Wydawcy gier planszowych w internecie – raport

20 października 2008, Paulina Pocheć

Kolejny raport, opracowany przez NewsPoint wspólnie z serwisem Mediadzieci.pl i dwumiesięcznikiem Branża Dziecięca dotyczy komunikacji marketingowej online wybranych wydawców gier planszowych. W raporcie „Wydawcy gier planszowych w Internecie” uwzględniono materiały publikowane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Specjaliści z NewsPoint przeprowadzili analizę jakościową i ilościową publikacji na temat wybranych 17 firm działających na polskim rynku: Alexander, Domino, Egmont, Galakta, Granna, Kuźnia Gier, Hasbro, Lacerta, Lizardy, Mattel, Ravensburger, Rebel, Taktyka i Strategia, Trefl, Wolf-Fang, Portal, Styks.

Analiza ilościowa

O grach planszowych w polskim internecie nie pisze się zbyt wiele, co pokazała analiza ilościowa publikacji. Rekordzista, firma Hasbro, odnotowała 74 wzmianki, dwie kolejne firmy, Egmont i Granna, niemalże o połowę mniej (odpowiednio 35 i 34 publikacje). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze firmy Kuźnia Gier i Lacerta (odpowiednio 25 i 13 publikacji). Tak mała liczba publikacji, nawet w przypadku aktywnych komunikacyjnie firm, wynika z mniejszej popularności tematu gier planszowych w internecie oraz mniejszej ilości serwisów internetowych poruszających tę tematykę – chociażby w porównaniu z o wiele częściej opisywanymi grami komputerowymi.

Wydawca – Publikacje 2007-2008

Hasbro – 74

Egmont – 35

Granna – 34

Kuźnia Gier – 25

Lacerta – 13

Galakta – 11

Mattel – 11

Rebel – 11

Trefl – 9

Taktyka i Strategia – 7

Wydawnictwo Portal – 7

Wolf-Fang – 7

Lizardy – 5

Styks – 3

Domino – 2

Ravensburger – 2

Alexander – 1

 

Analiza jakościowa

Głównym wątkiem komunikacji internetowej producentów gier planszowych są nowości ofertowe. Podobnie jak w przypadku gier komputerowych, media relacjonują postęp prac nad nowymi grami, zapowiedzi wydawnicze oraz recenzują gry dostępne już na rynku, przy czym równie często, jak gry typowo dziecięce, opisywane są gry dla dorosłych. Największym zainteresowaniem mediów cieszą się zarówno wielopokoleniowe klasyki, jak gra „Monopoly” – tutaj szczególnie często w ciągu minionego roku opisywano wybór jednego z polskich miast, które miało zostać uwiecznione w międzynarodowej edycji tej gry i którym ostatecznie została Gdynia, ale także prace nad wyprodukowaniem wirtualnej wersji gry (prowadzone wspólnie z Electronic Arts) oraz nad produkcją filmu kinowego nawiązującego do gry. Uwagą cieszą się też gry nawiązujące do aktualnych wydarzeń politycznych, jak „Inwigilacja luksusowa” wydana przez Kuźnię Gier, w której gracze wcielają się w postać posłów – posiadaczy haniebnej przeszłości ukrytej w teczkach IPN czy „Futbol Ligretto” – gra wydana przez Egmont z okazji Euro 2008. Firma Taktyka i Strategia wydaje natomiast pismo o tym samym tytule z wojennymi grami planszowymi dla dorosłych.

Zainteresowanie mediów wokół gier funkcjonujących już na rynku podtrzymywane jest za pomocą licznych konkursów, gdzie nagrodami są właśnie gry. Informacje o wydawcach gier i ich produktach pojawiają się także w zbiorczych artykułach z propozycjami na prezenty świąteczne czy z okazji Dnia Dziecka, artykułach dotyczących trendu przenoszenia światów gier planszowych do produkcji kinowych czy też artykułach zbiorczych dotyczących wpływu różnych zabawek dla dzieci na ich rozwój.

