Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie miejsce na podium, a jej treści zostały dalej przekazane przez inne redakcje 32,5 tys. razy.

Prasa to wciąż najczęściej cytowane medium

W TOP15 najczęściej cytowanych mediów 2023 roku niezmiennie największy udział ma prasa – 33%, którą w rankingu ogólnym reprezentują Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Fakt, Super Express i Dziennik Gazeta Prawna. Po 27% udziału w TOP 15 przypada stacjom telewizyjnym i są to kolejno TVN24, Polsat News, TVP Info i TVN oraz portalom internetowym: Wirtualna Polska, Onet, Interia i Wirtualne Media. Natomiast 13% udziału przypada stacjom radiowym reprezentowanym przez RMF FM oraz Radio ZET

TOP 15 Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce - Typ medium
TOP 15 Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – Typ medium

Rzeczpospolita numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju

Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa Rzeczpospolita, na informacje której dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku blisko 33,9 tys. razy. Stacja niejednokrotnie zajmowała pierwsze miejsca w rankingu NOM w 2023 roku. Najwyższy skok cytowań odnotowała w październiku, kiedy jako pierwsza podała informację o dymisjach dwóch czołowych generałów w polskiej armii. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest TVN24, którego informacje w 2023 roku podawano w innych mediach przeszło 33 tys. razy – stacja awansowała tym samym o trzy pozycje względem roku poprzedniego. Jednym z materiałów, który był szeroko komentowany przez inne redakcje jest reportaż Justyny Sucheckiej oraz Piotra Szostaka „Willa plus. Publiczne pieniądze dla organizacji bliskich PiS. Lista” na temat finansowania z publicznych pieniędzy organizacji powiązanych z politykami Prawa i Sprawiedliwości. Podium zamyka portal Wirtualna Polska z liczbą ponad 32,5 tys. powołań. Na wysoki wynik redakcji miał wpływ m.in. głośny materiał Szymona Jadczaka „Ustawił dziesiątki meczów. PZPN zaprosił go na wyjazdowy mecz kadry” na temat pojawienia w samolocie polskiej reprezentacji w piłce nożnej byłego działacza oskarżonego o korupcję w PZPN.

TOP 15 Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce - Ranking ogólny
TOP 15 Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – Ranking ogólny

Rzeczpospolita niezmiennie liderem cytowalności prasy

Rzeczpospolita z liczbą blisko 33,9 tys. wzmianek w 2023 roku utrzymuje także tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego. Miejsce drugie z awansem o jedną pozycję w stosunku do 2022 i liczbą przeszło 30,7 tys. powołań zajmuje Gazeta Wyborcza. W ubiegłym roku redakcja dziennika dwukrotnie znalazła się na pozycji lidera w rankingu IMM. Jednym z najgłośniejszych tematów, do którego dotarli jako pierwsi, była dymisja wiceministra Piotra Wawrzyka, która później przerodziła się w aferę wizową. Trzecią pozycję ma Fakt, do którego informacji w ubiegłym roku inne media odnosiły się blisko 22,9 tys. razy. Największe wzrosty natomiast należą do tygodników Viva (ponad 4,4 tys. wzmianek) i Do Rzeczy (niespełna 4,4 tys. odwołań) – tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na ósmym oraz dziewiątym miejscu. 

TVN24 na czołowej pozycji zestawienia stacji telewizyjnych 

Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24 cytowany w 2023 roku ponad 33 tys. razy. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem blisko 23,7 tys. wzmianek. Stacja w ubiegłym roku najczęściej pojawiała się w raporcie NOM w kontekście wywiadów z politykami na temat bieżących wydarzeń. Podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik ponad 20,5 tys. powołań w innych mediach. O dwie pozycje wyżej w porównaniu do roku 2022 znalazła się telewizja Polsat Sport z liczbą blisko 3,2 tys. odwołań.

RMF FM liderem, awanse stacji regionalnych

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w kraju pozostaje RMF FM, na który w 2023 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się ponad 32,5 tys. razy. Stacja w ubiegłym roku aż czterokrotnie zajmowała pozycję lidera w rankingu IMM. Między innymi w styczniu, gdy znaczny skok cytowań odnotowała w związku z wywiadem z premierem Mateuszem Morawieckim, który m.in. zaapelował do marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego o przyjęcie nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym bez poprawek, co miało przyspieszyć otrzymanie przez Polskę pieniędzy z KPO. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z wynikiem przeszło 26,2 tys. cytowań. Polskie redakcje często powoływały się doniesienia Mariusza Gierszewskiego i Radosława Grucy na temat dwuletniego pobytu na OIOM-ie męża byłej marszałek Sejmu Elżbiety Witek. Podium zamyka Program I Polskiego Radia z liczbą blisko 7,9 tys. materiałów. W zestawieniu najwyżej awansowały rozgłośnie regionalne – miejsce ósme zajęło Radio Poznań z wynikiem blisko 1,2 tys. cytowań w innych mediach, natomiast TOP 10 zamyka  Radio Gdańsk z liczbą 968 wzmianek.

