Kowalczyk nie wszędzie wygrywa z Bjoergen

11 stycznia 2012, Paulina Pocheć

Jednym z najciekawszych wydarzeń zimowego sezonu w sporcie był pojedynek Justyny Kowalczyk i Marit Bjoergen w ramach zawodów Tour de Ski. To już zresztą kolejna jego odsłona – obie biegaczki zawzięcie rywalizują ze sobą o podium od ostatnich dwóch sezonów, 2010/2011 (podczas Igrzysk Olimpijskich w Vancouver) i 2011/2012.

Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się relacjonowaniu ich pojedynku przez portale oraz social media. Jako okres analizy przyjęliśmy czas od 9 grudnia 2011 (dzień przed rozpoczęciem zawodów w Davos, w których startowały obie zawodniczki) do 9 stycznia (dzień po jej zwycięstwie w Tour de Ski).

Portale – polskie i norweskie

W polskich portalach liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk niemal cały czas utrzymywała przewagę nad liczbą artykułów o Marit Bjoergen (za wyjątkiem okresu świątecznego, kiedy to nieznacznie częściej pisano o rywalce Polki). Łączna liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk wyniosła 3137, natomiast na temat Marit Bjoergen 2397.

Co było łatwe do przewidzenia, większą popularnością w portalach norweskich cieszyła się Marit Bjoergen, jednak tutaj różnica w liczbie postów była znacznie większa. Media norweskie zaczęły pisać o Polce więcej w momencie rozpoczęcia Tour de Ski. Wygląda na to, że dopiero wtedy w oczach norweskich dziennikarzy Justyna Kowalczyk stała się poważnym zagrożeniem dla Norweżki. Łączna liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk wyniosła 1611, natomiast na temat Marit Bjoergen 3435.

Polskie social media

Tymczasem w polskich social media Justyna Kowalczyk w analizowanym okresie ma o wiele większa przewagę – podczas, gdy na temat Norweżki pojawiały się 1-2 wpisy dziennie (i po kilka-kilkanaście w okolicach ważniejszych zawodów klasyfikowanych w Pucharze Świata). Łącznie pisano o niej 2326 razy, podczas gdy o Marit Bjoergen – 473 razy. Zażarta rywalizacja obu pań w Tour de Ski spowodowała, że liczba wpisów o Justynie Kowalczyk mocno skoczyła do góry, osiągając ponad 150 w dniu rozpoczęcia zawodów Tour de Ski i ponad 800 w dniu ogłoszenia jej zwycięstwa; zaczęto również częściej postować na temat Marit Bjoergen.

Na temat obu pań w social media pojawiło się w analizowanym okresie łącznie 2510 postów (liczba ta jest mniejsza niż liczba artykułów na temat każdej ze sportsmenek – niektóre teksty zawierały zarówno wzmiankę o Bjoergen, jak i o Kowalczyk). Największy udział w dyskusji na temat sportsmenek miały społeczności (głównie Facebook) – aż 43%, ich rywalizacja była również mocno dyskutowana na forach (27% postów) oraz na mikroblogach (25%). Niewielki udział w dyskusji, bo zaledwie 5%, miały blogi.

Polscy użytkownicy social media byli bardzo dumni z osiągnięć rodaczki – wiele z ich wypowiedzi wyrażało szczery podziw dla osiągnąć sportsmenki, choć zdarzały się też osoby, które stwierdzały, że nie interesują się sportem i że zwycięstwo Justyny w Tour de Ski nic ich nie obchodzi.

W ramach sportowych emocji nie brakło również krytyki pod adresem Marit Bjoergen, zwłaszcza, gdy internauci zobaczyli jej zdjęcie z norweskiej gali sportu. Wieczorowa suknia eksponowała jej mocno umięśnione ramiona, co wzbudziło dodatkowe emocje w polskim internecie. Rzadziej porównywano obie panie w kategoriach sportowej rywalizacji, przypominano osiągnięcia Marit, ale również żartowano, aby w ten sposób oswoić niepewność wygranej przez naszą rodaczkę.

Metodologia raportu: Raport został przygotowany metodą analizy danych. Jednostką analizy był jeden artykuł lub post zawierający przynajmniej jedno wystąpienie frazy „Justyna Kowalczyk” lub „Marit Bjoergen”. Do analizy wybraliśmy artykuły z dni 9 grudnia 2011 – 9 stycznia 2012, pochodzące z systemów NewsPoint (artykuły z polsko- i norweskojęzycznych portali) oraz NewsPoint Social Media (posty z polskich serwisów social media).



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.