Od informacji do wiedzy, czyli jak robić użytek z monitoringu mediów?

9 listopada 2016, Paulina Pocheć

Multum wiadomości, które do nas docierają lub znajdują się na wyciągnięcie ręki są ciężkie do przetworzenia. Znalezienie przydatnych informacji w gąszczu mniej znaczących może sprawić duży problem. Ten artykuł odpowie wam na pytanie, jak od informacji przejść do wiedzy, czyli jak zrobić użytek z monitoringu mediów.

Monitoring mediów to usługa, która wykorzystywana jest  w public relations. Posługując się nią użytkownik może wyszukać interesujące go materiały pojawiające się w prasie, telewizji, radio czy w przestrzeni digitalowej. Użytek z monitoringu mediów to przede wszystkim dostęp do dużej ilości danych  z kopiami treści medialnych.

Pozyskiwanie danych

Cechą charakterystyczną informacji publikowanych w internecie jest ich mnogość, rozproszenie i tematyczne zróżnicowanie. Informacje są więc wszechobecne, wydają się dostępne na wyciągnięcie ręki i na dotyk klawiatury każdego internauty. O ile jednak klawiatura ma pewien układ, w zasadzie niezmienny i każdemu dobrze znany, o tyle informacje w sieci nie tworzą przeważnie „układów” – brak im widocznej struktury i organizacji. Jeśli już jakieś informacje tworzą układy albo klastry, to przeważnie są one efemeryczne, zmienne, płynne, a przez to – trudno uchwytne dla użytkowników Internetu. A przynajmniej dla większości z nich, tych którzy analizą informacji nie zajmują się zawodowo. Opanowanie tego informacyjnego chaosu i przekształcenie go w pewną uporządkowaną całość (strukturę) to podstawowy użytek z monitoringu mediów.

Zarządzanie informacją

Monitoring umożliwia nie tylko „tropienie” i „śledzenie” wybranych informacji (treści), ale także – po ich trafnym zidentyfikowaniu – strukturyzowanie ich w układy (bazy). Proces – mówiąc metaforycznie – „czytania ze zrozumieniem” internetu zaczyna się z momentem uporządkowania zebranych informacji według przyjętych kryteriów (porządkowania i budowania struktury bazy). Uporządkowane informacje tworzą wiedzę. Monitoring umożliwia zatem nie tylko zbieranie i selekcjonowanie informacji (funkcja porządkująca monitoringu), ale także zdobywanie wiedzy (funkcja, nazwijmy ją, analityczna). Dzięki narzędziom do monitoringu stron WWW – narzędziom, którymi dysponuje Newspoint – możliwym jest kontrolowanie rozproszonych treści internetowych i zarządzanie nimi. Zarządzanie informacją, a potem wiedzą, to kolejne funkcje monitoringu, które wykorzystywane są nie tylko w celach czysto poznawczych, ale także dla celów praktycznych. Poprzez cele praktyczne można rozumieć cele biznesowe, jakie chcemy osiągnąć dzięki pozyskanej wiedzy o konkretnym wycinku wirtualnej rzeczywistości.

Analiza danych

W centrum monitoringu jest więc informacja: rozproszona, przytłaczająca swoją liczebnością i różnorodnością. W kontekście masowości informacji pojawia się pytanie o ich znaczenie, a więc na ile konkretna informacja albo informacje są istotne dla nas jako użytkowników sieci. Określenie wagi czy istotności konkretnych informacji jest jednym z najważniejszych etapów w monitoringu i ma już charakter czysto analityczny. Oznacza to, że poprzez analizę informacji określamy miejsce, jakie ona zajmuje wśród innych informacji; w jakich kontekstach się ona pojawia i jak często, kto jest jej autorem (nadawcą) i do kogo jest adresowana (odbiorca), jaki wywiera (albo może wywierać) wpływ na innych użytkowników sieci etc. Monitorowanie informacji/treści internetowych jest związane w takim razie nie tylko z ich „śledzeniem” i organizowaniem w zbiory danych, ale także i z analizą tak pozyskanych i ustrukturyzowanych treści (danych). Dlatego wspólnym mianownikiem, łączącym oczekiwania naszych klientów, jest zapotrzebowanie zarówno na informacje, jak i na ich analizę.  

Z punktu widzenia naszych klientów, ilość informacji, z którą dziś muszą sobie radzić marki, może przytłaczać i wprowadzać pewien poznawczy chaos i dezorientację. My strukturyzujemy te informacje i prezentujemy, jako użyteczne źródło wiedzy. Dzięki naszym narzędziom klienci mogą badać i analizować interakcje na styku firmy i jej otoczenia. Udostępniamy zatem narzędzia, które umożliwiają markom uzyskiwanie przewagi informacyjnej np. w zarządzaniu strategiami komunikacyjnymi czy reagowaniu na kryzysy wizerunkowe. Innymi słowy: pomagamy naszym klientom wchodzić w interakcje z użytkownikami różnych typów mediów, analizować dane i wyciągać z nich wnioski niezbędne w rozwoju biznesu.



Zostaw komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*



Popularne

Już dziś zacznij monitorować swoją markę i zyskaj przewagę konkurencyjną

Zarządzaj swoją marką zapobiegając kryzysom i wykorzystując szanse biznesowe szybciej niż Twoja konkurencja

Wypróbuj za darmo

Poradnik

Jak mierzyć PR?

W poradniku znajdziesz informacje jak mierzyć aktywności działu PR, jak określić wkład PR w realizację celów biznesowych.

POBIERZ

15 maja 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury

W czwartek 22 maja o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Mierzenie efektów działań sponsoringowych w sektorze kultury”. Webinar poprowadzą: Sebastian Bykowski, Wiceprezes IMM, Pion Marketingu i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Eksperci będą rozmawiać o mierzeniu efektów sponsoringu wydarzeń kulturalnych, twórców i instytucji kultury. Agenda spotkania:...

20 marca 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów

W czwartek 27.03 o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne, certyfikowane szkolenie online zatytułowane „Analiza medialności marki w praktyce – 12 przykładów”. Webinar poprowadzą: Miłosz Sieradzki, Ekspert ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Nasi eksperci pokażą 12 praktycznych zastosowań kompleksowego monitoringu mediów z wykorzystaniem Platformy IMM i jej funkcjonalności. Agenda...

14 lutego 2025, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie i RTV

W czwartek 27 lutego o godz. 12:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online zatytułowane „adMonit – bank kreacji reklamowych i podgląd wydatków reklamowych branży w prasie, radiu i telewizji”. Webinar poprowadzą: Sabina Pieczek, Senior IT Product Manager w Instytucie Monitorowania Mediów oraz Robert Sadowski, Zastępca Kierownika Działu Komunikacji Marketingowej w IMM. Agenda spotkania: Rola monitoringu reklam w...

21 sierpnia 2024, Robert Sadowski

Szkolenie online IMM: Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?

W czwartek 22.08 o godz. 12:00 odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Czym kierować się przy wyborze narzędzia do analityki publikacji w mediach?”, które organizuje Instytut Monitorowania Mediów. Spotkanie poprowadzą Miłosz Sieradzki, Specjalista ds. Rozwoju Rynku i Sprzedaży w IMM, oraz Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Eksperci opowiedzą o tym, czym się kierować przy wyborze najlepszego...

14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.