Wirtualna Polska ponownie najbardziej opiniotwórczym medium internetowym 

Na czele kategorii portali utrzymuje się Wirtualna Polska, do której informacji odwoływano się ponad 32,5 tys. razy. Z liczbą przeszło 30 tys. wzmianek miejsce drugie zajął Onet. Jednym z materiałów chętnie cytowanych przez inne redakcje był reportaż Andrzeja Stankiewicza „Wawrzyk, Bollywood i specsłużby USA. Ujawniamy kulisy afery wizowej” opublikowany we wrześniu. Podium zamyka Interia wzmiankowana przez inne tytuły mediowe blisko 19,4 tys. razy. Awanse o dwa miejsca w stosunku do roku 2022 odnotowały portale: Plejada (przeszło 7,3 tys. wzmianek), Money (blisko 6,3 tys. powołań) oraz Business Insider (ponad 6,2 tys. cytowań). 

Najczęściej cytowane tygodniki i dwutygodniki 2023: Wprost, Viva, Do Rzeczy

Pierwsze miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajął tygodnik Wprost ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do roku 2022 i łączną liczbą blisko 4,5 tys. cytowań. Na redakcję najczęściej powoływano się w listopadzie, kiedy jako pierwsza poinformowała o planowanym spotkaniu prezydenta Andrzeja Dudy z marszałkiem Sejmu Szymonem Hołownią. Na miejscu drugim uplasowała się Viva, której pozycja również wzrosła o dwa miejsca dzięki liczbie ponad 4,4 tys. odwołań. Podium zamyka Do Rzeczy z wynikiem niespełna 4,4 tys. wzmianek i awansem o trzy pozycje w porównaniu do 2022 roku. Czwarte miejsce należy do tygodnika Newsweek, który w 2023 roku łącznie zacytowano niemal 2,6 tys. razy. Ranking zamyka tygodnik Sieci z liczbą niespełna 2,4 tys. odwołań. 

Forbes pozostaje na czele rankingu miesięczników i dwumiesięczników

Numerem jeden pod względem cytowalności wśród miesięczników i dwumiesięczników w 2023 roku jest Forbes, na który inne media powoływały się blisko 2,2 tys. razy. Do tytułu odnoszono się m.in. w kontekście publikacji listy najlepiej zarabiających sportsmenek świata, na czele której uplasowała się Iga Świątek. Miejsce drugie ze wzrostem o jedną pozycję w stosunku do roku 2022 zajmuje Press z liczbą blisko 1,7 tys. cytowań, a trzecie – Twój Styl, który także awansował o jedną pozycję, i uzyskał niespełna 1,6 tys. powołań. Na czwartym miejscu zestawienia znalazły się Perspektywy, do których inne media w 2023 roku odnosiły się blisko 1,5 tys. razy. Zestawienie zamyka Zwierciadło z liczbą 593 wzmianek.

Najbardziej opiniotwórcze media o tematyce biznesowej

W zestawieniu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych wyraźnie dominuje Rzeczpospolita (blisko 33,9 tys. wzmianek). Druga pozycja należy do Dziennika Gazety Prawnej (blisko 11,4 tys. cytowań), a trzecia do Forbesa (niespełna 2,2 tys. odwołań). Tuż za podium znalazł się Puls Biznesu, na który dziennikarze innych redakcji powoływali się ponad 2 tys. razy. Na piątym miejscu rankingu uplasował się Parkiet, do którego odwoływano się 350 razy. 

Z kolei ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money z wynikiem blisko 6,3 tys. powołań m.in. za sprawą rozmowy z Barbarą Brodowską-Mączką, która tuż przed wyborami parlamentarnymi ogłosiła dymisję ze stanowiska dyrektora generalnego Kancelarii Prezydenta RP. Drugie miejsce należy do Business Insider z wynikiem przeszło 6,2 tys. cytowań, a podium zamyka Bankier, do informacji którego dziennikarze odwoływali się ponad 2,2 tys. razy. Wzrost o trzy pozycje w rankingu i wynik 814 cytowań zanotował Obserwator Finansowy, który w maju przeprowadził wśród ekonomistów ankietę dotyczącą prognoz stóp procentowych. Zestawienie zamyka portal WNP, do którego odwoływano się 618 razy. 

