Rynek mobile umiera?

15 grudnia 2021, Robert Sadowski

Technologia towarzyszy ludziom od zarania dziejów. Dla człowieka jaskiniowego szczytem techniki mógł być ociosany kamień. Podobnie postęp dotyczy technologii komputerowych i mobilnych. 30 lat temu zachwycaliśmy się komputerem IBM Simon 1, a jeszcze dekadę temu telefonami komórkowymi HTC Era G1 czy Samsung Avila. Dzisiaj mówimy już smartfon, a urządzenie dotykowe z 6 obiektywami i siecią 5G nie robi na nikim wrażenia. W którą stronę zmierza dynamiczny rozwój technologii mobilnych, będzie można dowiedzieć się podczas najważniejszej konferencji o rynku mobilnym w naszej części Europy, konferencji Mobile Trends 2022, która odbędzie się 17-18 marca 2022 w Krakowie. Newspoint został partnerem medialnym wydarzenia.

Mobile kiedyś

Urządzenia mobilne zaprzątają nasze zmysły już od pierwszego telefonu. Jego historia zaczęła się dość burzliwie: od batalii sądowej pomiędzy Grahamem Bellem a Elishą Grayem. Jak wiemy, zwycięsko wyszedł z niej Bell, który wynalazł telefon, próbując udoskonalić telegraf. A skoro już o telegrafie mowa to zastosujmy skrót telegraficzny, w którym to wymienić możemy centrale telefoniczne, budki telefoniczne komputery wielkości szafy, telefony stacjonarne i w końcu pierwszy telefon komórkowy.

Jak podaje portal 4gsm.com pierwszym “urządzeniem mobilnym” była 40 kilogramowa “walizka” od Ericssona z 1956 roku. Mniejszym gabarytowo był model DynaTAC od Motoroli z 1973 roku. Z pierwszym smartfonem mieliśmy do czynienia 19 lat później. Orange wskazuje, że był to Simon od IBM, który oprócz dzwonienia umożliwiał wysyłanie e-maili oraz faksów, a także był pagerem, kalkulatorem, notatnikiem i kalendarzem. W porównaniu do obecnych możliwości smartfonów te wydają się być oczywiste, choć wtedy były prawdziwie innowacyjne!

Czego spodziewają się użytkownicy świata mobile?

Serwis Design World przeprowadził badania, wedle których użytkownicy spodziewają się w pełni odnawialnych wyświetlaczy holograficznych lub projekcyjnych, urządzeń składanych, kamer peryskopowych, bioczujników zdrowia, urządzeń rolowanych. Ankietowanych interesowała też możliwość oddzielenia urządzenia od wyświetlacza. Firma Dev Wskazuje na wzrost znaczenia chmury i mocy obliczeniowych, co przyczyni się do dalszego rozwoju sztucznej inteligencji. Sztuczna inteligencja będzie też składnikiem Alexy, wyszukiwarki i Asystenta Google oraz Siri. Serwis Chetu z kolei zwraca uwagę na istotę rozwoju cyberbezpieczeństwa, w sytuacji, w której całą aktywność przenieśliśmy do urządzeń mobilnych.

VR - virtual reality

Ze śmiercią jej do twarzy? – technologia nie umiera, zmienia tylko
swoje oblicze!

Parafrazując znane powiedzenie Marka Twaina o tym, że „Wiadomości o mojej śmierci były mocno przesadzone„, podobnie można powiedzieć o rozwoju mobile. Rynek ten ma przed sobą kolejny dynamiczny rozwój, w którym zaawansowane technologie raz na zawsze przetną pępowinę łączącą go z małym urządzeniem w naszej ręce. Rynek mobile owszem może być zaniku, ale na naszych oczach przekształca się w coś zupełnie innego niż dotychczas.

W związku z aktywnością urządzeń mobilnych rozwinie się także IoT, a Diceus mówi o zmianach w UX, czyli trójwymiarowym projektowaniu (neomorfizm) oraz jeszcze ciekawszych – interfejsach bezdotykowych, znanych m. in. z paneli kontrolnych w nowoczesnych samochodach. Poza tym serwis wyróżnia możliwość wspięcia się na samą górę słupków zainteresowań super aplikacji, czyli takich produktów deweloperskich, które połączą w sobie multi kompleksowe rozwiązania.

