Jak osiągnąć sukces w nowej erze marketingu i przyspieszonej digitalizacji w 2022? Część 1.

31 grudnia 2021, Mateusz Pałka

Ludzie codziennie korzystają z internetu i z chęcią odwiedzają każde zakamarki wirtualnej sieci. Dzięki stale rozwijającej się cyfryzacji, marki mogą dotrzeć do większej liczby odbiorców w coraz krótszym czasie. Postęp technologiczny powoduje to, że konsumenci częściej sięgają po tablety i smartfony, niż po prasę tradycyjną. Użytkownicy w sieci poszukują szybkiego działania, kompleksowych wyników i prawdziwego, emocjonalnego związku z odwiedzanymi przez nich stronami internetowymi, profilami społecznościowymi marek i ulubionych organizacji.

To odbiorcy produktów i usług są teraz w pełni odpowiedzialni za to jak postrzegana będzie twoja marka. Pandemia i stały dostęp do kanałów social media spowodowały, że to właśnie oni przejęli kontrolę nad tym, co się mówi i co trzeba robić, aby zaspokoić ich konsumenckie potrzeby i oczekiwania.

Konsumenci chcą bardziej spersonalizowanych treści, szybszej obsługi, lepszych doświadczeń, przejrzystości i intuicyjności. Chcą wszystkiego teraz, już, bez czekania. Konkurencja na rynku jest zbyt duża, aby tracić czas na niezbędne zmiany w podejściu do odbioru i wizerunku marki. Warto zagłębić się w podstawy projektowania doświadczeń użytkownika (UX, CX). To proces wykorzystywany przez zespoły projektowe do tworzenia produktów, które zapewniają użytkownikom wartościowe doświadczenia w trakcie ich wirtualnej podróży.

W przetrwaniu najbliższych miesięcy na rynku, wymagane jest: słuchanie i natychmiastowe odpowiadanie na żądania i zapytania klientów.

Firmy są zobowiązane do spełnienia wymagań klienta w możliwie jak najszybszym czasie – konsumenta, który jest zawsze „włączony” i nie uznaje komunikatu „spróbuj ponownie później”.

Takie podejście odbiorców usług i produktów jest bezpośrednim wynikiem eksplozji rozwoju technologii, jaką obserwujemy od paru lat. Nie zanosi się na to, że ten progres spowolni, a wręcz wprost przeciwnie. Marketerzy i działy obsługi klienta muszą przygotować się na kolejne, nadchodzące fale digitalizacji i nowych ścieżek komunikacji w każdym obszarze PR. Z pomocą przychodzą tu takie panele analityczne do monitorowania mediów, jak na przykład Newspoint. Dzięki nim dowiemy się natychmiast, co się mówi i pisze o konkretnej marce w czasie rzeczywistym. Takie narzędzia uchronią każdą firmę i organizację od większego kryzysu wizerunkowego, a w obecnej erze dominacji kanałów social media, jest to niestety bardzo prawdopodobne, przez zawrotne tempo szerzenia się informacji i tzw. fake newsów.

Trendy napędzane przez nowoczesnych konsumentów

TikTok

Jeśli istnieje jeden trend, który jest najbardziej prawdopodobny w roku 2022 r. to ciągła hegemonia TikToka na arenie social media, który może zmusić inne platformy do adaptacji w przestrzeni mediów społecznościowych.

Obsługiwany przez wysoce spersonalizowany system rekomendacji treści, TikTok może pomóc markom wyeksponować się i dotrzeć do nowych grup odbiorców, nawiązując z nimi bezpośredni kontakt. W planach aplikacji jest wprowadzenie również modułu e-commerce, modelu monetyzacji i rozwoju sieci partnerstw.

Właściciel TikToka, firma ByteDance, chce stworzyć giganta do zarabiania bajońskich sum pieniędzy w sektorze reklamy i marketingu. W planach jest wprowadzenie rozwiązań pozwalających markom na bezpośrednią sprzedaż towarów i oferowanie usług użytkownikom TikToka. Organizacje i firmy, które chcą łączyć się z konsumentami poprzez takie platformy, muszą być kreatywne i niezwykle odpowiedzialne.

