Newspoint monitoruje media dla Biblioteki Narodowej

31 maja 2023, Robert Sadowski

Formalne utworzenie Biblioteki Narodowej miało miejsce ponad 95 lat temu, na podstawie rozporządzenia prezydenta Ignacego Mościckiego z 24 lutego 1928. Natomiast tradycje Biblioteki sięgają XVIII wieku. W 1747 Andrzej Stanisław i Józef Andrzej Załuscy utworzyli pierwszą w Polsce bibliotekę publiczną, zarazem narodową. Obecnie monitoring mediów Newspoint dostarcza Bibliotece Narodowej informacji dotyczących samej instytucji, jak i bibliotekoznawstwa, księgoznawstwa, informatologii czy programów i inicjatyw promujących czytelnictwo w prasie oraz mediach online.

Biblioteka Narodowa
Biblioteka Narodowa

W Bibliotece gromadzone i przechowywane są zbiory piśmiennictwa drukowanego, ale też zabytki piśmiennictwa polskiego i polskiej kultury czy publikacje polskich autorów przetłumaczone na języki obce i wydane za granicą. W 2021 roku liczba zbiorów przekroczyła 10 mln. Na koniec 2022 w Bibliotece Narodowej znajdowało się prawie 3,6 mln woluminów książek oraz prawie 1,3 woluminów czasopism. Zbiory Biblioteki przechowywane są w magazynach, które zajmują powierzchnię ok. 13 000 m². 

Zbiory Biblioteki Narodowej
Zbiory Biblioteki Narodowej (stan na 31 grudnia 2022)

Monitoring mediów Newspoint wspiera działania uzupełniania zbiorów i baz Biblioteki Narodowej. Ponadto, usługa obejmuje także monitoring wybranych działań placówek bibliotecznych, polityki gromadzenia zbiorów, a także prawa autorskiego.

Wśród istotnych aspektów należy wymienić zakres świadczonej usługi i jej odpowiednie dopasowanie pod „nietypowego” klienta. 

  • Pierwszym wyzwaniem był dobór odpowiednich haseł kluczowych, dopasowanych do obszaru działalności Biblioteki. Prowadzony monitoring obejmuje ponad 150 zagadnień, w ramach których dobrane zostały słowa kluczowe. 
  • Niezbędne było wprowadzenie licznych ograniczeń i zawężeń, w taki sposób, aby selekcjonować wyłącznie najważniejsze publikacje, ponieważ przy tak dużej liczbie haseł, liczba generowanych nowych publikacji, szczególnie wpisów online, kilkukrotnie przewyższa możliwości codziennej analizy publikacji. 
  • Automatyczna selekcja jest wspomagana pracą naszych analityków, aby świadczyć usługę maksymalnie dopasowaną do klienta. Niezbędna jest bieżąca współpraca z klientem oraz ciągłość kontaktu. Z tego względu w Newspoint do klientów przypisywani są dedykowani opiekunowie, którzy dbają o ich zadowolenie z usługi.

Obecnie głównym priorytetem działalności Biblioteki Narodowej jest digitalizacja zbiorów. Przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii udostępnianie zbiorów może odbywać się bez narażania oryginałów na ich uszkodzenie. Istnieje jednak jednostka, której działania skierowane są m.in. na gromadzenie artykułów z prasy drukowanej. Mowa o Bibliotece Donacji Pisarzy Polskich w Domu Literatury w Warszawie, która od 2006 r. działa w strukturze Biblioteki Narodowej. Biblioteka Donacji Pisarzy Polskich udostępnia czytelnikom swoje zbiory: książki, czasopisma oraz materiały prasowe.

Dom Literatury w Warszawie, tuż przy Placu Zamkowym i Zamku Królewskim. Źródło: https://fundacjadl.com/

Biblioteka Donacji Pisarzy Polskich stanowi bezcenny zbiór archiwaliów literackich, maszynopisów i rękopisów, materiałów ikonograficznych, czasopism i książek, nierzadko z autografami autorów. Jej siedziba znajduje się w Domu Literatury, miejscu, w którym siedzibę mają inne organizacje i instytucje literackie, a także odbywają się spotkania z polskimi pisarzami i wybitnymi artystami. Zbiory biblioteczne zostały udostępnione czytelnikom w 1951 roku. 

Jednym z podstawowych zadań Biblioteki Donacji Pisarzy Polskich jest pozyskiwanie, zabezpieczanie i udostępnianie dorobku polskich pisarzy. Wśród zgromadzonych materiałów prasowych odnaleźć możemy także te sprzed czasów formalnego utworzenia instytucji. Artykuły poświęcone pisarzom i ich życiu literackiemu stanowią bezprecedensowy zbiór, który obecnie dostępny jest dla każdego zainteresowanego.

Główne cele Biblioteki Narodowej przy korzystaniu z monitoringu mediów Newspoint:

  • monitoring publikacji i opinii o Bibliotece Narodowej i jej podjednostkach
  • obserwacja życia literackiego polskich twórców
  • analiza popularności polskich twórców oraz opinii o ich twórczości
  • monitoring trendów wydawniczych
  • monitoring zmian prawnych w obszarze prawa autorskiego z zakresu literatury
  • śledzenie relacji społeczeństwa z czytelnictwem
  • bieżący monitoring działań podejmowanych w ramach aktywności placówek bibliotecznych


Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

29 lutego 2024, Robert Sadowski

TVN24, Gazeta Wyborcza i Onet na podium rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce

Na czele najnowszego rankingu Najbardziej opiniotwórcze media znajduje się stacja TVN24. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w styczniu 2024 roku redakcja była cytowana przez inne media blisko 5,5 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą ponad 4,1 tys. powołań, a podium zamyka Onet, do którego inni dziennikarze odnosili się przeszło 3,8...

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...

25 stycznia 2024, Robert Sadowski

On The Marketing Tour 2 – relacja z Kielc

23 stycznia poprowadziliśmy w Kielcach szkolenie z cyklu On The Marketing Tour 2 – marketingowych podróży po Polsce. Szóstka ekspertów z Newspoint, Instytutu Monitorowania Mediów i More Bananas pokazała trendy marketingowe, biznesowe doświadczenia, case study, wskazówki i praktyczne inspiracje z monitoringu mediów, analizy danych z mediów, badania wizerunku marki, SEO i content marketingu.

9 stycznia 2024, Robert Sadowski

IMM kupuje Newspoint

4 stycznia br. firmy Newspoint i Instytut Monitorowania Mediów podpisały umowę, w wyniku której 100% udziałów Newspoint zostało kupione przez IMM. Dzięki wymianie doświadczeń między firmami będziemy mogli lepiej rozwijać ofertę, a tym samym skuteczniej spełniać oczekiwania naszych klientów. W obecnych czasach znaczenie ma też rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji. Jesteśmy przekonani, że łącząc...