Kto będzie rządził?

13 października 2011, Paulina Pocheć

Dzisiaj znamy już odpowiedź na to pytanie – PKW podała oficjalne wyniki niedzielnych wyborów. Specjaliści NewsPoint przyjrzeli się, jakim zainteresowaniem temat wyborów cieszył się w sieci.

PO, którą poparło w tegorocznych wyborach parlamentarnych 39,2% wyborców i która uzyskała ostatecznie 207 mandatów poselskich. Kolejny był PiS ze 157 mandatami poselskimi, a trzeci Ruch Palikota – 40 mandatów. Powyżej progu wyborczego znalazły się również PSL (28 mandatów) SLD (27 mandatów) oraz mniejszość niemiecka (1 mandat). Głos oddało prawie 49% uprawnionych do głosowania. (Dane podane 11 października przez PKW.)

Specjaliści NewsPoint postanowili sprawdzić jakie zainteresowanie w Internecie wywołał temat wyborów w ciągu ostatnich trzech dni (08.10.2011r. – 10.10.2011r.)

Łącznie w analizie uwzględniono 5800 publikacji z forów, blogów, mikroblogów, społeczności, wideo, artykułów oraz komentarzy do nich.

Najwięcej publikacji pochodzi z kolejnego dnia po zakończonych wyborach, kiedy zaczęły pojawiać się coraz bardziej wiarygodne wyniki. W sobotę 8 października wzmianek na temat głosowania było niewiele, w niedzielę 9 października już trzykrotnie więcej, natomiast w poniedziałek temat wyborów dominował w Internecie (3850 publikacji), głównie na portalach internetowych.

Wykres – liczba publikacji w poszczególnych dniach

10 października debata toczyła się już pełną parą. Najczęściej na temat wyborów rozmawiano w społecznościach, na mikroblogach, aktywni byli też redaktorzy piszący artykuły na portalach.

Wykres – liczba publikacji na poszczególnych serwisach w poszczególnych dniach

Poniższa tabela to zestawienie publikacji w poszczególnych rodzajach serwisów w określonych przedziałach czasowych. Warto zwrócić tu uwagę na brak publikacji o wyborach na portalach w sobotę, 8 października – miało to związek z ciszą wyborczą. W niedzielę wieczorem, po zakończonych już wyborach, portale umieściły zaledwie trzy publikacje informujące o wstępnych wynikach. Liczba artykułów na portalach zaczęła szybko wzrastać w poniedziałek po południu, kiedy wyniki były coraz bardziej wiarygodne.

Internauci na temat niedzielnego głosowania wypowiadali się głównie poprzez społeczności (facebook.com) oraz mikroblogów (twitter.com, blip.pl). W pierwszej trójce poszczególnych typów serwisów, na których najczęściej ukazywały się publikacje znalazły się również portale – na których tylko w poniedziałek ukazało się aż 1412 publikacji .

Najwięcej wzmianek znalazło się na najpopularniejszym serwisie społecznościowym – Facebook.com (1570 publikacji) oraz na najpopularniejszych mikroblogach (Twitter.com – 1000 publikacji; Blip.pl – 339 publikacji). Reakcje internautów były różne: niektórzy wściekali się na wysoki wynik Ruchu Palikota (jak chociażby Tomasz Terlikowski, który najpierw zamieścił bardzo krytyczny wpis, a po reakcji internautów usunął go ze swojego profilu i przeprosił). Inni przypominali Jarosławowi Kaczyńskiemu, że powinien dotrzymać słowa, jeśli chodzi o ustąpienie miejsca młodym politykom, obiecanego na wypadek przegranej w wyborach; sporą furorę zrobił również jego cytat z porównaniem do Budapesztu. Przeciwnicy Platformy wyrażali z kolei swoje rozczarowanie.

Metodologia

Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 3,8 mln źródeł w social media monitorowanych przez systemy NewsPoint Social Media oraz NewsPoint. Uwzględniono wszystkie publikacje zawierające wzmianki „wybory”, „sejm”, „senat”, „partia polityczna”, „głosowanie”, „wyniki”, „kandydaci” oraz nazwy kandydujących w wyborach poszczególnych partii politycznych we wszystkich odmianach.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.