Rynek Zdrowia numerem 1 wśród mediów o tematyce zdrowotnej

Na pierwszym miejscu rankingu mediów o tematyce zdrowotnej w 2023 roku znalazł się Rynek Zdrowia, do którego inne media odwoływały się blisko 1,5 tys. razy. Najwyższy skok cytowań redakcja odnotowała w marcu. Wówczas opublikowano wyniki plebiscytu Kobieta Rynku Zdrowia 2023, czyli listę 50 najbardziej wpływowych kobiet w polskiej ochronie zdrowia. Drugie miejsce zestawienia zajmuje Medonet z liczbą 991 cytowań, natomiast zaledwie 91 cytowań mniej ma Puls Medycyny, który zamyka podium. W TOP 5 znalazł się także Poradnik Zdrowie (346 powołań) oraz Medycyna Praktyczna (345 wzmianek). 

TVP Sport liderem rankingu mediów sportowych 

TVP Sport znajduje się na czołowej pozycji wśród najbardziej opiniotwórczych mediów sportowych z liczbą przeszło 9,2 tys. powołań. Najwięcej cytowań stacja odnotowała w październiku. Wówczas inne media często odwoływały się do relacji dziennikarza Piotra Kamienieckiego, który był naocznym świadkiem zamieszania, do jakiego doszło w Holandii po meczu Legii Warszawa z AZ Alkmaar. Na kolejnej pozycji uplasował się Przegląd Sportowy, na który powoływano się ponad 6,7 tys. razy, a ostatnie miejsce podium należy do portalu Meczyki – przeszło 3,5 tys. cytowań. W czołowej piątce znalazły się jeszcze Polsat Sport (niespełna 3,2 tys. wzmianek) i Kanał Sportowy (blisko 2,2 tys. odwołań). 

Wiele zmian w zestawieniu TOP 10 najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych

Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Gazeta Krakowska, której materiały cytowano w innych mediach 1,4 tys. razy. Dziennik awansował o dwa miejsca, a swoją pozycję zawdzięcza m.in. rozmowie z Agnieszką Nowak-Gąsienicą, wiceburmistrz Zakopanego, która potwierdziła, że impreza sylwestrowa TVP odbędzie się w stolicy polskich Tatr. Drugie miejsce w rankingu należy do Radia Poznań, które także awansowało o dwa miejsca w porównaniu do ubiegłego roku, i odnotowało blisko 1,2 tys. wzmianek. Podium zamyka Radio Gdańsk z liczbą 968 cytowań i awansem o pięć pozycji. Duży wzrost (o osiem miejsc) odnotowała Gazeta Wrocławska, która uzyskała 912 powołań, tuż za nią znalazły się Radio Wrocław (891 cytowań) i Głos Wielkopolski (889 odwołań). Najwyższy wzrost w zestawieniu – bo aż o 11 miejsc – odnotowało Radio Kielce, które uzyskało 849 wzmianek. Na miejscach 8-10 znalazły się natomiast kolejno Radio Szczecin (804 powołania), Dziennik Zachodni (713 cytowań) i Dziennik Bałtycki (595 odwołań). 

RASP najbardziej opiniotwórczą grupą mediową 2023 roku 

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 79,2 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje grupa Agora z łącznym wynikiem blisko 76 tys. wzmianek badanych tytułów: Gazeta Wyborcza, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl i Radio ZET. Podium zamyka Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 55,9 tys. razy. 

Analizę częstotliwości 563 478 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2023 roku. Od 1 września 2023 roku Instytut Monitorowania Mediów rozszerzył próbę badawczą źródeł mediowych o ponad 40 stacji telewizyjnych oraz ponad 200 rozgłośni radiowych.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

29 lutego 2024, Robert Sadowski

TVN24, Gazeta Wyborcza i Onet na podium rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce

Na czele najnowszego rankingu Najbardziej opiniotwórcze media znajduje się stacja TVN24. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w styczniu 2024 roku redakcja była cytowana przez inne media blisko 5,5 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą ponad 4,1 tys. powołań, a podium zamyka Onet, do którego inni dziennikarze odnosili się przeszło 3,8...

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...

25 stycznia 2024, Robert Sadowski

On The Marketing Tour 2 – relacja z Kielc

23 stycznia poprowadziliśmy w Kielcach szkolenie z cyklu On The Marketing Tour 2 – marketingowych podróży po Polsce. Szóstka ekspertów z Newspoint, Instytutu Monitorowania Mediów i More Bananas pokazała trendy marketingowe, biznesowe doświadczenia, case study, wskazówki i praktyczne inspiracje z monitoringu mediów, analizy danych z mediów, badania wizerunku marki, SEO i content marketingu.

9 stycznia 2024, Robert Sadowski

IMM kupuje Newspoint

4 stycznia br. firmy Newspoint i Instytut Monitorowania Mediów podpisały umowę, w wyniku której 100% udziałów Newspoint zostało kupione przez IMM. Dzięki wymianie doświadczeń między firmami będziemy mogli lepiej rozwijać ofertę, a tym samym skuteczniej spełniać oczekiwania naszych klientów. W obecnych czasach znaczenie ma też rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji. Jesteśmy przekonani, że łącząc...