TikTok dla biznesu – 12 powodów dla których warto tam być

21 stycznia 2022, Adriana Baranowska

TikTok to aplikacja, która jest z nami od 2016 roku. Początkowo rozwijana była tylko na rynku chińskim, rok później zaczęła zyskiwać popularność na całym świecie. Co ciekawe – apka została dostosowana do Androida, iOS’a, a także Windowsa. Nadal stanowi najczęściej pobieraną i używaną aplikację. Jego popularność to ogromny potencjał marketingowy i reklamowy. To możliwość wykorzystania w komunikacji z odbiorcami w każdej firmie – niezależnie od wielkości czy branży, ponieważ serwis promuje biznes globalny, krajowy, jak i lokalny czy regionalny, co daje możliwość rozwoju na różnych rynkach.

Osiągnięcie miliarda aktywnych użytkowników na Facebooku czy Instagramie zajęło po 8 lat (od powstania każdej z platform). We wrześniu 2021 roku TikTok osiągnął wskazany pułap. Odbyło się to po 5 latach istnienia aplikacji, co potwierdza dynamikę rozwoju i zainteresowanie użytkowników. 

TikTok to medium społecznościowe umożliwiające tworzenie własnych nagrań na dowolny temat oraz ich udostępnianie innym użytkownikom. Filmy są krótkie – mogą trwać do 60 sekund. Umożliwia to ich obejrzenie w wolnej przerwie między obowiązkami, w komunikacji miejskiej czy przemieszczając się windą na inne piętro. Krótka forma przekazu wpisuje się w trend szybkiego życia, pośpiechu i nadmiaru informacji. Krótka forma to także przewaga nad YouTube.

Content na TikToku jest przede wszystkim rozrywkowy. Umożliwia to pokazanie firmy od “kuchni” – podkreślenie pozytywnej atmosfery między pracownikami czy dostępnych benefitów. Głównym celem apki jest zapewnienie wrażeń, zaskoczenie kreatywnością, wywołanie uśmiechu i poprawę humoru.

TikTok pozwala na łatwe montowanie nagrań, ich korekcję; niepotrzebne są żadne dodatkowe narzędzia. Dostosowywanie klipów, dźwięku, dodawanie efektów i filtrów w prosty sposób uatrakcyjniają przekaz. TikTokowcy mogą używać wspólnych plików dźwiękowych, łączyć swoje nagrania czy reagować na filmy innych użytkowników. To połączenie prostoty i kreatywności. 

Dlaczego warto wykorzystać potencjał TikToka w biznesie? 

1. To najszybciej rozwijający się serwis społecznościowy

TikTok niewątpliwie jest najszybciej wzrastającym w siłę serwisem. Według raportu przygotowanego przez AppAnnie to najprężniej rozwijająca się platforma w kategorii dynamiki wzrostu. Mimo kolejnych lat funkcjonowania serwisu, nadal odczuwalny jest efekt nowości. Krótkie nagrania, możliwość ich modyfikacji, pobierania i  udostępniania to ogrom możliwości dla poszczególnych użytkowników, influencerów, a także całego biznesu. Specyficzna rozrywkowa forma przekazu warunkuje pozytywne emocje u użytkowników.

Zainteresowanie amerykańskich marketerów TikTok dla influencer marketingu gwałtownie wzrosło od początku 2020 roku, gdy aplikacja przekształciła się z nowości w ostoję mediów społecznościowych. Prawie dwie trzecie amerykańskich influencerów w 2022 roku planuje korzystać z aplikacji do udostępniania wideo.

Według danych Marketer.com w 2020 roku 36,0% amerykańskich marketerów używało TikToka do marketingu influencerów, co stanowi wzrost o 33% w porównaniu z poprzednim rokiem. Liczba ta nieznacznie wzrosła do 42,0% w 2021 roku i będzie nadal rosła do końca prognozy w 2025 roku, ponieważ TikTok nadal wypełnia lukę w stosunku do Facebooka w zakresie wykorzystania influencer marketingu. W 2022 roku więcej marketerów planuje korzystać z TikTok niż YouTube, Twitter czy Snapchat. Podczas gdy marki wciąż określają swoje strategie marketingowe na TikTok, aplikacja jest wykorzystywana do użytku eksperymentalnego, w połączeniu z kampaniami na bardziej stabilnych platformach, takich jak Instagram i Facebook.

Platformy marketerów z USA wykorzystywane w influencer marketingu

2. “Okres promocyjny” umożliwia szybki przyrost obserwatorów

Serwis wspiera użytkowników. Mimo początkowo niewielu obserwatorów, możemy stworzyć nagranie, które stanie się wiralem (zapewni duży przyrost obserwatorów). Okres promocyjny to czas, w którym następuje znaczny przyrost wyświetleń. Później przyrosty mogą mieć mniejszą dynamikę. Powodem będzie także zwiększenie profili biznesowych, a więc potencjalnej konkurencji.

