Podsumowanie roku 2018 w social mediach

21 stycznia 2019, Robert Sadowski

Newspoint, jako firma monitorująca media, zbiera i archiwizuje miliony dokumentów: postów, komentarzy, artykułów, wpisów blogowych, materiałów graficznych i zdjęć. Na podstawie najbardziej kluczowych dla marek źródeł w internecie i wpisów jesteśmy w stanie pokazać trendy roczne, najczęściej postowane dni tygodnia i godziny w podziale na wybraną platformę. Dane takie mogą być ciekawe nie tylko ze względów statystycznych. Marketerzy mogą zobaczyć, kiedy najczęściej postują inni i dostosować się do średnich rynkowych albo wręcz przeciwnie – starać się wyróżnić i położyć nacisk na mniej oblegane terminy publikacji.

Podążając śladem zeszłorocznego podsumowania roku 2017, poddaliśmy analizie dane z całego roku 2018 na najpopularniejszych u nas platformach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube i na platformach blogowych. Co ciekawe mamy kolejne wnioski – social media ewoluują – nie są tak stałe, jak się nam wydaje. Warto o tym wiedzieć i wyciągać właściwe wnioski.

Blogi

Rzadziej blogujemy a jeśli już piszemy to na początku tygodnia, rano między 9-10 i wieczorem 18-20.

  

Nasze dane wykazały dwa ciekawe wnioski. Zaczęliśmy mniej blogować. Na pewno wpływ na to miały zamknięcie platform blogowych Onetu blog.pl, Wirtualnej Polski bloog.pl oraz Republiki.pl  – oficjalnie wszystko z powodu coraz rzadszego publikowania i rosnących kosztów utrzymania infrastruktury. Jedni blogerzy zatem odpuścili, inni nie zdążyli przerzucić treści na inne platformy. Inni przenieśli się do social mediów. Jaka jest skala zjawiska – wszystkich wpisów jest już średnio 2,5-3 razy mniej niż rok temu. Ci co zostali też postują coraz mniej.

Jeśli chodzi o timing blogowania to jedno jest pewne – w nocy odpoczywamy i dużo mniej publikujemy – ostatnie wpisy kończymy tuż po północy. Zaczynamy blogować od samego rana. Godzina 5 i 6 to pierwszy wzrost aktywności blogerów. O godzinie dziesiątej mamy pierwsze maksimum wpisów blogowych. To już 2 godziny wcześniej niż przed rokiem. Następnie delikatnie odpuszczamy, by przystąpić do intensywniejszego publikowania postów od godziny 17 do szczytu o godzinie 20.  Potem intensywność blogowania spada.

Maksimum wpisów blogowych ponownie wypadło w poniedziałek. Aczkolwiek różnice między kolejnymi dniami roboczymi są minimalne. Duży spadek wpisów mamy w sobotę. W niedzielę publikujemy niewiele więcej niż w sobotę.

Facebook

Na Facebooku najczęściej piszemy w środy i czwartki o godzinie 18.

  

Co prawda liczba użytkowników Facebooka w Polsce i na świecie stale rośnie (ale już dużo mniej dynamicznie niż w latach poprzednich) to nie przekłada się to na średni wzrost liczby wpisów.  Odnotowujemy spadek w tym zakresie – oczywiście chodzi o posty publiczne do których wszyscy mają dostęp.

Nasza aktywność na Facebooku rośnie od 6 rano i, co ciekawe, od godziny 10 do godziny 20 jest na bardzo podobnym poziomie. Maksimum odnotowujemy o godzinie 18, czyli dużo wcześniej niż rok temu (była to godzina 21). Najwięcej postujemy w środę i czwartek a najmniej w weekendy. Tu w dniach tygodnia nic się nie zmieniło w porównaniu z zeszłym rokiem.

Kolejny rok spadają na Facebooku zasięgi. Nie są to już takie spadki jak odnotowaliśmy rok temu ale jednak. Afera Cambridge Analytica i burza po niej zrobiły swoje. Zjazd od połowy roku jest bardzo widoczny. Ale ostatni kwartał jest już spokojny i stabilny. Może to koniec problemów Facebooka? Może przygarnia on kolejnych blogerów i użytkowników zamykanego serwisu Google+? Czas pokaże.

Na razie marketerzy muszą walczyć aby ich posty na Facebooku zyskały większe zaangażowanie, będą wtedy bardziej uprzywilejowane w algorytmie, zwiększając tym samym zasięg. A co przekłada się na największe zaangażowanie? Wrzucanie wideo, pytań, zdjęć, infografik, kuponów, gratisów…

Instagram

Na Instagramie najwięcej zdjęć wrzucamy w piątki i wieczorem między 18 a 20.

Rok 2018 to rok Instagrama. Przyrost użytkowników tej platformy i danych tam się pojawiających są imponujące. W połowie zeszłego roku platforma osiągnęła już miliard użytkowników i krzywa wzrostu nadal idzie w górę pod mocnym kątem. Nasze analizy też potwierdzają wzrost liczby materiałów na tej platformie z kwartału na kwartał.