Liga NBA była jednym z pierwszych użytkowników TikToka. Systematycznie publikuje na platformie idealnie dobrane pod fanów koszyków treści. Napędzają nowe trendy i po prostu bawią się wraz ze swoją grupą docelową. Przedstawiają całkiem zabawne materiały, które śmieszą odbiorców w każdym wieku, co zdecydowanie pomaga w pozytywnym odbiorze marki.

Liga NBA na TikToku
Liga NBA na TikToku

TikTok wywołał spore zamieszanie na rynku mediów społecznościowych w 2017 roku, odkąd pierwsi użytkownicy zaczęli tworzyć kreatywne, zabawne i niespotykane dotąd treści. Wiele marek zwróciło się do nich o pomoc, aby utrzymać swoich odbiorców podczas pandemii COVID-19, odchodząc od tradycyjnych reklam do bardziej bezpośrednich form interakcji konsumenckich. TikToka napędzają influencerzy i odpowiedzialne marki, które po prostu słuchają swoich odbiorców, i to właśnie takie postawy przyniosą długoterminowe korzyści oraz pozytywne relacje z klientami.

Porady dla marketerów na TikToku:

  • Podążaj za swoimi odbiorcami – jeśli większość z nich ma konta na tej platformie, Ty również powinieneś.
  • Nie bój się odchodzić od tradycji – pandemia pokazała, jak ważna jest ta aplikacja, która umożliwia dostęp do bardziej bezpośredniego sposobu nawiązania kontaktu z konsumentami.
  • Zawsze myśl o rozwoju i nowych technologiach – twórcy platformy planują wprowadzić dużo nowych udogodnień dla odbiorców i marek, które zdecydowały się skorzystać z jej usług. Wraz z rozwojem aplikacji, będą rozwijać się jej funkcje i oferty. Trzymaj się czołówki, a nie skończysz ostatni na mecie.

TikTok jest dostępny w ponad 150 krajach, ma ponad 1 miliard użytkowników, ponad 2 miliardy pobrań i ponad 130 milionów aktywnych użytkowników w samych Stanach Zjednoczonych. Jeśli docelowi odbiorcy Twojej marki obejmują osoby w wieku od 13 do 60 lat, to zdecydowanie powinieneś się zainteresować wprowadzeniem strategii marketingowej na tej rozwijającej się w bardzo szybkim tempie platformie.

Wzrost liczby użytkowników na TikToku. Źródło affde.com

Rozwój reklam w mediach społecznościowych bez plików cookie?

Z racji tego, iż Google pracuje nad wycofaniem śledzenia plików cookie do 2023 r., przyszłość reklam, wyświetlanych w wirtualnej sieci i w mediach społecznościowych, będzie prawdopodobnie potrzebować ponownego zdefiniowania.

Google Chrome jest najpopularniejszą przeglądarką internetową na świecie, a także jedyną prowadzoną przez kalifornijskiego giganta z tak pokaźną platformą reklamową. Pozbycie się plików cookie, śledzenia i utrudnienie profilowania nie ułatwi życia Google na rynku.

Dla marek będzie oznaczać to znalezienie balansu i równowagi pomiędzy spersonalizowanymi usługami, a koniecznością wyrażenia zgody na przetwarzanie danych i informacji o odbiorach.

Przyszłość bez plików cookie wydaje się w pełni jasna i uczciwa dla doświadczonych reklamodawców, odpowiedzialnych wydawców i konsumentów. Natomiast, dla tych którzy czerpią korzyści ze zbierania wrażliwych danych, naruszających prywatność użytkowników, może ona wyglądać nieciekawie. Będą oni bowiem musieli od początku zbudować fundamenty swojej strategii marketingowej w witrynach internetowych i kanałach społecznościowych.

