“Kobiety w IT” – premiera raportu

24 maja 2018, Marek Bysaha

Procentowy udział kobiet wśród studentów na uczelniach technicznych stale się zwiększa, coraz częściej dziewczyny decydują się na naukę programowania. 23 maja 2018 r. Fundacja Carrots, wspierająca kobiety w branży IT, zaprezentowała wyniki analizy sytuacji kobiet w branży IT w Polsce. Premiera raportu “Kobiety w IT” odbyła się w Mindspace w Warszawie.

Ponad 2 tysiące kobiet wzięło udział w badaniach ankietowych, z czego prawie tysiąc to osoby pracujące obecnie w branży IT. Pozostałe respondentki zajmują się albo innymi obszarami albo są bezrobotne. Wyniki badania uzupełnione zostały o analizę mediów – zarówno jakościową jak i ilościową. Sprawdziliśmy media pod kątem zagadnień dotyczących kobiet specjalizujących się w nowych technologiach. Całość raportu uzupełniona została komentarzami ekspertek i ekspertów.

Przetestuj Newspoint

Okazuje się, że aby pracować w branży IT, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego. Co więcej, niekonieczne są studia techniczne. Największym zainteresowaniem cieszą się kursy online, networkkingi/meetupy czy szkolenia specjalistyczne. Branża IT nastawiona jest na samodoskonalenie.

Obszar nowych technologii nadal zdominowany jest przez mężczyzn. W zespołach IT wciąż zdecydowanie dominują mężczyźni. Tam, gdzie znajdują się kobiety, jest ich ok. 3 razy mniej niż mężczyzn.

Idąc tym tropem, sprawdziliśmy, jak rozchodzą się w internecie wzmianki na temat męskich i żeńskich wersji nazw zawodów związanych z branżą IT, jak programistka/programista czy testerka/tester oprogramowania. W przypadku programistów, okazało się, że męska wersja słowa jest zdecydowanie częściej używana. Procentowy udział programistek wynosił zaledwie 3%.

Mimo, że wiele mówi się o nierównym traktowaniu kobiet w branży nowych technologii, to według respondentek, jest ono rzadsze niż w innych obszarach. Najczęściej spotykaną formą dyskryminacji jest stereotypizacja. 85% respondentek spotkało się osobiście z tym zjawiskiem. 61% natomiast, będąc na tym samym stanowisku, co mężczyźni, uzyskiwało niższe wynagrodzenie. Z dyskryminacją ze względu na płeć miało do czynienia 28% ankietowanych.

Chociaż, jak pokazują wyniki, kobiety muszą jeszcze walczyć ze stereotypami, to eksperci zauważają zmiany idące w dobrym kierunku. Robert Stalmach, CEO Newspoint mówi: Świadomość kobiet rośnie i coraz więcej z nich będzie wkraczało na rynek pracy bez kompleksów. Wraz z rosnącym udziałem kobiet w branży IT będą słabły niektóre (jak pokazują nasze badania – niestety wciąż żywe) stereotypy. Jako prezes Newspoint, firmy technologicznej, oceniam, że kobiety w zespole IT sprawdzają się równie dobrze jak mężczyźni. A dodatkowo mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie zespołów.

Raport składa się z 76 stron zapełnionych wykresami przedstawiającymi wyniki badań. Zostały one opisane i uzupełnione wypowiedziami licznych ekspertów oraz poparte przykładowymi wzmiankami.

Partnerzy raportu: Newspoint, Accenture Polska, Connectis, Filttr, SW Research, Kreatik, pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją raportu, który dostępny jest online. Pobrać można go ze strony gocarrots.org/raport2018.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.