Newspoint monitoruje media dla Biblioteki Narodowej

31 maja 2023, Robert Sadowski

Formalne utworzenie Biblioteki Narodowej miało miejsce ponad 95 lat temu, na podstawie rozporządzenia prezydenta Ignacego Mościckiego z 24 lutego 1928. Natomiast tradycje Biblioteki sięgają XVIII wieku. W 1747 Andrzej Stanisław i Józef Andrzej Załuscy utworzyli pierwszą w Polsce bibliotekę publiczną, zarazem narodową. Obecnie monitoring mediów Newspoint dostarcza Bibliotece Narodowej informacji dotyczących samej instytucji, jak i bibliotekoznawstwa, księgoznawstwa, informatologii czy programów i inicjatyw promujących czytelnictwo w prasie oraz mediach online.

Biblioteka Narodowa
Biblioteka Narodowa

W Bibliotece gromadzone i przechowywane są zbiory piśmiennictwa drukowanego, ale też zabytki piśmiennictwa polskiego i polskiej kultury czy publikacje polskich autorów przetłumaczone na języki obce i wydane za granicą. W 2021 roku liczba zbiorów przekroczyła 10 mln. Na koniec 2022 w Bibliotece Narodowej znajdowało się prawie 3,6 mln woluminów książek oraz prawie 1,3 woluminów czasopism. Zbiory Biblioteki przechowywane są w magazynach, które zajmują powierzchnię ok. 13 000 m². 

Zbiory Biblioteki Narodowej
Zbiory Biblioteki Narodowej (stan na 31 grudnia 2022)

Monitoring mediów Newspoint wspiera działania uzupełniania zbiorów i baz Biblioteki Narodowej. Ponadto, usługa obejmuje także monitoring wybranych działań placówek bibliotecznych, polityki gromadzenia zbiorów, a także prawa autorskiego.

Wśród istotnych aspektów należy wymienić zakres świadczonej usługi i jej odpowiednie dopasowanie pod „nietypowego” klienta. 

  • Pierwszym wyzwaniem był dobór odpowiednich haseł kluczowych, dopasowanych do obszaru działalności Biblioteki. Prowadzony monitoring obejmuje ponad 150 zagadnień, w ramach których dobrane zostały słowa kluczowe. 
  • Niezbędne było wprowadzenie licznych ograniczeń i zawężeń, w taki sposób, aby selekcjonować wyłącznie najważniejsze publikacje, ponieważ przy tak dużej liczbie haseł, liczba generowanych nowych publikacji, szczególnie wpisów online, kilkukrotnie przewyższa możliwości codziennej analizy publikacji. 
  • Automatyczna selekcja jest wspomagana pracą naszych analityków, aby świadczyć usługę maksymalnie dopasowaną do klienta. Niezbędna jest bieżąca współpraca z klientem oraz ciągłość kontaktu. Z tego względu w Newspoint do klientów przypisywani są dedykowani opiekunowie, którzy dbają o ich zadowolenie z usługi.

Obecnie głównym priorytetem działalności Biblioteki Narodowej jest digitalizacja zbiorów. Przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii udostępnianie zbiorów może odbywać się bez narażania oryginałów na ich uszkodzenie. Istnieje jednak jednostka, której działania skierowane są m.in. na gromadzenie artykułów z prasy drukowanej. Mowa o Bibliotece Donacji Pisarzy Polskich w Domu Literatury w Warszawie, która od 2006 r. działa w strukturze Biblioteki Narodowej. Biblioteka Donacji Pisarzy Polskich udostępnia czytelnikom swoje zbiory: książki, czasopisma oraz materiały prasowe.

Dom Literatury w Warszawie, tuż przy Placu Zamkowym i Zamku Królewskim. Źródło: https://fundacjadl.com/

Biblioteka Donacji Pisarzy Polskich stanowi bezcenny zbiór archiwaliów literackich, maszynopisów i rękopisów, materiałów ikonograficznych, czasopism i książek, nierzadko z autografami autorów. Jej siedziba znajduje się w Domu Literatury, miejscu, w którym siedzibę mają inne organizacje i instytucje literackie, a także odbywają się spotkania z polskimi pisarzami i wybitnymi artystami. Zbiory biblioteczne zostały udostępnione czytelnikom w 1951 roku. 

Jednym z podstawowych zadań Biblioteki Donacji Pisarzy Polskich jest pozyskiwanie, zabezpieczanie i udostępnianie dorobku polskich pisarzy. Wśród zgromadzonych materiałów prasowych odnaleźć możemy także te sprzed czasów formalnego utworzenia instytucji. Artykuły poświęcone pisarzom i ich życiu literackiemu stanowią bezprecedensowy zbiór, który obecnie dostępny jest dla każdego zainteresowanego.

Główne cele Biblioteki Narodowej przy korzystaniu z monitoringu mediów Newspoint:

  • monitoring publikacji i opinii o Bibliotece Narodowej i jej podjednostkach
  • obserwacja życia literackiego polskich twórców
  • analiza popularności polskich twórców oraz opinii o ich twórczości
  • monitoring trendów wydawniczych
  • monitoring zmian prawnych w obszarze prawa autorskiego z zakresu literatury
  • śledzenie relacji społeczeństwa z czytelnictwem
  • bieżący monitoring działań podejmowanych w ramach aktywności placówek bibliotecznych


Zostaw komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*



Popularne

Już dziś zacznij monitorować swoją markę i zyskaj przewagę konkurencyjną

Zarządzaj swoją marką zapobiegając kryzysom i wykorzystując szanse biznesowe szybciej niż Twoja konkurencja

Wypróbuj za darmo

Poradnik

Jak mierzyć PR?

W poradniku znajdziesz informacje jak mierzyć aktywności działu PR, jak określić wkład PR w realizację celów biznesowych.

POBIERZ

15 maja 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury

W czwartek 22 maja o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury”. Webinar poprowadzą: Sebastian Bykowski, Wiceprezes IMM, Pion Marketingu i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Eksperci będą rozmawiać o mierzeniu efektów sponsoringu wydarzeń kulturalnych, twórców i instytucji kultury. Agenda spotkania:...

20 marca 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów

W czwartek 27.03 o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne, certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów”. Webinar poprowadzą: Miłosz Sieradzki, Ekspert ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Nasi eksperci pokażą 12 praktycznych zastosowań kompleksowego monitoringu mediów z wykorzystaniem Platformy IMM i jej funkcjonalności. Agenda...

14 lutego 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie i RTV

W czwartek 27 lutego o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online zatytułowane „adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie, radiu i telewizji”. Webinar poprowadzą: Sabina Pieczek, Senior IT Product Manager w Instytucie Monitorowania Mediów oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Agenda spotkania: Rola monitoringu reklam w...

21 sierpnia 2024, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?

W czwartek 22.08 o godz. 12:00 odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?”, które organizuje Instytut Monitorowania Mediów. Spotkanie poprowadzą Miłosz Sieradzki, Specjalista ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży w IMM, oraz Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Eksperci opowiedzą o tym, czym się kierować przy wyborze najlepszego...

14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.