Finał plebiscytu Słowo Roku 2020

5 stycznia 2021, Robert Sadowski

Plebiscyt Uniwersytetu Warszawskiego na Słowo Roku stał się cyklicznym wydarzeniem. Za nami kolejna, dziesiąta już edycja. Dzisiaj poznaliśmy wyniki konkursu na najważniejsze słowo ostatnich 12 miesięcy.

Głosowanie w plebiscycie trwało do 31 grudnia 2020 roku. Uczestnicy konkursu na Słowo Roku mogli wybierać pojęcia posiłkując się listą 34 słów stworzoną przez kapitułę plebiscytu lub wysyłać własne propozycje za pomocą formularza na stronie sloworoku.uw.edu.pl. Łącznie oddano blisko 18 tys. głosów.

Plebiscyt jest organizowany przez Instytut Języka Polskiego UW oraz Fundację Języka Polskiego. Poza głosowaniem internautów, wyboru dokonuje również kapituła konkursu, w tym roku w następującym składzie: prof. Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin), prof. Jerzy Bralczyk (UW), dr hab. Katarzyna Kłosińska (UW), prof. Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), prof. Marek Łaziński (UW), prof. Andrzej Markowski (UW), prof. Jan Miodek (UWr), prof. Renata Przybylska (UJ), prof. Halina Zgółkowa (UAM).

Słowo Roku 2020

Słowem Roku 2020 zdaniem kapituły plebiscytu został rzeczownik koronawirus. Drugie miejsce przypadło rzeczownikowi w liczbie mnogiej kobiety. Natomiast na ostatnim miejscu podium znalazł się rzeczownik pandemia.

Słowo Roku 2020

Wśród wyróżnionych wyrazów przez kapitułę znalazły się również słowa: kwarantanna, LGBT, lockdown, medyk, miękiszon, szczepionka, zdalny (zdalne nauczanie, praca).

Wybór Słowa Roku przez internautów okazał się być taki sam, jak i kapituły konkursu. Pierwsze miejsce w głosowaniu zajął rzeczownik koronawirus, drugie rzeczownik kobieta. Ostatnie miejsce zajęło słowo spoza listy proponowanej przez organizatorów – apostazja.

Wysokie noty zanotowały również następujące słowa: lockdown, Covid-19, pandemia, aborcja, strajk, kwarantanna, zdalny.

Słowo Dekady

Z okazji 10.edycji konkursu odbyło się także głosowanie internetowe na Słowo Dekady.

Spośród oddanych 3446 głosów najwięcej otrzymało wyrażenie pięćset plus. Na drugim miejscu znalazł się skrót LGBT. Trzecie miejsce należało do wyrazu konstytucja.

Słowo Dekady

Dane z monitoringu mediów

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyniki plebiscytu przekładają się na dane z naszego monitoringu mediów

Słowo Roku 2020 w publikacjach

W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdecydowanie największą liczbę wzmianek spośród wygranych pojęć w plebiscycie zanotował wyraz koronawirus. Pojawił się on w aż 22 089 950 publikacji. Drugie miejsce zajął rzeczownik kobieta – 15 552 074 wzmianek, trzecie słowo kobiety 13 691 637. 

Śledząc dane miesiąc po miesiącu można zauważyć, że wzrost pojawiania się konkretnych słów pokrywał się z sytuacją, jaka panowała w Polsce i na świecie. 

Tak było w przypadku słowa koronawirus. Największy wzrost można było zaobserwować w marcu, kiedy to w Polsce pojawił się pierwszy przypadek COVID-19. Podobnie było w przypadku słowa pandemia

Słowa odnoszące się do kobiet pojawiały się najczęściej w czasie, kiedy toczyła się dyskusja na temat zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej oraz orzeczenia TK w tej sprawie (przełom marca-kwietnia; październik).

Wyraz apostazja zanotował największy wzrost pod koniec roku, co również było odpowiedzią na ówczesną sytuację w kraju oraz kryzys w kościele katolickim, który staje się coraz częstszym tematem badań. 

Załóż konto i monitoruj media

Niewątpliwie dane z naszego panelu pokrywają się z wynikami plebiscytu. Mamy nadzieję, że za rok będzie podobnie, tylko zwycięży bardziej optymistyczne słowo.  



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



Już dziś zacznij monitorować swoją markę i zyskaj przewagę konkurencyjną

Zarządzaj swoją marką zapobiegając kryzysom i wykorzystując szanse biznesowe szybciej niż Twoja konkurencja

Wypróbuj za darmo

Poradnik

Jak mierzyć PR?

W poradniku znajdziesz informacje jak mierzyć aktywności działu PR, jak określić wkład PR w realizację celów biznesowych.

POBIERZ

21 stycznia 2022, Adriana Baranowska

TikTok dla biznesu – 12 powodów dla których warto tam być

TikTok to aplikacja, która jest z nami od 2016 roku. Początkowo rozwijana była tylko na rynku chińskim, rok później zaczęła zyskiwać popularność na całym świecie. Co ciekawe – apka została dostosowana do Androida, iOS’a, a także Windowsa. Nadal stanowi najczęściej pobieraną i używaną aplikację. Jego popularność to ogromny potencjał marketingowy i reklamowy. To możliwość wykorzystania...

4 stycznia 2022, Robert Sadowski

Alerty SMS – monitoring Newspoint wzbogacony o nową funkcjonalność

Kompleksowy monitoring mediów Newspoint wdrożył kolejną funkcjonalność – użytkownicy mogą już otrzymywać powiadomienia, o pojawianiu się najważniejszych dla nich publikacji, SMS-em na swojego smartfona.

3 stycznia 2022, Mateusz Pałka

Jak osiągnąć sukces w nowej erze marketingu i przyspieszonej digitalizacji w 2022? Część 2.

Kontynuujemy dziś porady dla marterów na 2022 rok. Influencer marketing jest obecnie dominującą strategią sprzedażową, ponieważ rozwój mediów społecznościowych trwa na dobre na całym świecie, podobnie jak płynące z nich przychody.

31 grudnia 2021, Mateusz Pałka

Jak osiągnąć sukces w nowej erze marketingu i przyspieszonej digitalizacji w 2022? Część 1.

Ludzie codziennie korzystają z internetu i z chęcią odwiedzają każde zakamarki wirtualnej sieci. Dzięki stale rozwijającej się cyfryzacji, marki mogą dotrzeć do większej liczby odbiorców w coraz krótszym czasie. Postęp technologiczny powoduje to, że konsumenci częściej sięgają po tablety i smartfony, niż po prasę tradycyjną. Użytkownicy w sieci poszukują szybkiego działania, kompleksowych wyników i prawdziwego,...

28 grudnia 2021, Robert Sadowski

28 Akcja Sprzątanie świata – Polska

W tym toku – podobnie jak i rok temu – Newspoint wspierał Akcję Sprzątania świata – Polska. Udostępniliśmy bezpłatnie narzędzie do monitoringu mediów i wspomogliśmy Fundację Nasza Ziemia. Dzięki temu możliwe było monitorowanie skuteczności nadawanych komunikatów i śledzenie edukacyjnego waloru informacji publikowanych przez media do opinii publicznej.