Jak ułatwić sobie komunikację w sytuacjach kryzysowych?

5 kwietnia 2018, Marek Bysaha

Kryzys marki, zarządzanie kryzysowe, sytuacje kryzysowe. Temat był zgłębiany setki razy i każdy, kto zajmuje się kontaktem marki otoczeniem powinien mieć go w małym palcu. Dlatego ten tekst nie będzie o podstawach radzenia sobie w tego typu sytuacjach. To materiał dla kogoś, kto wie jak się zachować w sytuacji kryzysu i chce poznać dodatkowe sposoby łagodzenia go. Poznaj kilka dobrych praktyk, które pozwolą Ci skuteczniej działać w sytuacjach kryzysowych.


via GIPHY

Mądry przed szkodą

Jedną z najważniejszych praktyk podczas działania w sytuacji kryzysowej jest szybkie reagowanie. Niestety, nie da się samemu śledzić wszystkich mediów. Z odsieczą przychodzą tu panele monitoringu mediów. Wystarczy ustawić odpowiednie słowa kluczowe i włączyć opcję alarmowania. Wtedy, gdy ktokolwiek w mediach wspomni o wybranej marce lub użyje określonych słów, natychmiast zostaje wysłany alarm wraz z linkiem lub, w przypadku mediów tradycyjnych, innych odnośnikiem (np. skanem z gazety).

Dzięki temu można natychmiast zareagować, zanim w ogóle kryzys się rozpocznie. Pozwoli to oszczędzić mnóstwo czasu i, przede wszystkim, pokaże, że marka dba o swój wizerunek oraz klientów.


via GIPHY

Skorzystaj z opinii klientów

Po złagodzeniu kryzysu i  naprawieniu sytuacji, warto również prowadzić działania mające na celu polepszenie wizerunku. Wówczas można poprosić o pozytywną opinię stałych, zadowolonych klientów, którzy rozumieją, że kryzys to tylko jedno małe potknięcie w porównaniu do ogółu pozytywnych działań marki. Pozytywny komentarz pod dyskusją czy małe oświadczenie od realnej, zadowolonej osoby, potwierdzające to, że ufa i ocenia Twoją pracę pozytywnie może pomóc.

Odbiory są coraz bardziej świadomi odnośnie do hejtu. Kilkaset komentarzy negatywnych, często na podobną nutę, już nie robi tak dużego wrażenia, a czasem wręcz odbiera takiej krytyce wiarygodność. A pozytywny, napisany indywidualnie komentarz kontrastujący z negatywami ma wtedy o wiele większą wartość dla wizerunku marki.

via GIPHY

Influener na pomoc

Influencerzy mają duży wpływ na publiczne opinie, emocje i, w efekcie, decyzje. Ich przekazy są odbierane jako autentyczne, a społeczności, jakie skupiają wokół siebie darzą ich dużym zaufaniem. Dzięki temu mogą pomóc marce wyjść z sytuacji kryzysowej.

Warto jest wcześniej, jeszcze przed kryzysem, znaleźć konkretne osoby, których społeczność odpowiada naszemu targetowi i utrzymywać z nimi dobre relacje. Gdzie znaleźć influencera? Nowoczesne systemy (Newspoint, Whitepress) zawierają wyszukiwarkę z taką opcją, co może bardzo ułatwić sprawę.

Jak influencer może pomóc? Podczas kryzysu, zawsze można się powołać na jego pozytywną opinię. Jeśli klienci będą szukać informacji, to, oprócz komentarzy innych użytkowników, prędzej czy później natrafią na materiały influencera na nasz temat. Takie działanie pozwoli złagodzić kryzys i pomoże odzyskać zaufanie potencjalnych klientów.

Te trzy proste zabiegi usprawnią komunikację podczas sytuacji kryzysowych i mogą pomóc zdusić problemy w zarodku. Wykorzystywanie trendów (influencer marketing) i nowych technologii (narzędzia monitoringu marki) jako pomocy do klasycznych działań może znacząco podnieść ich efektywność. Kryzysu się co prawda nie uniknie, ale zawsze można z nim sobie radzić lepiej.



Zostaw komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*



Popularne

Już dziś zacznij monitorować swoją markę i zyskaj przewagę konkurencyjną

Zarządzaj swoją marką zapobiegając kryzysom i wykorzystując szanse biznesowe szybciej niż Twoja konkurencja

Wypróbuj za darmo

Poradnik

Jak mierzyć PR?

W poradniku znajdziesz informacje jak mierzyć aktywności działu PR, jak określić wkład PR w realizację celów biznesowych.

POBIERZ

15 maja 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury

W czwartek 22 maja o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury”. Webinar poprowadzą: Sebastian Bykowski, Wiceprezes IMM, Pion Marketingu i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Eksperci będą rozmawiać o mierzeniu efektów sponsoringu wydarzeń kulturalnych, twórców i instytucji kultury. Agenda spotkania:...

20 marca 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów

W czwartek 27.03 o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne, certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów”. Webinar poprowadzą: Miłosz Sieradzki, Ekspert ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Nasi eksperci pokażą 12 praktycznych zastosowań kompleksowego monitoringu mediów z wykorzystaniem Platformy IMM i jej funkcjonalności. Agenda...

14 lutego 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie i RTV

W czwartek 27 lutego o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online zatytułowane „adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie, radiu i telewizji”. Webinar poprowadzą: Sabina Pieczek, Senior IT Product Manager w Instytucie Monitorowania Mediów oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Agenda spotkania: Rola monitoringu reklam w...

21 sierpnia 2024, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?

W czwartek 22.08 o godz. 12:00 odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?”, które organizuje Instytut Monitorowania Mediów. Spotkanie poprowadzą Miłosz Sieradzki, Specjalista ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży w IMM, oraz Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Eksperci opowiedzą o tym, czym się kierować przy wyborze najlepszego...

14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.