań komunikacyjnych, monitorować rynek i konkurencję. Pozwala szybko reagować na sytuacje kryzysowe, oceniać jakość obsługi klienta, produktu czy też wizerunek firmy jako pracodawcy. Dzięki temu możliwe jest kontrolowanie trendów na rynku, mapowanie blogerów i liderów opinii, ocena rezonansu medialnego wyemitowanych artykułów, ocena skuteczności działań PR. Monitoring wykorzystuje się również w content marketingu, działaniach sprzedażowych (generowanie leadów), badaniach naukowych oraz w wielu innych obszarach związanych z analizą treści. Takie narzędzie pozwala także zaoszczędzić dużo czasu. Dzięki funkcjonalnemu panelowi nie trzeba ręcznie przeszukiwać internetu i social media – dostarcza on wszystkie potrzebne dane i zestawia je w przejrzysty sposób w jednym miejscu.

Czym jest monitoring mediów

Jakie wskaźniki dostarcza aplikacja do monitoringu mediów?

Narzędzia do monitoringu internetu przetwarzają dane i automatycznie je analizują, co pozwala na otrzymanie rozbudowanych statystyk. Dzięki nim użytkownik dowiaduje się, kiedy i gdzie najczęściej pisano na tematy związane z jego obszarem badawczym. Poznaje autorów największej liczby postów piszących na interesujące go tematy, a także słowa, które najczęściej występują w kontekście nazwy jego marki lub produktu.

Dzięki wskaźnikom “udziału w głosie” (Share of Voice) i “siły skojarzeń z marką” (Share of Discussion) szybko poznaje podstawowe parametry dotyczące skojarzeń z jego marką. Automatyczna analiza wydźwięku i płci autora pozwala natomiast łatwo zidentyfikować bieżące trendy w wypowiedziach. Określenie ekwiwalentu reklamowego oraz badanie zasięgu materiałów pozwala zmierzyć skuteczność działań. Technologia pozwala także na badanie kontentu zawartego w serwisach społecznościowych, takich jak: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest czy Vimeo. Treści pisane przez internautów na forach społecznościowych są niezwykle cenne w analizie ich nastrojów w danym kontekście. Największą zaletą jest fakt, iż wskaźniki te można otrzymać za pomocą jednego kliknięcia.

Monitoring mediów to

Korzystanie z monitoringu mediów (prasy, stacji RTV, portali internetowych i social media) wydaje się być nieodłącznym elementem funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie informacyjnym. Na co dzień jesteśmy zalewani falą danych, a co za tym idzie, jesteśmy zmuszeni interpretować informacje skrótami poznawczymi. Tak duża liczba danych wywołuje w nas potrzebę automatyzowania ich i filtrowania. Odpowiedzią na to jest monitoring mediów.

Narzędzie Newspoint zaspokaja potrzeby związane z wykonywaniem złożonych analiz ogromnej ilości danych (Big Data) oraz dostarcza wydajnie zautomatyzowane rozwiązania analityczne. Jeśli chcesz się przekonać -> zapraszamy do przetestowania naszego narzędzia do monitoringu mediów.

Przetestuj Newspoint



Zostaw komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*



Popularne

Już dziś zacznij monitorować swoją markę i zyskaj przewagę konkurencyjną

Zarządzaj swoją marką zapobiegając kryzysom i wykorzystując szanse biznesowe szybciej niż Twoja konkurencja

Wypróbuj za darmo

Poradnik

Jak mierzyć PR?

W poradniku znajdziesz informacje jak mierzyć aktywności działu PR, jak określić wkład PR w realizację celów biznesowych.

POBIERZ

15 maja 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury

W czwartek 22 maja o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury”. Webinar poprowadzą: Sebastian Bykowski, Wiceprezes IMM, Pion Marketingu i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Eksperci będą rozmawiać o mierzeniu efektów sponsoringu wydarzeń kulturalnych, twórców i instytucji kultury. Agenda spotkania:...

20 marca 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów

W czwartek 27.03 o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne, certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów”. Webinar poprowadzą: Miłosz Sieradzki, Ekspert ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Nasi eksperci pokażą 12 praktycznych zastosowań kompleksowego monitoringu mediów z wykorzystaniem Platformy IMM i jej funkcjonalności. Agenda...

14 lutego 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie i RTV

W czwartek 27 lutego o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online zatytułowane „adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie, radiu i telewizji”. Webinar poprowadzą: Sabina Pieczek, Senior IT Product Manager w Instytucie Monitorowania Mediów oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Agenda spotkania: Rola monitoringu reklam w...

21 sierpnia 2024, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?

W czwartek 22.08 o godz. 12:00 odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?”, które organizuje Instytut Monitorowania Mediów. Spotkanie poprowadzą Miłosz Sieradzki, Specjalista ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży w IMM, oraz Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Eksperci opowiedzą o tym, czym się kierować przy wyborze najlepszego...

14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.