Wzrost aktywności na tej platformie zaczyna się od 6 rano i trwa dość równomiernie aż do maksimum o godzinie 18. Najwięcej zdjęć wrzucamy w piątek acz różnica między kolejnymi dniami tygodnia jest bardzo mała i dotyczy się też weekendu.

Twitter

Na Twitterze szczyt publikacji wypada na godzinę 22 we wtorki.

Twitter ponownie zaskoczył. Już nie niedziela ale wtorek przyjął na siebie szczyt publikacji. Warto jednak zauważyć, że w przypadku tej platformy różnice są niewielkie i twittowanie odbywa się we wszystkie dni tygodnia niemal równomiernie bez widocznego outsidera. Jeśli chodzi o godziny wrzucania twittów to poczynając od 6 rano przyrasta liczba postów aż do osiągnięcia maksimum o godzinie 22-ej. Niemal identycznie, jak rok temu ale bez wyraźnego piku.

Warto jeszcze dodać, że twittujemy równo cały rok z małymi przerwami na ferie, święta, urlopy, majówki i wakacje. Wtedy widoczny jest odpoczynek od postowania na tej platformie.

Youtube

Filmy wrzucamy w każdy dzień roboczy głównie między 16-18.

  

Zmieniła się tendencja wrzucania filmów na YouTubie. Już nie weekend ale dni tygodnia przyjęły na siebie maksimum postowania. Może przekłada się to na lepsze konwersje i szersze dotarcie? Materiał wrzucany w weekend docierał na starcie do mniejszego grona odbiorców. W wielu badaniach (np. PBI) można znaleźć dowody na spadki zasięgów w weekendy. Szczególnie wśród starszych internautów, którzy preferują spędzać wolny czas na innych niż internet aktywnościach. Młodszych internautów to nie dotyczy.

Jeśli chodzi o timing to szczyt wrzucania filmów kończy się na godzinie 18 a zaczyna rano już o godzinie 5. Rozpatrując trend YouTube to mamy krzywą wzrostową i podobnie, jak na Twitterze spadki w okresach wakacyjnych i urlopowych. Filmików jest coraz więcej – wideo ma się dobrze i jak pokazują statystyki to ta forma kontentu przekłada się na coraz wyższe współczynniki konwersji.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



1 września 2023, Robert Sadowski

Wywiad z agencją More Bananas

Na nasze pytania odpowiedziała Anna Ledwoń – Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays. Opiekunka kierunku Brand Manager na IMOK. Autorka książki “Strategiczne podejście do działania w social mediach”.

29 sierpnia 2023, Robert Sadowski

Wywiad z Soletanche Polska

Odpowiedzi na nasze pytania udzieliła Karolina Bukała – Głowa, Manager ds. Marketingu i Komunikacji w Soletanche Polska, która zajmuje się marketingiem i komunikacją wewnętrzna oraz zewnętrzną. Występuje w roli rzecznika prasowego oraz koordynatora regionu ECE and Greater Middle Esast w ramach struktury Soletanche Bachy, która jest światowym liderem budownictwa podziemnego oraz członkiem Grupy VINCI Construction.

25 sierpnia 2023, Robert Sadowski

Wywiad z Fundacją Nasza Ziemia

Przeprowadziliśmy wywiad z przedstawicielkami Fundacji Nasza Ziemia. Fundacja Nasza Ziemia jest organizacją pozarządową, założoną w 1994 roku, która realizuje cele mające status pożytku publicznego, specjalizując się w edukacji ekologicznej i obywatelskiej. Dąży do podniesienia poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa, wzmocnienia poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne i aktywizacji do działań służących jego ochronie.

2 sierpnia 2023, Robert Sadowski

Nowa aplikacja mobilna Newspoint

Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów oraz rynku udostępniamy mobilną aplikację. Aplikacja umożliwia szybsze i wygodniejsze przeglądanie ostatnio opublikowanych treści spełniających kryteria wyszukiwania ustawione przez użytkownika. Skierowana jest do tych, którzy zawsze, także w drodze, chcą być na bieżąco z informacjami i publikacjami medialnymi dotyczącymi tematów ważnych z ich punktu widzenia.

19 lipca 2023, Robert Sadowski

Wywiad z fundacją Ogólnopolski Operator Oświaty

Przeprowadziliśmy wywiad z Bartłomiejem Dwornikiem z Ogólnopolskiego Operatora Oświaty, który działa w mediach i internecie od ponad ćwierć wieku. Z wykształcenia jest dziennikarzem związanym z redakcjami prasowymi i internetowymi. Przez lata pełnił funkcję wiceredaktora naczelnego największych mediów biznesowych w Polsce: portalu Money.pl i serwisów ekonomicznych Grupy Wirtualna Polska. Czynnie wspiera organizacje pożytku publicznego. W fundacji...