Co po smartfonach? Czy mobile umiera?

Dziennikarze, zarówno z The Verge, jak i z IT Chronicles zgadzają się z problemem iteracji w technologii mobilnej, lekko sugerując, że osiąga ona z wolna już swoje szczyty. Ta, w kółko powtarza te same schematy – podkręcając tylko podzespoły. Funkcjonalności same w sobie nie są już tak innowacyjne. Oczywiście porównując tegorocznego średnio półkowca Xiaomi Mi 11 Lite z flagowym Iphone 6S+ sprzed już prawie 7 lat widać różnicę, aczkolwiek nie jest ona piorunująca, jak w przypadku czterdziestokilogramowej skrzynki sprzed 65 lat.

Inteligentna platforma obliczeniowa rynku tech, CB Insights wskazuje, że cyfrowy świat nie ogranicza się już do ekranu, a konsumenci będą szukać bardziej angażujących materii, w czym upatruje się wzrost znaczenia i rozwój technologii AR i VR. Klasyfikowana jest też rzeczywistość mieszana (MR), czyli możliwość interakcji cyfrowych elementów z fizycznymi. W tej chwili pojawiają się dwie główne platformy produktów gogli MR: Microsoft HoloLens i Magic Leap One. Serwis Mobile Trends opisuje też zapowiedzi Marka Zuckerberga odnośnie powstania Metaversum, jako zwieńczenie technologicznego marzenia i groźby w jednym.

Mobile oczami ekspertów

Na 290 stronie książki „Wiek ParadoksówNatalii Hatalskiej czytamy: “Kiedy pojawia się nowa technologia, po prostu zaczynamy z niej korzystać, a dopiero potem (choć i tak nie zawsze) zastanawiamy się czy rzeczywiście jest nam ona potrzebna […] Tak było na przykład z internetem – zaczęliśmy go powszechnie używać około roku 2000. Dwadzieścia lat później kwestie dotyczące prywatności czy zbierania danych nie są jeszcze uregulowane prawnie. Tak było też z telefonią komórkową i smartfonami” – pisze Natalia Hatalska, właścicielka infiture.institute.

Metaverse to już nie jest internet ani cyberprzestrzeń, z którą mamy do czynienia obecnie […] Dzisiaj jesteśmy zanurzeni w jakichś aplikacjach i tam właśnie ze sobą rozmawiamy, natomiast kolejnym krokiem jest to co prawdopodobnie część z Was, słuchaczy, może znać jako Second Lifepowiedział “człowiek instytucja” Artur Kurasiński podczas rozmowy live Escola Mobile z Krzysztofem Wojewodzicem.

Współczuję wszystkim pracownikom działów marketingu i osobom odpowiedzialnym za promocję rozwiązań technologicznych, w tym sobie. Ostatnimi laty średnia dwa razy do roku pojawia się coś, co wywraca sytuację do góry nogami – od zmian związanych z prywatnością danych po obecne zapowiedzi związane z metaverse. Z drugiej strony natomiast otwiera się mnóstwo możliwości dotarcia do odbiorców ze swoją aplikacją czy technologią. Więc część mnie nie może się doczekać!mówi Artur Jabłoński, właściciel agencji digitalk.

Więcej merytoryki na konferencji Mobile Trends

Dynamiczny rozwój technologii mobilnych, które z impetem weszły w nasze codzienne życia, stawia wiele pytań o przyszłość, zarówno pod kątem ich użyteczności, ale i zagrożeń, jakie ze sobą niosą.

O trendach w rozwoju technologii będzie można dowiedzieć się podczas zbliżającej się 11. edycji konferencji Mobile Trends w Krakowie w dniach 17-18 marca 2022 roku. Na scenie wystąpią m.in. Natalia Hatalska, Artur Kurasiński i Artur Jabłoński. Będzie to już 11-sta edycja tego znanego w świecie IT wydarzenia.

Mobile Trends Conference

Mobile Trends Conference to okazja, podczas której będzie można porozmawiać z ekspertami i specjalistami nowych technologii i trendów na rynku mobile na żywo.