Reklama przeszła bardzo długą i wyboistą drogę, ale dzięki social media firmy są w stanie dotrzeć do większej liczby odbiorców niż dotychczas, co prowadzi do zwiększenia świadomości i zaangażowania marki. W okresie pandemii COVID-19, platformy społecznościowe stały się ogromnym atutem dla reklamodawców i ekspertów komunikacji. Pozwoliły one dotrzeć do konsumentów w bardziej osobisty i bezpośredni sposób. Zdolność i potęga internetu do zbierania miliardów statystyk i danych na temat użytkowników to absolutna bonanza dla wszystkich marek. Specjaliści od digital PR zdali sobie sprawę z ogromnego znaczenia reklam społecznościowych i jak bardzo ważny jest ich rozwój.

Stosunek marketerów do nowej polityki cookie
Stosunek marketerów do nowej polityki cookie

Pozbycie się tzw. ciasteczek to szansa dla uczciwych marketerów, aby porzucić leniwe i nie do końca etyczne taktyki. Będzie to świetna okazja do wejścia w bardziej bezpośrednie relacje z obecnymi i potencjalnymi klientami, co jest w obecnych czasach pożądaną rzeczą przez odbiorców usług marek.

Social selling – ułatw podróż klienta

Jeszcze niedawno, social selling był w pełni skoncentrowany na reklamach lub promocjach w sieci. Platformy społecznościowe zaczynają dostarczać nowe i innowacyjne rozwiązania sprzedażowe, które skupią się na ułatwieniu wirtualnej podróży konsumentów w 2022 roku.

Instagram ma globalną publikę w postaci 500 milionów aktywnych użytkowników dziennie. Od jakiegoś czasu, możemy na tej platformie zaobserwować nową funkcję, która umożliwia odbiorcom kupować przedmioty bez wychodzenia z aplikacji.

Instagram shop

W 2022 r. firmy powinny dokonać reorganizacji i ponownej analizy ścieżki zakupowej, wykorzystując w tym celu pełny potencjał mediów społecznościowych. Instagram jest najważniejszym miejscem promocji modowych influencerów, którzy przy współpracy z licznymi partnerami, promują produkty i usługi znanych i dopiero aspirujących marek. 69 procent marketerów planuje wydać w tym roku więcej pieniędzy na influencerów na Instagramie niż na jakiejkolwiek innej platformie.

Handel społecznościowy to nie tylko sprzedaż w kanałach social media; potrzebujesz również spójnych interakcji, które doprowadzą do zainteresowania konsumentów. Social selling stopniowo zyskiwał na popularności. Od momentu wprowadzonych obostrzeń i lockdownów, spowodowanych przez COVID-19, handel społecznościowy doświadczył gwałtownego wzrostu, po tym jak użytkownicy, którzy wcześniej niezbyt chętnie kupowali online, zapoznali się z zaletami e-commerce.

W celu przyciągnięcia uwagi „nowoczesnego” konsumenta, marketerzy muszą myśleć nieszablonowo i być jeszcze bardziej kreatywni. Transmisje na żywo i webcasty stały się popularnym sposobem interakcji z klientami oraz promocją produktów i usług danej marki. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach i grupie docelowej, tym lepsze będziesz tworzyć treści, które będą spersonalizowane i wartościowe dla konsumentów. Połącz się ze swoimi klientami dzięki generowanymi przez nich materiałami (UGC). UGC to świetny sposób na sprzedaż w mediach społecznościowych, ponieważ generuje to zaufanie i jednocześnie zwiększa zaangażowanie.

Dzisiejszy użytkownik social media chce i oczekuje świadczenia usług związanych z ich potrzebami na różnych kanałach społecznościowych, z których korzysta. To od Ciebie w pełni zależy zatem, czy każde doświadczenie, jakie przeżyje z Twoją marką, w taki czy inny sposób przybliża ich do następnego zakupu.