Producenci gier planszowych nie stronią również od udziału w wydarzeniach branżowych. Niektóre firmy pojawiły się na imprezie Level_01, chociaż jest ona utożsamiana raczej z grami komputerowymi. Popularnością cieszą się też jesienne krakowskie targi książki, podczas których organizowany jest specjalny program dla najmłodszych zwiedzających z kącikiem gier planszowych. Niektóre firmy, jak Kuźnia Gier czy Portal, biorą udział w targach międzynarodowych, w rodzaju Spiel’08 w Essen. Inne organizują wydarzenia własne, jak Granna i wystawa „Ale Zabawki” w warszawskim Muzeum Narodowym czy wystawa zdjęć ośmioletniej Soni Witakówny, „Świat jest mojego wzrostu” w Green Gallery. Z kolei bardzo rzadko opisywana firma Ravensburger jest właścicielem parku tematycznego noszącym jej nazwę, jednak nie wykorzystuje tego szeroko w swoich działaniach komunikacyjnych. Z kolei Egmont organizuje Zlot Witch, gdzie również obecne są gry planszowe tego wydawcy.

Wydawcy gier planszowych angażują się też w wydarzenia społeczne. Granna jest jednym z patronów akcji edukacyjnej „Cała Polska czyta dzieciom” i akcji „Mama, tata… & myself” promującej czytanie dzieciom polskich książek wśród polskiej emigracji w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Poprzez sponsoring sportu promuje się natomiast firma Trefl – drużyna koszykarzy i zdecydowana ilość publikacji w mediach dotyczy właśnie wyników samej drużyny, nie zaś firmy jako producenta gier planszowych, który sponsoruje drużynę (niniejszy raport tych publikacji nie uwzględnia).

Zdecydowanie najrzadziej producenci gier opisywani są w kontekście prowadzonej przez nich działalności biznesowej. O wynikach finansowych informowała zaledwie jedna firma, Hasbro. Z kolei Hasbro i Mattel, właściciele praw autorskich do gry Scrabble, były wzmiankowane jako firmy które doprowadziły do usunięcia z Facebooka wzorowanej na Scrabble gry Scraboulous. Zazwyczaj o biznesie piszą podwykonawcy: agencje public relations 247PR i EP Creatives informowały o wygranych przetargach (odpowiednio Egmont i Hasbro), natomiast agencja interaktywna OS3 o przygotowaniu strony internetowej dla gier Hasbro Parket.

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint. Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę producenta. W przypadku firm, które są nie tylko producentami różnych typów gier ale również szerokiego asorymentu produktów dla dzieci (jak Hasbro czy Egmont) albo o nazwach wieloznacznych wybrano dodatkowo wyniki zawierające frazę „gra planszowa”. Analizie ilościowej i jakościowej poddano artykuły z okresu 1 października 2007 r. – 30 września 2008 r.



Zostaw komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*



Popularne

Już dziś zacznij monitorować swoją markę i zyskaj przewagę konkurencyjną

Zarządzaj swoją marką zapobiegając kryzysom i wykorzystując szanse biznesowe szybciej niż Twoja konkurencja

Wypróbuj za darmo

Poradnik

Jak mierzyć PR?

W poradniku znajdziesz informacje jak mierzyć aktywności działu PR, jak określić wkład PR w realizację celów biznesowych.

POBIERZ

15 maja 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury

W czwartek 22 maja o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury”. Webinar poprowadzą: Sebastian Bykowski, Wiceprezes IMM, Pion Marketingu i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Eksperci będą rozmawiać o mierzeniu efektów sponsoringu wydarzeń kulturalnych, twórców i instytucji kultury. Agenda spotkania:...

20 marca 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów

W czwartek 27.03 o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne, certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów”. Webinar poprowadzą: Miłosz Sieradzki, Ekspert ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Nasi eksperci pokażą 12 praktycznych zastosowań kompleksowego monitoringu mediów z wykorzystaniem Platformy IMM i jej funkcjonalności. Agenda...

14 lutego 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie i RTV

W czwartek 27 lutego o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online zatytułowane „adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie, radiu i telewizji”. Webinar poprowadzą: Sabina Pieczek, Senior IT Product Manager w Instytucie Monitorowania Mediów oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Agenda spotkania: Rola monitoringu reklam w...

21 sierpnia 2024, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?

W czwartek 22.08 o godz. 12:00 odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?”, które organizuje Instytut Monitorowania Mediów. Spotkanie poprowadzą Miłosz Sieradzki, Specjalista ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży w IMM, oraz Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Eksperci opowiedzą o tym, czym się kierować przy wyborze najlepszego...

14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.