Jak retail powinien zoptymalizować procesy aby nie podążać za inflacją?

22 sierpnia 2023, Robert Sadowski

Katarzyna Klimkiewicz (brave): Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi sektor retail jest optymalizacja procesów & kosztów. Firmy szukają rozwiązań poprawy rentowności i zapewnienia bezpiecznego rozwoju. Wprowadzają automatyzację, robotyzację, często rezygnują z części pracowników. Zadają sobie pytanie od którego obszaru zacząć i z czego zrezygnować.

Które 3 obszary są dziś kluczowe dla optymalizacji, jeśli szukamy rentowności organizacji?

Łukasz Olszewski, Dyrektor Działu Wsparcia Operacyjnego i Rozwoju, STOKROTKA

W Stokrotce robimy wszystko, aby w pierwszej kolejności optymalizować procesy częste i powtarzalne, które mają istotny wpływ na doświadczenia klientów oraz sposób działania naszych pracowników. Stawiamy przede wszystkim na aspekty wpływające na całą firmę, których poprawa może przynieść największe korzyści. Z naszej perspektywy kluczowe są:

ciągła optymalizacja oferty handlowej zarówno na poziomie asortymentu, jak i sposobu dotarcia do klienta (personalizacja) oraz poprawa efektywności pracy sklepów poprzez automatyzację procesów czy wdrażanie rozwiązań samoobsługowych. Duże znaczenie ma także doskonalenie logistyki – od planowania zapotrzebowania i zamówień po projektowanie tras dostaw towarów do sklepów.

Karolina Szuba, COO, Board Member, SUPER-PHARM

Współczesne wyzwania stawiane przed organizacjami skłaniają je do poszukiwania rentowności poprzez optymalizację swoich struktur biznesowych. Kluczowe jest spojrzenie na organizację z szerszej perspektywy. Metoda od ogółu do szczegółu pozwala uporządkować podejście, a następnie przejść do szczegółów następnie pozwala na skoncentrowanie się na kluczowych obszarach, które przynoszą największe efekty.

Oczywiście warto skupić się na liniach, które najwięcej ważą i optymalizacja może przynieść szybszy oczekiwany efekt. Kluczowe obszary do optymalizacji to: obszar operacyjny, obszar kanałów działalności i obszar finansowy. 

W obszarze operacyjnym ważne jest zdefiniowanie podobszarów, które trzeba poddać dogłębnej analizie czy to kosztowej czy to procesowej. Wypracowanie doskonałości operacyjnej w tych obszarach a także zdefiniowanie wskaźników sukcesu, jest niezwykle kluczowe dla osiągnięcia optymalnych rezultatów. W całym procesie doskonalenia operacyjnego ważne jest skupienie się na kluczowych obszarach ale istotne jest również zwrócenie uwagi na pozornie niewielkie aspekty. Często one mogą również wpłynąć na poprawę efektywności.  

Optymalizacja kanałów działalności to kolejny krok, który obejmuje badanie pod kątem dochodowości, udziału i rentowności. Takie podejście pozwala na zidentyfikowanie tych, które przynoszą większe zyski i skupienie się na ich rozwijaniu. Jednocześnie, konieczne jest dokładne zdiagnozowanie słabych punktów, które wymagają poprawy lub restrukturyzacji. Dywersyfikacja i optymalizacja kanałów działalności to klucz do zwiększenia  konkurencyjności. Istotny jest również obszar finansowy, analiza kosztów i efektywne i optymalne zarządzanie kapitałem obrotowym: ile kosztuje nas finansowanie naszego biznesu. 

Optymalizacja przychodów, przy optymalnym poziomie kosztów, to kierunek szukania rentowności. 

(KK): Jak wykorzystać technologię do optymalizacji procesów?

Łukasz Olszewski, Dyrektor Działu Wsparcia Operacyjnego i Rozwoju, STOKROTKA

W naszych sklepach koncentrujemy się na rozwiązaniach, dzięki którym możemy szybko i satysfakcjonująco poprawić procesy i ich rezultaty. Wykorzystując nowe technologie do optymalizacji działań, kierujemy się trzema kluczowymi aspektami:

  • dobrym rozpoznaniem potrzeb organizacji i dopasowaniem do nich wprowadzanych zmian, nie zawsze bowiem korzystne będzie dla nas to, co nowe czy popularne;
  • angażowaniem w proces tworzenia rozwiązań ich końcowych użytkowników;
  • otwartością na sposób osiągania usprawnień. Przegląd całego procesu czasem może nam pokazać, że nie należy wprowadzać nowych narzędzi do realizacji działań w dotychczasowej formie. Kluczowa może okazać się zmiana postępowania – częściowa lub całkowita, oparta na nowym modelu.

Katarzyna Klimkiewicz (brave)

Dziękuję bardzo za wypowiedzi, zapraszam Państwa na dyskusję na temat optymalizacji procesów w sektorze retail podczas V forum Retail Challenge Poland (27-28 września, w Hotelu Arche, w Warszawie) https://retailchallengepoland.pl/.

Do zobaczenia!



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



5 kwietnia 2024, Robert Sadowski

IAB HowTo: Jak wygrać w content marketingu

IAB HowTo: Królewski Gambit, jak wygrać w content marketingu to konferencja dla osób, które pragną podbić świat contentu za pomocą mistrzowskich ruchów i taktyk. Weź udział w IAB HowTo o content i video marketingu 23 kwietnia. Newspoint jest patronem tego wydarzenia.

6 marca 2024, Robert Sadowski

IAB HowTo: Jakość nad iluzją

Połączone siły grup roboczych IAB Polska stworzyły selekcję najbardziej aktualnych tematów oraz wyzwań związanych z badaniami jakości prowadzonych działań w digital marketingu. Konferencja IAB HowTo: Jakość nad iluzją na temat technik zwiększania i pomiaru jakości w reklamie cyfrowej już 20 marca w Warszawie. Newspoint jest patronem tego wydarzenia.

4 marca 2024, Robert Sadowski

Pokolenie Z i Alpha. Jak zmieni się rola mediów w komunikacji z nowymi pokoleniami?

Sukces marketingowy i biznesowy marek w dużej mierze zależy od zrozumienia unikalnych cech każdego pokolenia, ich wartości, zachowań i potrzeb. Dynamiczny rozwój technologii oraz czynniki zewnętrzne takie jak pandemia, wojna, inflacja czy kryzys klimatyczny kształtują zachowania konsumenckie nowych pokoleń. Zmianie ulega również sposób konsumpcji mediów, ich rodzaj, forma i preferowane treści komunikatów, co niesie za...

29 lutego 2024, Robert Sadowski

Webinar „Pomówmy o marketingu” odc. 27

7 marca odbędzie się ostatni odcinek 5. serii webinarów „Pomówmy o marketingu” organizowanych przez DevaGroup. Podczas spotkania zostaną poruszone głównie tematy z zakresu SEO. Newspoint jest partnerem wydarzenia.

28 lutego 2024, Robert Sadowski

IV Forum LOYALTY PLANET 360°

Zastąpienie lojalności transakcyjnej budowaniem hiperpersonalnego kontaktu marki z klientem, wieloaspektowe wzmacnianie zaufania klientów wobec marki obejmujące CX oraz działania CSR, budowanie lojalności jako kompleksowego ekosystemu – to tylko część zagadnień, jakim będzie poświęcone IV FORUM LOYALTY PLANET 360° organizowane 17-18 kwietnia 2024 w Warszawie przez brave conferences. Tematem przewodnim wydarzenia jest zaadaptowanie rozwiązań AI do...