Treści audio. Jaki będą mieć wpływ na kształtowanie świadomości klientów?

Z powodu pandemii COVID-19 marketerzy musieli dostosować się do trendów, które nastąpiły z powodu wprowadzonych przez rządy obostrzeń. Media społecznościowe były już wcześniej integralną częścią naszego normalnego życia. Przez lockdowny, zainteresowanie nimi dodatkowo wzrosło. Ponad pół miliarda osób więcej korzysta z kanałów social media, niż miało to miejsce w roku 2020 (wzrost o 13,13% w 2021).

W celu pozostania widocznym dla swoich potencjalnych klientów, marki muszą komunikować się w sposób lokalny i szczegółowy. Treści kierować do określonych odbiorców na podstawie tego, co jest najbardziej istotne i wartościowe dla nich. Trendy wśród konsumentów zostały wygenerowane przez izolację spowodowaną szerzącą się zarazą. Z racji tego, iż użytkownicy social media utknęli w domu, wirtualny świat stał się dla nich jeszcze ważniejszy – to źródło uzyskania niezbędnych informacji, rozrywki i komunikacji z najbliższymi.

Ta sytuacja spowodowała duży wzrost w liczbie tworzonych treści, aby wypełnić rosnący popyt i zapotrzebowanie. Konsumenci chcą materiałów ukształtowanych i tworzonych dla nich. Nie tylko zwykłych postów pisanych na Facebooku. Potrzebują formy przesyłania informacji, która ich w pełni usatysfakcjonuje i uszczęśliwi. Przez to, zauważyliśmy ogromny wzrost zainteresowania podcastami i webcastami, które cały czas rosną w siłę i ich treści zdobywają coraz to większe zasięgi.

Ostatnio popularność zyskują również platformy do rozmów na żywo, takie jak Clubhouse. Jest to aplikacja społecznościowa oparta na czacie audio: pytania słuchaczy, połączenia konferencyjne i spotkania ze znajomymi w jednym miejscu. Użytkownicy mogą podsłuchiwać rozmowy, wywiady i dyskusje między interesującymi osobami na różne tematy – pewna forma ekskluzywnego podcastu z dodatkowymi opcjami.

Jest wiele powodów, dla których ludzie kochają tę aplikację: obecność celebrytów i gości specjalnych, którzy często odwiedzają pokoje, dobre udostępnianie najświeższych newsów i możliwość rozmowy z ludźmi o podobnych sytuacjach, doświadczeniach i przeżyciach. Interakcja i wyrozumiałość. Takie aplikacje będą coraz bardziej popularne w najbliższym czasie – powstał już Twitter Spaces. Facebook również konstruuje platformę do czatu audio, która będzie podobna do Clubhouse. Według marketerów, amerykańska sieć społecznościowa ma na celu rozszerzenie i otworzenie się na nowe formy komunikacji.

Jeśli chodzi o Twitter Spaces, to zdecydowanie powinieneś się zainteresować tą platformą pod kątem planu marketingowego na 2022 rok. Treści audio wciąż zyskują na popularności i naprawdę jest to miejsce, w którym warto być w tej chwili. Jest to świetna przestrzeń dla marketerów na budowanie połączeń online i przedstawianie swoim odbiorcom wartościowych treści i na wysłuchiwanie ich potrzeb.

Spotkanie z gwiazdami F9

Co z połączeniem kanałów komunikacji z kanałami sprzedaży?

Klienci zawsze będą chcieli lepszych cen, większego wyboru i wygodniejszych zakupów. Ponieważ internet znacznie przyczynił się już do postępu w zakresie dwóch pierwszych potrzeb konsumentów, uwaga skupia się teraz na praktyczności i wygodzie.

Strategia wielokanałowa (omnichanel) może pomóc zwiększyć sprzedaż produktów i przychody marki. Raport eMarketer wykazał, że usprawnione i bezproblemowe wirtualne podróże konsumentów, odbiór zamówionych towarów przy drzwiach i płatności bezdotykowe, przyczyniły się do zwiększenia częstotliwości zakupów i obrotów firm.

