Plebiscyt Uniwersytetu Warszawskiego na Słowo Roku stał się cyklicznym wydarzeniem. Za nami kolejna, dziesiąta już edycja. Dzisiaj poznaliśmy wyniki konkursu na najważniejsze słowo ostatnich 12 miesięcy.
Głosowanie w plebiscycie trwało do 31 grudnia 2020 roku. Uczestnicy konkursu na Słowo Roku mogli wybierać pojęcia posiłkując się listą 34 słów stworzoną przez kapitułę plebiscytu lub wysyłać własne propozycje za pomocą formularza na stronie sloworoku.uw.edu.pl. Łącznie oddano blisko 18 tys. głosów.
Plebiscyt jest organizowany przez Instytut Języka Polskiego UW oraz Fundację Języka Polskiego. Poza głosowaniem internautów, wyboru dokonuje również kapituła konkursu, w tym roku w następującym składzie: prof. Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin), prof. Jerzy Bralczyk (UW), dr hab. Katarzyna Kłosińska (UW), prof. Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), prof. Marek Łaziński (UW), prof. Andrzej Markowski (UW), prof. Jan Miodek (UWr), prof. Renata Przybylska (UJ), prof. Halina Zgółkowa (UAM).
Słowo Roku 2020
Słowem Roku 2020 zdaniem kapituły plebiscytu został rzeczownik koronawirus. Drugie miejsce przypadło rzeczownikowi w liczbie mnogiej kobiety. Natomiast na ostatnim miejscu podium znalazł się rzeczownik pandemia.
Wśród wyróżnionych wyrazów przez kapitułę znalazły się również słowa: kwarantanna, LGBT, lockdown, medyk, miękiszon, szczepionka, zdalny (zdalne nauczanie, praca).
Wybór Słowa Roku przez internautów okazał się być taki sam, jak i kapituły konkursu. Pierwsze miejsce w głosowaniu zajął rzeczownik koronawirus, drugie rzeczownik kobieta. Ostatnie miejsce zajęło słowo spoza listy proponowanej przez organizatorów – apostazja.
Wysokie noty zanotowały również następujące słowa: lockdown, Covid-19, pandemia, aborcja, strajk, kwarantanna, zdalny.
Słowo Dekady
Z okazji 10.edycji konkursu odbyło się także głosowanie internetowe na Słowo Dekady.
Spośród oddanych 3446 głosów najwięcej otrzymało wyrażenie pięćset plus. Na drugim miejscu znalazł się skrót LGBT. Trzecie miejsce należało do wyrazu konstytucja.
Dane z monitoringu mediów
Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyniki plebiscytu przekładają się na dane z naszego monitoringu mediów.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdecydowanie największą liczbę wzmianek spośród wygranych pojęć w plebiscycie zanotował wyraz koronawirus. Pojawił się on w aż 22 089 950 publikacji. Drugie miejsce zajął rzeczownik kobieta – 15 552 074 wzmianek, trzecie słowo kobiety 13 691 637.
Śledząc dane miesiąc po miesiącu można zauważyć, że wzrost pojawiania się konkretnych słów pokrywał się z sytuacją, jaka panowała w Polsce i na świecie.
Tak było w przypadku słowa koronawirus. Największy wzrost można było zaobserwować w marcu, kiedy to w Polsce pojawił się pierwszy przypadek COVID-19. Podobnie było w przypadku słowa pandemia.
Słowa odnoszące się do kobiet pojawiały się najczęściej w czasie, kiedy toczyła się dyskusja na temat zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej oraz orzeczenia TK w tej sprawie (przełom marca-kwietnia; październik).
Wyraz apostazja zanotował największy wzrost pod koniec roku, co również było odpowiedzią na ówczesną sytuację w kraju oraz kryzys w kościele katolickim, który staje się coraz częstszym tematem badań.
Niewątpliwie dane z naszego panelu pokrywają się z wynikami plebiscytu. Mamy nadzieję, że za rok będzie podobnie, tylko zwycięży bardziej optymistyczne słowo.
W czwartek 22 maja o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury”. Webinar poprowadzą: Sebastian Bykowski, Wiceprezes IMM, Pion Marketingu i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Eksperci będą rozmawiać o mierzeniu efektów sponsoringu wydarzeń kulturalnych, twórców i instytucji kultury. Agenda spotkania:...
W czwartek 27.03 o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne, certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów”. Webinar poprowadzą: Miłosz Sieradzki, Ekspert ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Nasi eksperci pokażą 12 praktycznych zastosowań kompleksowego monitoringu mediów z wykorzystaniem Platformy IMM i jej funkcjonalności. Agenda...
W czwartek 27 lutego o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online zatytułowane „adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie, radiu i telewizji”. Webinar poprowadzą: Sabina Pieczek, Senior IT Product Manager w Instytucie Monitorowania Mediów oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Agenda spotkania: Rola monitoringu reklam w...
W czwartek 22.08 o godz. 12:00 odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?”, które organizuje Instytut Monitorowania Mediów. Spotkanie poprowadzą Miłosz Sieradzki, Specjalista ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży w IMM, oraz Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Eksperci opowiedzą o tym, czym się kierować przy wyborze najlepszego...
Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.