“Kobiety w IT” – premiera raportu

24 maja 2018, Marek Bysaha

Procentowy udział kobiet wśród studentów na uczelniach technicznych stale się zwiększa, coraz częściej dziewczyny decydują się na naukę programowania. 23 maja 2018 r. Fundacja Carrots, wspierająca kobiety w branży IT, zaprezentowała wyniki analizy sytuacji kobiet w branży IT w Polsce. Premiera raportu “Kobiety w IT” odbyła się w Mindspace w Warszawie.

Ponad 2 tysiące kobiet wzięło udział w badaniach ankietowych, z czego prawie tysiąc to osoby pracujące obecnie w branży IT. Pozostałe respondentki zajmują się albo innymi obszarami albo są bezrobotne. Wyniki badania uzupełnione zostały o analizę mediów – zarówno jakościową jak i ilościową. Sprawdziliśmy media pod kątem zagadnień dotyczących kobiet specjalizujących się w nowych technologiach. Całość raportu uzupełniona została komentarzami ekspertek i ekspertów.

Przetestuj Newspoint

Okazuje się, że aby pracować w branży IT, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego. Co więcej, niekonieczne są studia techniczne. Największym zainteresowaniem cieszą się kursy online, networkkingi/meetupy czy szkolenia specjalistyczne. Branża IT nastawiona jest na samodoskonalenie.

Obszar nowych technologii nadal zdominowany jest przez mężczyzn. W zespołach IT wciąż zdecydowanie dominują mężczyźni. Tam, gdzie znajdują się kobiety, jest ich ok. 3 razy mniej niż mężczyzn.

Idąc tym tropem, sprawdziliśmy, jak rozchodzą się w internecie wzmianki na temat męskich i żeńskich wersji nazw zawodów związanych z branżą IT, jak programistka/programista czy testerka/tester oprogramowania. W przypadku programistów, okazało się, że męska wersja słowa jest zdecydowanie częściej używana. Procentowy udział programistek wynosił zaledwie 3%.

Mimo, że wiele mówi się o nierównym traktowaniu kobiet w branży nowych technologii, to według respondentek, jest ono rzadsze niż w innych obszarach. Najczęściej spotykaną formą dyskryminacji jest stereotypizacja. 85% respondentek spotkało się osobiście z tym zjawiskiem. 61% natomiast, będąc na tym samym stanowisku, co mężczyźni, uzyskiwało niższe wynagrodzenie. Z dyskryminacją ze względu na płeć miało do czynienia 28% ankietowanych.

Chociaż, jak pokazują wyniki, kobiety muszą jeszcze walczyć ze stereotypami, to eksperci zauważają zmiany idące w dobrym kierunku. Robert Stalmach, CEO Newspoint mówi: Świadomość kobiet rośnie i coraz więcej z nich będzie wkraczało na rynek pracy bez kompleksów. Wraz z rosnącym udziałem kobiet w branży IT będą słabły niektóre (jak pokazują nasze badania – niestety wciąż żywe) stereotypy. Jako prezes Newspoint, firmy technologicznej, oceniam, że kobiety w zespole IT sprawdzają się równie dobrze jak mężczyźni. A dodatkowo mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie zespołów.

Raport składa się z 76 stron zapełnionych wykresami przedstawiającymi wyniki badań. Zostały one opisane i uzupełnione wypowiedziami licznych ekspertów oraz poparte przykładowymi wzmiankami.

Partnerzy raportu: Newspoint, Accenture Polska, Connectis, Filttr, SW Research, Kreatik, pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją raportu, który dostępny jest online. Pobrać można go ze strony gocarrots.org/raport2018.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Monika Grabowska

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców. 

1 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Światowy Raport ICCO na temat PR 2021-2022

Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) jest globalnym głosem w branży public relations oraz branży komunikacyjnej. Posiada sieć 41. stowarzyszeń, reprezentujących agencje PR i agencje komunikacyjne w 70 krajach. Poprzez doskonalenie i dostosowywanie standardów członkowie ICCO kształtują przyszłość komunikacji oraz rozwiązują zbiorowe problemy. W związku z tym, co roku powstaje raport, który ma na celu...

16 czerwca 2021, Robert Sadowski

Raport Newspoint: Szczepionki przeciw COVID

W dobie pandemii szczepienia przeciwko COVID-19 szybko stały się jednym z najpopularniejszych tematów w polskich mediach. Newspoint prezentuje analizę dotyczącą publikacji na temat sześciu szczepionek, które ukazały się w internecie od marca 2020 roku do kwietnia 2021 roku. Z badania wyłania się medialny obraz rosnącej fali zainteresowania szczepieniami przeciw COVID-19, której szczyt prawdopodobnie znajduje się już za nami.

13 listopada 2020, Robert Sadowski

Światowy raport ICCO na temat PR 2020-2021

Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) to globalny głos w zakresie public relations i branży komunikacyjnej. Dzięki sieci 41 stowarzyszeń reprezentujących PR i agencje komunikacyjne w 70 krajach na świecie, członkowie ICCO starają się kształtować przyszłość komunikacji poprzez ulepszanie standardów i wspólne rozwiązywanie problemów.  W związku z tym, co roku powstaje Raport, który ma na...