USA – sprzedaż w e-commerce. Źródło: emarketer.com.

Transakcje między ludźmi odbywają się już od tysięcy lat. Pandemia COVID-19 nie powstrzymała nas przed kupowaniem nowych produktów. Doszło po prostu do przekierowania i rozproszenia tejże aktywności w różnych kanałach. E-commerce staje się motorem napędowym obrotów współczesnych i myślących przyszłościowo marek. Kanały społecznościowe wykorzystały pozyskaną publiczność do wdrożenia nowych funkcji sprzedażowych.

Ludzie odkrywają nowe marki i produkty w reklamach na Facebooku, Instagramie, YouTube i TikToku, w podpowiedziach zakupowych Google, Amazon i na innych platformach, w recenzjach produktów, w sklepach online i poprzez komentarze użytkowników w kanałach social media.

W celu znajdowania nowych klientów i podbicia sprzedaży, marki muszą znajdować się tam, gdzie ich odbiorcy chcą robić zakupy. W dzisiejszych czasach firmy muszą zautomatyzować procesy, aby osiągnąć sukces w wielu kanałach, w celu zapewnienia bezproblemowej, wygodnej i szybkiej obsługi od odkrycia produktu po jego sprzedaż.

Kompleksowa i zintegrowana strategia omnichannel, umożliwia scentralizowanie danych ze wszystkich źródeł i kanałów społecznościowych. Dane wygenerowane poprzez wielokanałowość pozwolą sprzedawcom i zespołom do spraw komunikacji dowiedzieć się, gdzie spotykają się online najczęściej ich klienci i zapewnić im najlepszą obsługą i idealnie dobraną pod nich promocję własnych usług oraz produktów.

Automatyzacja może odegrać kluczową rolę w budowaniu zaufania klienta, pozwalając twojej firmie wykorzystać każdą okazję na sprzedaż produktu i stymulowanie wzrostu przychodów. Narzędzia do monitorowania mediów mogą ułatwić tę drogę, poprzez ciągłe śledzenie i dogłębne badanie każdego kanału społecznościowego i automatyczne wyciągnięcie z nich wniosków w postaci raportów medialnych dla każdej marki.

Kolejne porady dla marketerów na 2022 rok przedstawiamy w 2 części artykułu.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

29 lutego 2024, Robert Sadowski

TVN24, Gazeta Wyborcza i Onet na podium rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce

Na czele najnowszego rankingu Najbardziej opiniotwórcze media znajduje się stacja TVN24. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w styczniu 2024 roku redakcja była cytowana przez inne media blisko 5,5 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą ponad 4,1 tys. powołań, a podium zamyka Onet, do którego inni dziennikarze odnosili się przeszło 3,8...

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...

25 stycznia 2024, Robert Sadowski

On The Marketing Tour 2 – relacja z Kielc

23 stycznia poprowadziliśmy w Kielcach szkolenie z cyklu On The Marketing Tour 2 – marketingowych podróży po Polsce. Szóstka ekspertów z Newspoint, Instytutu Monitorowania Mediów i More Bananas pokazała trendy marketingowe, biznesowe doświadczenia, case study, wskazówki i praktyczne inspiracje z monitoringu mediów, analizy danych z mediów, badania wizerunku marki, SEO i content marketingu.

9 stycznia 2024, Robert Sadowski

IMM kupuje Newspoint

4 stycznia br. firmy Newspoint i Instytut Monitorowania Mediów podpisały umowę, w wyniku której 100% udziałów Newspoint zostało kupione przez IMM. Dzięki wymianie doświadczeń między firmami będziemy mogli lepiej rozwijać ofertę, a tym samym skuteczniej spełniać oczekiwania naszych klientów. W obecnych czasach znaczenie ma też rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji. Jesteśmy przekonani, że łącząc...