Finał plebiscytu Słowo Roku 2020

5 stycznia 2021, Robert Sadowski

Plebiscyt Uniwersytetu Warszawskiego na Słowo Roku stał się cyklicznym wydarzeniem. Za nami kolejna, dziesiąta już edycja. Dzisiaj poznaliśmy wyniki konkursu na najważniejsze słowo ostatnich 12 miesięcy.

Głosowanie w plebiscycie trwało do 31 grudnia 2020 roku. Uczestnicy konkursu na Słowo Roku mogli wybierać pojęcia posiłkując się listą 34 słów stworzoną przez kapitułę plebiscytu lub wysyłać własne propozycje za pomocą formularza na stronie sloworoku.uw.edu.pl. Łącznie oddano blisko 18 tys. głosów.

Plebiscyt jest organizowany przez Instytut Języka Polskiego UW oraz Fundację Języka Polskiego. Poza głosowaniem internautów, wyboru dokonuje również kapituła konkursu, w tym roku w następującym składzie: prof. Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin), prof. Jerzy Bralczyk (UW), dr hab. Katarzyna Kłosińska (UW), prof. Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), prof. Marek Łaziński (UW), prof. Andrzej Markowski (UW), prof. Jan Miodek (UWr), prof. Renata Przybylska (UJ), prof. Halina Zgółkowa (UAM).

Słowo Roku 2020

Słowem Roku 2020 zdaniem kapituły plebiscytu został rzeczownik koronawirus. Drugie miejsce przypadło rzeczownikowi w liczbie mnogiej kobiety. Natomiast na ostatnim miejscu podium znalazł się rzeczownik pandemia.

Słowo Roku 2020

Wśród wyróżnionych wyrazów przez kapitułę znalazły się również słowa: kwarantanna, LGBT, lockdown, medyk, miękiszon, szczepionka, zdalny (zdalne nauczanie, praca).

Wybór Słowa Roku przez internautów okazał się być taki sam, jak i kapituły konkursu. Pierwsze miejsce w głosowaniu zajął rzeczownik koronawirus, drugie rzeczownik kobieta. Ostatnie miejsce zajęło słowo spoza listy proponowanej przez organizatorów – apostazja.

Wysokie noty zanotowały również następujące słowa: lockdown, Covid-19, pandemia, aborcja, strajk, kwarantanna, zdalny.

Słowo Dekady

Z okazji 10.edycji konkursu odbyło się także głosowanie internetowe na Słowo Dekady.

Spośród oddanych 3446 głosów najwięcej otrzymało wyrażenie pięćset plus. Na drugim miejscu znalazł się skrót LGBT. Trzecie miejsce należało do wyrazu konstytucja.

Słowo Dekady

Dane z monitoringu mediów

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyniki plebiscytu przekładają się na dane z naszego monitoringu mediów

Słowo Roku 2020 w publikacjach

W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdecydowanie największą liczbę wzmianek spośród wygranych pojęć w plebiscycie zanotował wyraz koronawirus. Pojawił się on w aż 22 089 950 publikacji. Drugie miejsce zajął rzeczownik kobieta – 15 552 074 wzmianek, trzecie słowo kobiety 13 691 637. 

Śledząc dane miesiąc po miesiącu można zauważyć, że wzrost pojawiania się konkretnych słów pokrywał się z sytuacją, jaka panowała w Polsce i na świecie. 

Tak było w przypadku słowa koronawirus. Największy wzrost można było zaobserwować w marcu, kiedy to w Polsce pojawił się pierwszy przypadek COVID-19. Podobnie było w przypadku słowa pandemia

Słowa odnoszące się do kobiet pojawiały się najczęściej w czasie, kiedy toczyła się dyskusja na temat zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej oraz orzeczenia TK w tej sprawie (przełom marca-kwietnia; październik).

Wyraz apostazja zanotował największy wzrost pod koniec roku, co również było odpowiedzią na ówczesną sytuację w kraju oraz kryzys w kościele katolickim, który staje się coraz częstszym tematem badań. 

Załóż konto i monitoruj media

Niewątpliwie dane z naszego panelu pokrywają się z wynikami plebiscytu. Mamy nadzieję, że za rok będzie podobnie, tylko zwycięży bardziej optymistyczne słowo.  



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



31 marca 2023, Robert Sadowski

Zerknij w przeszłość – analiza danych i wyników z różnych narzędzi marketingowych

Otaczający nas świat bardzo szybko się rozwija i wraz z nim równie szybko rozwija się technologia, która umożliwia nam usprawnianie wielu procesów związanych z naszym codziennym życiem oraz pracą. Nowe technologie digital to jednak także wiele nowych danych, których gromadzenie i analizowanie jest niezwykle istotne — szczególnie w kontekście marketingu. Dlaczego tak jest? Wyjaśniamy w...

28 marca 2023, Robert Sadowski

Monitoring mediów w walce z dezinformacją wojenną

Jak biały wywiad (OSINT) wpływa na postrzeganie nowoczesnej wojny? Czym w ogóle jest OSINT? W artykule zaprezentujemy między innymi, jak narzędzia do monitorowania mediów usprawniają działania OSINT.

2 lutego 2023, Aleksandra Kamińska

Podsumowanie nowości 2022 w Newspoint

Niedawno pożegnaliśmy nieprzewidywalny 2022 rok. Był to rok wielkich wydarzeń historycznych i zmian geopolitycznych. Uwaga i energia była skierowana nie tylko na Polskę, wysoką inflację, pandemię Covid, ale może przede wszystkim na to, co działo się za granicami naszego kraju. Jako firma odczuliśmy to dwojako – zaangażowaliśmy się w akcję pomocy skierowaną do Ukraińców, wprowadzając...

2 lutego 2023, Robert Sadowski

Monitoruj…obsługę klienta w swoim biznesie!

Dziś opowiemy nieco więcej o tym, czym jest widget do oddzwaniania, jak wpływa na sprzedaż i obsługę klienta, oraz dlaczego możesz go mieć za darmo i to na zawsze.

27 stycznia 2023, Robert Sadowski

Nowy format dostępny w eksporcie danych

Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów Newspoint, korzystających z panelu służącego do kompleksowego monitoringu mediów, wdrożona została nowa funkcjonalność. Wyszukane publikacje z projektu lub tagu można dodatkowo wyeksportować w formacie .html i otrzymać bezpośrednio e-mailem. Jest to forma bardzo podobna do wysyłanych przez narzędzie alertowych powiadomień.