Nagroda Nobla dla Baracka Obamy w portalach i nowych mediach – analiza NewsPoint

15 października 2009, Paulina Pocheć

W dniu przyznania Pokojowej Nagrody Nobla dla Baracka Obamy, w internecie rozgorzała gorąca dyskusja, czy obecny prezydent Stanów Zjednoczonych w ogóle powinien otrzymać tę nagrodę.

Uhonorowanie nagrodą obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych było kontrowersyjne dla zawodowych publicystów, którzy podkreślali brak konkretnych zasług prezydenta na rzecz światowego pokoju, a jedynie jego dobre chęci. W dniach 9-14 października ilość publikacji na ten temat zamieszczonych przez portale internetowe wyniosła łącznie 872. Najwięcej było ich w dniu ogłoszenia nagrody, 9 października – aż 613 wzmianek, natomiast w kolejnych dniach liczba stopniowo malała.

Rok temu mówiłem już o tym, że pokojowy Nobel się totalnie dewaluuje. No i mamy kolejny dowód. Przy całej mojej sympatii do Obamy, to nie on go sobie dał, nie on za to odpowiada. Ale chyba po raz pierwszy w historii pokojowego Nobla otrzymał ktoś za coś, czego jeszcze nie zrobił, ale mówi, że zrobi – czyli za świat bez broni nuklearnej”, napisał na swoim blogu Bartosz Węglarczyk, szef działu zagranicznego Gazety Wyborczej. Opinie innych publicystów były podobne.

Nie mniej gorącą debatę nagroda dla Obamy wzbudziła wśród użytkowników internetu. W dniach 9-14 października ukazało się łącznie 874 posty na ten temat. Ich liczba była największa w dniu ogłoszenia nagrody, 9 października: 466 postów, i z każdym kolejnym dniem malała o połowę.

Internauci, podobnie jak dziennikarze, byli zaskoczeni werdyktem norweskiego Komitetu Noblowskiego. „Nobel dla Obamy to parodia” „Nobel dla Obamy – tylko za co?”, „Nobel bubel”, „Kompromitacja Nobla”, brzmiały tytuły notek na blogach i postów na forach internetowych.

Analizę przygotowano na podstawie wyników wyszukiwania dla słów „Obama” i „Nobel” przeprowadzonego za pomocą narzędzi NewsPoint (monitoring portali internetowych) i NewsPoint UGC (monitoring blogów i forów). W analizie uwzględniono publikacje i posty z dni 9-14 października z wszystkich portali, blogów i forów monitorowanych przez obydwa systemy.

Pobierz raport w pdf



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.