Media są niemal nieodłącznym elementem naszego życia, jednak i one ulegają zmianom. Przygotowaliśmy coroczne podsumowanie zebranych przez panel Newspoint materiałów.
Jakie miesiące cieszyły się najwyższą aktywnością w sieci w 2020 roku? Sprawdźmy!
Pierwsze na tapetę wzięliśmy portale.
Rozkład publikacji w czasie to liczba materiałów, które zostały opublikowane w mediach objętych badaniem.
Co widać na powyższym wykresie portale były nieco bardziej aktywne w drugiej połowie roku, maksimum przypadało na październik.
W jakie dni tygodnia ukazało się najwięcej treści?
W tym aspekcie nie ma zaskoczenia, w weekend na portalach ukazuje się o ponad 40% mniej treści niż w środku tygodnia.
Mamy więc jasność, co do publikacji na portalach. Czy tak samo sprawa wygląda w social media i czy internauci robią sobie „wolne” w weekend?
Facebook wciąż pozostaje bardzo popularnym serwisem.
Postanowiliśmy rozłożyć na czynniki pierwsze zarówno to, kiedy publikowane są nowe posty, ale także, kiedy aktywni są internauci.
Jeśli chodzi o rozkład na miesiące, to widzimy trend wzrostowy ku końcowi roku, z maksimum przypadającym na grudzień.
Na tapetę zostały wzięte także dni publikacji – tutaj bez większego zaskoczenia. W dni pracujące ukazuje się więcej postów, niż w weekendy.
Pomiędzy 0:00 a 7:00 ukazywało się niewiele postów głównych. Maksimum przypadało na godzinę 12:00.
Poniższy wykres pokazuje, o której godzinie opublikowane posty były najchętniej komentowane.
Widać wyraźną zależność, że pomimo tego, że większa liczba publikacji ukazała się w godzinach porannych, to jednak posty wieczorne zyskały większą popularność.
A kiedy użytkownicy najchętniej zostawiali swoje komentarze?
Widać tutaj przesunięcie względem postów głównych – sobota jest niemal równoprawnym dniem, w którym publikowane są komentarze.
Internauci chętnie zostawiają komentarze przez niemal cały dzień ( z wyłączeniem godzin nocnych).
Powyższe wykresy pokazują, że mimo iż użytkownicy są aktywni na FB przez niemal cały dzień, to jednak ich większa uwaga jest wieczorem (w przeciwieństwie do postów, które chętniej były publikowane z rana).
Następnym przystankiem w opracowaniu będą fora i komentarze pod artykułami.
Fora i komentarze pod artykułami.
Rozkład publikacji względem miesięcy
Tutaj, tak samo jak w przypadku portali, większą aktywność odnotowano w drugiej połowie roku, z maksimum przypadającym na październik. W przeciwieństwie jednak do portali spadek aktywności w weekend jest widoczny, jednak nie jest on tak spektakularny.
W przypadku godzin publikacji widoczna jest wyraźnie większa aktywność w godzinach popołudniowych, przy czyn największa liczba komentarzy zamieszczana była koło godziny 19:00 oraz 1:00 i 2:00.
Kolejnym omawianym przez nas serwisem będzie Twitter.
Twitter
Zacznijmy od czasu ukazywania się postów.
Tak jak w przypadku wcześniej omawianych mediów październik to miesiąc wzmożonej aktywności na Twitterze.
Duża liczba publikacji dotyczy też marca (początek pandemii).
W przypadku Twittera nie widać znaczącego spadku publikacji, maksimum postów przypada na dni od wtorku do środy.
Rozkład reakcji wg dni tygodnia jest bardzo porównywalny do rozkładu w czasie postów – reakcje rozkładają się podobnie do liczby publikacji.
Instagram
Posty na Instagramie publikowane są głównie w środku tygodnia, zdecydowanie większy udział postów pod koniec roku.
Internauci aktywni są z wyłączeniem godzin nocnych, duży spadek liczby publikowanych postów odnotowaliśmy po godzinie 23.
Największa liczba polubień przypada na posty publikowane w niedzielę, chociaż postów opublikowanych w weekendy było mniej niż w ciągu tygodnia.
Oznacza to, że średnia liczba polubień na posty publikowane w niedziele była wyższa niż w pozostałe dni tygodnia.
Największą liczbę polubień zyskały posty publikowane wieczorami.
Kolejnym badanym przez nas serwisem jest YouTube.
YouTube
Na początek rozkład publikacji video w czasie:
Największa liczba publikacji pochodziła ze stycznia i czerwca.
I tak jak w przypadku wielu innych serwisów – w weekendy obserwuje się spadek aktywności internautów.
Zbadaliśmy także rozkład komentarzy.
W przeciwieństwie do video twórców nie widać weekendowego spadku, natomiast widać maksimum przypadające na środę i czwartek (z wyłączeniem piątku). Czyżby komentujący ciut wcześniej zaczynali świętowanie weekendu?
Podsumowanie
Nasza analiza wyraźnie pokazuje, że aktywność twórców w social media niekoniecznie skorelowana jest z czasem największej aktywności użytkowników (inaczej rozłożone posty i komentarze/ polubienia).
W weekendy widać trend spadkowy, jeśli chodzi o liczbę publikowanych treści, spadki te jednak niekoniecznie są połączone z aktywnościami internautów.
Warto zwrócić uwagę, że np. najchętniej like’owane posty przypadają na niedziele i godziny wieczorne.
Pamiętaj jednak, że to są wartości dla wszystkich zebranych przez Newspoint danych, a aktywności w Twojej branży mogą rozkładać się zgoła inaczej.
Powyższa analiza może być zaczątkiem do dyskusji i badania aktywności internautów w Twojej branży, do czego mocno zachęcamy 😊.
W czwartek 22 maja o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury”. Webinar poprowadzą: Sebastian Bykowski, Wiceprezes IMM, Pion Marketingu i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Eksperci będą rozmawiać o mierzeniu efektów sponsoringu wydarzeń kulturalnych, twórców i instytucji kultury. Agenda spotkania:...
W czwartek 27.03 o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne, certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów”. Webinar poprowadzą: Miłosz Sieradzki, Ekspert ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Nasi eksperci pokażą 12 praktycznych zastosowań kompleksowego monitoringu mediów z wykorzystaniem Platformy IMM i jej funkcjonalności. Agenda...
W czwartek 27 lutego o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online zatytułowane „adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie, radiu i telewizji”. Webinar poprowadzą: Sabina Pieczek, Senior IT Product Manager w Instytucie Monitorowania Mediów oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Agenda spotkania: Rola monitoringu reklam w...
W czwartek 22.08 o godz. 12:00 odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?”, które organizuje Instytut Monitorowania Mediów. Spotkanie poprowadzą Miłosz Sieradzki, Specjalista ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży w IMM, oraz Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Eksperci opowiedzą o tym, czym się kierować przy wyborze najlepszego...
Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.