Skuteczny monitoring, czyli jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe dla Twojego brandu

10 listopada 2022, Adriana Baranowska

Monitoring mediów bazuje na słowach kluczowych. Przede wszystkim wyznaczają one tematykę publikacji, których poszukujemy, obserwujemy i otrzymujemy w ramach prowadzonego monitoringu. Jednak to prawidłowe wpisanie dobrze dobranych fraz oraz ich odpowiednia konstrukcja umożliwiają wyszukanie publikacji, które faktycznie nas interesują oraz wyeliminowanie wpisów niedotyczących brandu czy wartościowego nas tematu. Na co warto zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych? Jakich błędów należy unikać? 

Wyszukuj słowa w każdej możliwej odmianie

Wpisywanie wszystkich haseł w każdej możliwej odmianie jako słów kluczowych może być nieefektywne. Szkoda czasu! Wystarczy, że na końcu stałej części wyrazu (rdzeń słowotwórczy, podstawa wyrazu) dodasz symbol gwiazdki *. Zapis “firm*” umożliwi wyszukanie słów tj. firma, firmy, firmowy czy firmować…

Odmiana słów
Odmiana słów

Uważaj na krótkie hasła

Problematyczne mogą okazać się krótkie słowa, np. TOP. W przypadku zastosowania zapisu “TOP*”, chcąc wyszukać publikacje w kontekście czegoś popularnego, “na topie”, niestety otrzymamy także wpisy zawierające słowa, tj. topniejący, topola, topielec itd. Jeśli poszukiwane hasło jest krótkie i odmienia się przez przypadki, najlepiej zapisać pełną odmianę niż używać gwiazdki. Pomoże to ograniczyć wpisy zupełnie niezwiązane z tematem.

Warto pamiętać, że zapis z gwiazdką obejmuje także wyszukiwanie wyłącznie podstawy wyrazu, w powyższym przykładzie: TOP. 

Krótkie hasła
Krótkie hasła

Zawężaj wyszukiwanie

Wybrane do monitoringu słowa kluczowe mogą być wieloznaczne, np. zamek czy żabka. Co więcej, mogą one występować w różnych kontekstach, np. “impreza” jako event masowy lub domówka. Wtedy warto uzupełnić hasła o dodatkowe słowa lub wykluczyć te nieodpowiednie. W ten sposób w ramach monitoringu mediów wyszukamy mniej publikacji, za to będą one zgodne z wybranym zagadnieniem.

Zawężanie
Zawężanie

Uwzględnij odstęp między słowami

Czasami publikacje dotyczą kilku tematów lub odnoszą się do wielu kwestii. Mogą to być podsumowania najważniejszych wydarzeń ostatniego tygodnia czy nowinek ze świata mody. Zawężanie wyszukiwania to także ograniczenie odstępu między wybranymi hasłami przez użycie symbolu ~ . Wykorzystanie zapisu “nike model*”~4 umożliwia wyszukanie publikacji zawierających hasła “nike” i “model” w odległości nie większej niż 4 słowa, a gwiazdka na końcu wyrazu pozwoli na uwzględnienie wszystkich odmian słowa “model”. Jeśli chcemy uwzględnić mniejszy lub większy odstęp, zamiast “4” możemy zapisać każdą inną liczbę. Taki zapis pozwoli dotrzeć do publikacji zawierających frazy tj. “Nike wypuścił na rynek nowy model butów” lub “Nike rozpowszechnia swoje kultowe modele sneakersów”.

W panelu Newspoint opcja ta jest dostępna w ustawieniach zaawansowanych wyszukiwania.

Odstęp między słowami
Odstęp między słowami

Dodaj nazwę brandu oraz adres www strony internetowej

Nazwa brandu (także jej skrócona wersja) jest dobrym dopełnieniem monitorowanych haseł. Takie rozwiązanie umożliwi trafne wyszukiwanie wpisów, także opublikowanych w social mediach. Oprócz pełnej nazwy firmy czy brandu dobrze uwzględnić skróty lub niepełne nazwy. Co więcej, warto do słów kluczowych dodać także adres www strony internetowej. Być może w samym wpisie nie padnie nazwa brandu, ale zostanie dołączony bezpośredni link do witryny.

Nazwa brandu oraz adres www
Nazwa brandu oraz adres www

Dodaj nazwy kont firmy lub marki w social mediach

Istnieje również możliwość zastosowania różnych nazw kont w social mediach, np. ze względu na podobieństwo nazwy z innym przedsiębiorstwem czy produktem lub tworzenia kont powiązanych z działaniem w konkretnym państwie. Warto uwzględnić to także w monitorowanych hasłach. Szczególnie w social mediach internauci używają oznaczeń kont firmowych. Takie rozwiązanie umożliwia bardzo dokładne monitorowanie wpisów.

Nazwy kont
Nazwy kont

Dodaj firmowe hasztagi

Powszechną praktyką jest dodawanie we wpisach w social mediach tematycznych hasztagów. Większość produktów, kampanii czy eventów ma swoje mniej lub bardziej unikalne hasła (zapisywane z charakterystycznym znakiem # przed wyrazem lub kilkoma wyrazami). Co więcej, nie wszyscy piszą wprost o marce. Niektórzy udostępniają jedynie krótki komentarz i używają #, by podkreślić kontekst wypowiedzi. Warto je śledzić.

