Dziennikarstwo a monitoring mediów

20 sierpnia 2018, Robert Sadowski

Są na świecie zawody, które stanowią niejako misję dla osób je uprawiających. Najczęściej wymagają poświęcenia i dużych nakładów pracy. Jednym z nich jest dziennikarstwo. Sprawny dziennikarz powinien szybko reagować na nowe wydarzenia, wiedzieć, gdzie szukać informacji na ich temat i umieć je przekazać dalej. Nie brzmi to jak proste zadanie. Dlatego postanowiliśmy wyjść temu naprzeciw i pokazujemy, jak można ułatwić pracę dziennikarza za pomocą monitoringu mediów.

Dziennikarstwo to niełatwy zawód. Zwłaszcza, że w dobie internetu rozwinęło się dziennikarstwo obywatelskie i każdy może pisać i donosić o nowych, interesujących wydarzeniach na swoich blogach, forach czy platformach social media. Aby dobrze radzić sobie w tej branży, trzeba umieć znajdować nowe tematy, robić to szybko i pisać skutecznie. Nie jest to z pewnością prosta sprawa, ale są ludzie, dla których dziennikarstwo jest misją i chcą się w nim sprawdzać jak najlepiej. Na szczęście wraz z rozwojem mediów powstają różnego rodzaju narzędzia mogące znacząco wesprzeć pracę zarówno początkujących jak i zaawansowanych pracowników tej branży. Najbardziej oczywistym wyborem tutaj jest monitoring mediów, który pomoże w znajdowaniu tematów, analizowaniu konkurencyjnych mediów oraz pisaniu tak, aby teksty ukazujące się w internecie były lepiej wypozycjonowane.

Bądź na czasie

To jeden z najważniejszych wymogów pracy dziennikarskiej – śledzić to, co jest teraz ważne. Nie zawsze w redakcji jest gorący temat nad którym trzeba pracować. Czasem trzeba szukać newsów czy wydarzeń, które mogą okazać się interesujące czy ważne dla odbiorców. Monitoring mediów, ze względu na swój potencjał – możliwość śledzenia setek tysięcy źródeł – może zrobić całą pracę za nowoczesnego dziennikarza. Wystarczy tylko wpisać słowa kluczowe dotyczące danej branży, osoby, firmy czy sfery życia i sprawdzić, jak rozkładają się wzmianki na dany temat. Przeanalizowanie komentarzy, tematyki, wydźwięku i autorów wzmianek pozwoli wyodrębnić to, o czym użytkownicy zaczynają coraz częściej mówić. W ten niezwykle prosty sposób można wyśledzić nadchodzące trendy zanim ktokolwiek inny jest w stanie nawet o tym pomyśleć.

Samo znalezienie tematu to połowa sukcesu. Posiadając źródła wzmianek można łatwo skontaktować się z ich autorem, czyli od razu dotrzeć do źródła. A od niego można uzyskać z pewnością więcej informacji niż sam komentarz pozostawiony w sieci.

W ten sposób można śledzić nadchodzące trendy, pozyskiwać nowe kontakty i, co najważniejsze – pozwoli uprzedzić konkurencję i być szybszym. Czy praca dziennikarza była kiedykolwiek łatwiejsza?

Sprawdź, co u kolegów dziennikarzy

Coraz rzadziej spotyka się dziennikarzy pracujących na etacie tylko dla jednej redakcji i  jednego medium. Praca ta staje się bardziej mobilna i twórcy piszą do różnych źródeł na rozmaite tematy. Zawsze warto przyglądać się kolegom z branży – swoim ideałom do naśladowania lub zwyczajnie osobom piszącym o podobnej tematyce. W ten sposób można się wiele nauczyć, uzyskać nowe pomysły na materiał, np. rozwinąć temat czy zobaczyć co dzieje się wewnątrz dziennikarskiego świata – kto z kim współpracuje, kto zmienił pracę,itp. Dziennikarz zawsze powinien być dobrze i szybko poinformowany.

W narzędziu monitorującym media należy wpisać nazwisko, nick lub alias osoby, o której twórczości ma dla nas wyszukać. Po kilku chwilach pojawi się dostęp do wszystkich poszukiwanych treści. Nowoczesne narzędzia monitoringu mediów, jak Newspoint, dają możliwość sprawdzenia źródła, daty, komentarzy pod artykułem i innych danych, które mogą okazać się przydatne przy głębszej analizie. W ten sposób można sprawdzić nawet ile odsłon uzyskała dana publikacja.

Takie możliwości paneli monitorujących media (internet czy te tradycyjne) daje przewagę informacyjną i przy odpowiednim jej wykorzystaniu może zdecydowanie ułatwić pracę dziennikarza naszej epoki.

Pisz tak, żeby Cię było widać

SEO, SEO, SEO. Aby treść była dobrze pozycjonowana przez robota i algorytm wyszukiwarki, powinna być, między innymi, napisana w odpowiedni sposób. Jednym z warunków jest unikalny content oraz odpowiedni dobór i nasycenie słów kluczowych. Niektóre z nich są często oczywiste, innych można się domyślić, a inne, unikatowe stanowią już większe wyzwanie. Oczywiście, sprytny dziennikarz jest w stanie nie tylko zaoszczędzić czas na wyszukiwaniu takich keywordsów, ale także może w kilka chwil znaleźć ich całą listę.

Umiejętne wykorzystanie monitoringu mediów i analiza wyników pozwolą wyodrębnić słowa klucze, które z kolei można z powodzeniem użyć we własnym materiale tak, aby wyszukiwarka chętniej umieściła je wyżej w wynikach wyszukiwania (SERP). W dzisiejszych czasach, kiedy internauci szukają materiałów i ciekawych treści na szybko, przeglądają tylko najwyższe pozycje w wyszukiwarce (przecież rzadko kto trafia na kolejne podstrony poza TOP10), może to się okazać zbawienne.

Nie ma narzędzi i urządzeń, które w pełni zastąpią inteligencję i intuicję wprawnego dziennikarza. Jednak dzięki pomocy nowoczesnej technologii można zaoszczędzić jego czas i sprawić, że będzie mógł zareagować szybciej. A to jedne z najważniejszych rzeczy w tym fachu.

 



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

7 czerwca 2024, Robert Sadowski

Webinar IMM: „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”

Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...