Ponad 20 prelegentów opowie o projektowaniu, tworzeniu, wdrażaniu oraz promocji aplikacji i rozwiązań dedykowanych również najnowszym urządzeniom wykorzystującym rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość (AR i VR). A ta zacznie niedługo już dość śmielej wkraczać w nasze codzienne życie.

Mobile Trends poza inspirującymi prelekcjami to także wielka impreza networkingowa, podczas której firmy oraz uczestnicy mogą mieć niepowtarzalną okazję, aby wymieniać się zdobytymi doświadczeniami oraz jakże cenioną w tych czasach praktyką. Obecnie jednym z najważniejszych czynników na takich wydarzeniach jest bezpieczeństwo, dlatego też organizatorzy zadbają o uczestników – wszystkim osobom, którym nie w smak szczepionki gwarantowane jest zrobienie testu przed wejściem, by nie czuły się wykluczone z wydarzenia! Zapowiada się ciekawy event dla wszystkich fanów mobilnych technologii!

Mobile rodził się w bólach

Nie zabraknie również gali rozdania prestiżowych nagród Mobile Trends Awards.
Zgłoszenia można wysyłać do 12 stycznia 2022 roku.

Bilety na wydarzenie dostępne są do kupienia na stronie 2022.mobiletrends.pl. Do 21. grudnia można je kupić w promocyjnej cenie 700 zł netto. Tam też można uzyskać więcej informacji o konferencji oraz zgłosić swoją chęć udziału w roli prelegenta. Call for papers trwa do 29 stycznia.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



5 kwietnia 2024, Robert Sadowski

IAB HowTo: Jak wygrać w content marketingu

IAB HowTo: Królewski Gambit, jak wygrać w content marketingu to konferencja dla osób, które pragną podbić świat contentu za pomocą mistrzowskich ruchów i taktyk. Weź udział w IAB HowTo o content i video marketingu 23 kwietnia. Newspoint jest patronem tego wydarzenia.

6 marca 2024, Robert Sadowski

IAB HowTo: Jakość nad iluzją

Połączone siły grup roboczych IAB Polska stworzyły selekcję najbardziej aktualnych tematów oraz wyzwań związanych z badaniami jakości prowadzonych działań w digital marketingu. Konferencja IAB HowTo: Jakość nad iluzją na temat technik zwiększania i pomiaru jakości w reklamie cyfrowej już 20 marca w Warszawie. Newspoint jest patronem tego wydarzenia.

4 marca 2024, Robert Sadowski

Pokolenie Z i Alpha. Jak zmieni się rola mediów w komunikacji z nowymi pokoleniami?

Sukces marketingowy i biznesowy marek w dużej mierze zależy od zrozumienia unikalnych cech każdego pokolenia, ich wartości, zachowań i potrzeb. Dynamiczny rozwój technologii oraz czynniki zewnętrzne takie jak pandemia, wojna, inflacja czy kryzys klimatyczny kształtują zachowania konsumenckie nowych pokoleń. Zmianie ulega również sposób konsumpcji mediów, ich rodzaj, forma i preferowane treści komunikatów, co niesie za...

29 lutego 2024, Robert Sadowski

Webinar „Pomówmy o marketingu” odc. 27

7 marca odbędzie się ostatni odcinek 5. serii webinarów „Pomówmy o marketingu” organizowanych przez DevaGroup. Podczas spotkania zostaną poruszone głównie tematy z zakresu SEO. Newspoint jest partnerem wydarzenia.

28 lutego 2024, Robert Sadowski

IV Forum LOYALTY PLANET 360°

Zastąpienie lojalności transakcyjnej budowaniem hiperpersonalnego kontaktu marki z klientem, wieloaspektowe wzmacnianie zaufania klientów wobec marki obejmujące CX oraz działania CSR, budowanie lojalności jako kompleksowego ekosystemu – to tylko część zagadnień, jakim będzie poświęcone IV FORUM LOYALTY PLANET 360° organizowane 17-18 kwietnia 2024 w Warszawie przez brave conferences. Tematem przewodnim wydarzenia jest zaadaptowanie rozwiązań AI do...