Obecnie liczy się krótki i chwytliwy wpis, bazujący przede wszystkim na trafnym haśle. Nie musi on zawierać naszego słowa kluczowego. Dlatego warto dodać # z nazwą brandu i hasłami firmowymi czy z otoczenia biznesowego. Nie zapomnij także o # związanych z konkretną akcją marketingową.

Hasztagi
Hasztagi

Śledź bieżący slang

Wiele nazw ma swoje krótsze odpowiedniki w slangu. Sprawdź, czy Twoja marka także ma swoją “ksywkę”. Jest to popularne,  szczególnie w social mediach. Powszechnie używane są wyrażenia, tj. “do biedry”, “do maka” czy “kupiłam w Rossku”. 

Szczególnie w social mediach pojawia się także neologizmy, np. “fejkowy” (ang. fake).

Slang
Slang

Nazwa z błędem to też nazwa

Każdemu zdarzają się literówki. Dodatkowo, nie każdy internauta wie, jak dokładnie pisze się daną nazwę, szczególnie jeśli pochodzi ona z innego języka. Częstym błędem jest zmiana “x” na “ks” i odwrotnie, np. “max” i “maks”. Wśród błędów zdarza się także niezastosowanie podwojonej spółgłoski, np. “calling” i “caling”. 

Błąd podwojonej spółgłoski
Błąd podwojonej spółgłoski

Niektórzy używają spolszczonej wersji słów zapożyczonych. Można wskazać wiele takich przykładów:

“chill”,  “czil” oraz  “czill”

“pidżama”, “piżama”, “pijama”, czy w końcu “pyjamas”

“shopping” oraz “szoping”

Spolszczenia
Spolszczenia

Warto zwrócić uwagę na znaki pisarskie, często zastępujące spójniki lub konkretne wyrazy, np.:

“&” oraz “and”

“%”, “proc.” oraz “procent”

Nie pomijajmy znaczenia pisowni łącznej i rozłącznej. W tym zakresie także zdarzają się błędy, np. “Cola Cola” i “CocaCola” lub “More Bananas” i “MoreBananas”. 

Pisownia łączna i rozłączna

Kolejny błąd to pominięcie polskich znaków, co, niestety, jest dość powszechne. Zasada dotyczy wszystkich haseł, a więc także #. 

Pominięcie polskich znaków
Pominięcie polskich znaków

I GOTOWE.

Wierzymy, że dzięki naszym poradom możesz prowadzić skuteczny monitoring kluczowych haseł we wszystkich mediach.

Załóż konto i monitoruj media


Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



10 listopada 2022, Adriana Baranowska

Skuteczny monitoring, czyli jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe dla Twojego brandu

Monitoring mediów bazuje na słowach kluczowych. Przede wszystkim wyznaczają one tematykę publikacji, których poszukujemy, obserwujemy i otrzymujemy w ramach prowadzonego monitoringu. Jednak to prawidłowe wpisanie dobrze dobranych fraz oraz ich odpowiednia konstrukcja umożliwiają wyszukanie publikacji, które faktycznie nas interesują oraz wyeliminowanie wpisów niedotyczących brandu czy wartościowego nas tematu. Na co warto zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych?...

1 czerwca 2022, Robert Sadowski

Eksport statystyk w Panelu Newspoint

Newspoint, specjalizujący się w kompleksowym monitoringu mediów, udostępnił funkcjonalność eksportu danych, na podstawie których tworzone są wykresy i statystyki w Panelu. Funkcja ta ma na celu ułatwienie tworzenia własnych alertów ilościowych oraz wyciąganie danych do dedykowanych KPI. 

15 lutego 2022, Robert Sadowski

Wyszukiwarka influencerów w Panelu Newspoint

Newspoint, specjalizujący się w monitoringu mediów, udostępnił nowy, rozwinięty moduł analityki influencerów. Jest to w pełni funkcjonalna wyszukiwarka liderów opinii oraz publikowanych przez nich postów i komentarzy. Aktualnie analityka obejmuje aktywności na czterech platformach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube.

12 stycznia 2022, Joanna Zabielska

Dlaczego warto korzystać z modułów konkurencji w Panelu Newspoint?

Panel Newspoint oferuje dostęp do dwóch ciekawych modułów – Konkurencji i Branży. Dlaczego warto z nich skorzystać? Przede wszystkim, dają one możliwość sprawdzenia, co słychać u twojej konkurencji i jak na jej tle wypada twoja firma czy marka. To ważne narzędzia dzięki którym będziesz w stanie zaplanować swoje działania, zobaczyć luki w branży czy nowe...

4 stycznia 2022, Robert Sadowski

Alerty SMS – monitoring Newspoint wzbogacony o nową funkcjonalność

Kompleksowy monitoring mediów Newspoint wdrożył kolejną funkcjonalność – użytkownicy mogą już otrzymywać powiadomienia, o pojawianiu się najważniejszych dla nich publikacji, SMS-em na swojego smartfona.