Dokładny algorytm TikToka nie jest znany. Wiemy, że promuje on wpisy, które najbardziej angażują odbiorców. To dzięki temu masz szansę dotrzeć do milionów odbiorców, nawet przy niewielkiej liczbie obecnie obserwujących.

3. Umożliwia dodawanie treści w formie stories

Aplikacja w tym aspekcie nie odbiega od innych platform społecznościowych. Istnieje możliwość dodawania treści i są one dostępne dla użytkowników do czasu, kiedy zdecydujemy o ich usunięciu. Regularne wpisy (szczególnie te rozbudowane) nie dotrą do wszystkich naszych odbiorców. Świat rozwija się dynamicznie. W biznesie czas płynie jeszcze szybciej i często przedsiębiorcy nie poświęcają zbyt wiele czasu na jakże ważne media. Istotne jest dostosowanie się do trendów. Przewagą tej aplikacji jest dłuższy czas “życia” treści. Na TikToku wpisy przypominają instagramowe stories, a jednak zostają dostępne na dłużej niż 24h. Przekazywanie krótkich wiadomości, uwypuklanie esencji i najważniejszych wniosków to konkretny przekaz, którego oczekują użytkownicy w XXI wieku. Przekazywane treści można porównać do przygotowanych streszczeń zawierających samo meritum sprawy. Skondensowana wiedza jest obecnie najbardziej pożądana.

Należy odejść od przekonania, że TikTok to platforma wyłącznie dla młodych pokoleń. Przewaga młodszych użytkowników to możliwość poznania i dotarcia do nowych odbiorców. Nie wpadajmy w pułapkę myślenia wyłącznie o swojej obecnej grupie docelowej odbiorców. Młodzi już teraz mogą być zainteresowani twoimi produktami czy usługami, a za kilka lat być może korzystanie z nim będzie konieczne, a wtedy pojawi się utrwalona wcześniej twoja marka.

4. Możliwość korzystania z funkcjonalności dźwiękowych

Muzyka wykorzystywana jest w wielu branżach. Wywołuje u nas emocje, odczucia, często także pozytywne wspomnienia. Wpływa na nastrój i odczuwane uczucia. Wykorzystywanie emocji często przekłada się na sukces w sprzedaży. Muzyka przyczynia się do zwiększenia chęci zakupu. TikTok umożliwia łatwe dodawanie muzyki i efektów dźwiękowych. Do dyspozycji mamy rozbudowaną bibliotekę utworów. Przekaz staje się bardziej dynamiczny i przyciąga uwagę odbiorców. Co więcej, nie musimy przejmować się prawami autorskimi. Wykorzystywanie dostępnych utworów jest całkowicie legalne.

5. Zapewnia dynamiczny przekaz

Nie tylko muzyka zapewnia dynamikę przekazu. Nagrania możemy dowolnie modyfikować, zatrzymywać, dzielić na części. “Pocięty” filmik, łączący wiele scen, zapewnia więcej wrażeń. TikTok to darmowe narzędzie do montażu nagrań. Nie potrzeba żadnych dodatkowych programów i aplikacji. Wpisy odtwarzają się automatycznie z wyciszonym dźwiękiem. Warto uwzględnić to przy planowaniu nagrania. Krótka, ciekawa i niestandardowa forma będzie kluczem do sukcesu.

6. Rozbudowane możliwości nagrywania bez dodatkowych narzędzi

Możliwość montażu wideo to duża przewaga nad YouTube. Nie postrzegajmy tego jako alternatywę mającą jedynie podstawowe funkcje. TikTok zapewnia znacznie więcej możliwości. Do wykorzystania są napisy, cięcia, przejścia czy swobodne ponowne dogrywanie fragmentów materiału. To łatwa praca nad montażem nagrania. Zapewnienie wielu funkcjonalności jest dużym atutem i na pewno przyczyniło się do wzrostu popularności apki. 

7. Treści statyczne są zastępowane dynamicznym obrazem

Obraz statyczny zastępowany jest ruchomymi miniaturami. Możemy m.in. dodać napisy czy zmienić kolorystykę. Nagranie przyciąga barwami, a forma gifu staje się coraz szerzej wykorzystywana. Mitem jest konieczna umiejętność tańca. Na TikToku każdy znajdzie miejsce dla siebie. 

8. Nadal mamy mniejszą konkurencję

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że na TikToku nadal nie ma Twojej konkurencji. Nie wszystkie marki aktywnie działają na tej platformie. Mniejsza ilość firm niż na innych portalach społecznościowych umożliwia szybsze dotarcie do odbiorcy, który w tej apce jeszcze nie ma tak szerokiej oferty produktów czy usług w danej branży. 

9. Umożliwia łatwą korekcję obrazu

Aby zyskać popularność konieczna jest konsekwentna i systematyczna aktywność. TikTok umożliwia nagrywanie filmików w każdych warunkach. Bez problemu możemy wyciąć tło lub je zmienić na każde inne (tzw. green screen). Już teraz możesz wykorzystać zrzut ekranu czy ulubiony kolor tła, bez konieczności wydawania dodatkowych funduszy na fizyczne akcesoria do nagrywania. 

10. Możliwość komunikacji z odbiorcami przy użyciu nagrań-komentarzy

Kolejną funkcją jest możliwość nagrywania odpowiedzi na komentarze czy zadane pytania. Prawdopodobnie w takiej formie dotrze ona do większego grona odbiorców. Funkcjonalność umożliwia nawiązanie i wzmocnienie relacji z klientem, poprawę wizerunku i wzmacnianie marki.

Oprócz nowych form, dostępne są także komentarze w formie tradycyjnej (pisanej), polubienia czy udostępnienia wpisów, podobnie jak w innych social mediach.

11. Większe możliwości dotarcia do potencjalnych odbiorców

Chociaż początkowo TikTok kojarzył się z apką dla młodzieży, ta zasada już nie funkcjonuje. Każdy tam znajdzie miejsce dla siebie. To platforma dla wszystkich. Obecność młodszych pokoleń umożliwia dotarcie do nich na etapie zapoznawania się z ofertami na rynku. To dbanie o przyszłą pozycję firmy. Jeśli Twojej grupy odbiorców jeszcze nie ma na TikToku, zainwestuj w swoją pozycję i przyciągnij ich swoimi wpisami. Im wcześniej zaczniesz, tym szybciej osiągniesz sukces.

12. Użytkownicy są bardziej otwarci na reklamy

TikTok zapewnia połączenie przekazywania treści z jednoczesnym reklamowaniem marki. Przyrównać można to do reklamy natywnej (ang. native ad). Forma nagrania zapewnia większą interakcję z użytkownikami oraz wzrost ich zaangażowania. Tym samym promocja produktów i usług jest skuteczniejsza. Często nieformalny wydźwięk nagrań skłania odbiorców do zakupów, stwarza poczucie bycia “bliżej marki”, wytworzenia więzi, relacji czy wytworzenie pozytywnych skojarzeń z firmą. Jest to spójne z ideą TikToka, czyli rozrywkową formą apki. Kolejne zakupy wpływają na poprawę nastroju, pomagają się zrelaksować. Użytkownicy TikToka są bardziej skłonni do testowania nowych produktów, a pozytywna atmosfera zmniejsza wrażliwość na cenę. 

Aplikacja TikTok zapewnia ciągły rozwój

TikTok skutecznie “słucha” opinii użytkowników, promuje określone trendy i popularne funkcje. Dostosowywanie się do odbiorców zapewnia tworzenie podobnych materiałów i dostarczanie preferowanych treści. Jeśli nowe aktualizacje nie spotykają się z dobrymi opiniami, szybko są zmieniane. To dobra idea, która przyczyniła się do znacznego wyprzedzenia konkurencji. Platformy społecznościowe często zmieniają się powoli, mało dynamicznie i nie zawsze zgodnie z preferencjami użytkowników. 

Inne Apki inspirują się TikTokiem. To kolejne potwierdzenie jego sukcesu. Instagram wprowadził funkcję Reels, a Youtube opcję Youtube Shorts. Opcje te oparte są na idei krótkich nagrań, zupełnie tak jak w przypadku TikToka. 

TikTok pojawia się w życiu prywatnym i zawodowym, zapewnia rozrywkę, dostęp do produktów, usług, a także umożliwia podążanie za obecnymi trendami, także w biznesie. Moment wdrożenia nowych aplikacji i promocji na kolejnych platformach nie powinien być przekładany w czasie. Jeśli nie pójdziemy naprzód teraz, to kiedy?

„Don’t make ads. Make TikToks”

Newspoint od 2020 roku zapewnia monitoring treści publikowanych na platformie TikTok. Zachęcamy do testów naszego narzędzia. Skorzystaj z tygodniowego, bezpłatnego okresu próbnego.

Załóż konto i monitoruj media



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

7 czerwca 2024, Robert Sadowski

Webinar IMM: „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”

Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...