Jak pisać teksty, które inni będą chcieli czytać w 2023 roku?

8 lutego 2023, Robert Sadowski

Od dłuższego czasu w mediach społecznościowych można zauważyć trend, który skupia się na krótkich formatach wideo. Czy w 2023 roku jest jeszcze przestrzeń na dłuższe teksty, wpisy blogowe i artykuły? A jeśli tak, to w jaki sposób je tworzyć, żeby były czytane?

Czy blogosfera jeszcze istnieje? 

Zanim social media weszły do codziennego użytku i stały się obowiązkowym miejscem obecności dla marek i influencerów, blogi przeżywały prawdziwe oblężenie. Internetowe pamiętniki przerodziły się w profesjonalne i skomercjalizowane miejsca z pięknymi zdjęciami, edukacyjnymi artykułami i lifestylowymi treściami. 

Część blogerów/ek parę lat później przeniosła się na YouTube, żeby nagrywać 10-30 minutowe filmy. Zaraz po tym nastała era social mediów, prostych przekazów, szybkich do przyswojenia informacji i maksymalnego skrócenia tekstu. 

Teraz blogi są najczęściej przestrzenią dla marek. Jest to jeden ze sposobów dotarcia do potencjalnych klientów i wypełnienia działań content marketingowych. 

Po co markom blogi?

Wpisy blogowe mogą być elementem strategii content marketingowej. Oznacza to, że potencjalni klienci sami będą na nie trafiać, np. poprzez zapytania w Google. 

Teksty mogą poruszać popularne tematy związane z branżą czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Świetnie sprawdza się też edukacja. Jest ona dobrym sposobem na budowanie pozycji eksperta/ki w branży. 

Dobranie słów kluczowych i dodatkowa promocja treści np. w mediach społecznościowych to skuteczne działania aby przyciągnąć nowych klientów/ki i zapoznać ich z marką. 

Jak pisać teksty, które inni będą chcieli czytać? 

W pierwszej kolejności trzeba zdać sobie sprawę z faktu, że mało kto czyta teksty od deski do deski. Przyzwyczajenie do krótkich form, chwytliwych nagłówków, infografik oraz nadmiar informacji sprawiają, że użytkownicy/czki mają mało czasu i muszą starannie selekcjonować treści.

Najczęściej teksty są skanowane. Oznacza to, że użytkownik/czka przegląda całość w poszukiwaniu istotnych informacji. W tym celu warto zadbać o nagłówki, pogrubienia, listy i podsumowanie

Nagłówki 

Dobrze napisany nagłówek powinien jasno opisywać, co znajduje się w akapicie. Nie warto silić się na bardzo kreatywne i niezrozumiałe formy. Może być pytaniem (np. jakie produkty są najzdrowsze w diecie wegańskiej?) lub krótkim zdaniem twierdzącym (ćwiczenia na czczo – plusy i minusy). 

Pogrubienia i listy 

Pogrubienia i listy rzucają się w oczy. Podkreślają najważniejsze informacje i zaznaczają kluczowe zdania. Nie warto jednak przesadzać. Jeśli będzie ich za dużo, przestaną pełnić swoją funkcję. 

Podsumowania

Pisanie podsumowań nie jest popularnym rozwiązaniem, a szkoda. Warto to robić, szczególnie w tekstach, w których są przedstawiane plusy i minusy danych rozwiązań. Wypisanie najważniejszych wniosków pozwala użytkownikom zaoszczędzić czas. Jeśli zaspokoi pierwszą ciekawość, a temat ich zainteresuje, chętniej wrócą po więcej szczegółów do treści wyżej. 

Clickbaity, słowa kluczowe, lanie wody 

Każdy, kto chociaż raz próbował dowiedzieć się z Google “czy dzisiaj jest niedziela handlowa”, na pewno trafił na artykuły, które odmieniały tę frazę przez wszystkie możliwe przypadki i powtarzały ją co najmniej dziesiątki razy.  

Oczywiście, słowa kluczowe są istotne dla SEO. Dzięki temu teksty się lepiej pozycjonują i klikają. Nie oznacza to jednak, że należy skupiać się tylko na nich. Na pierwszym miejscu zawsze powinna stać merytoryka, wyczerpanie tematu i dobra stylistyka. To aspekty, które pozwolą zatrzymać czytelnika/czkę na stronie. 

Doświadczenia związane z pandemią i wojną mocno wyczuliły nas na zjawisko fake newsów. Wszystkie nagłówki, które są popularnymi clickbaitami, może zwiększają klikalność, ale nie są najlepszym z możliwych rozwiązań. 

Działanie na kontrowersji, oszukiwanie i podstęp zdecydowanie nie wzbudzają zaufania, a wywołują frustrację. Można zaciekawiać i stawiać śmiałe tezy, jednocześnie zachowując się etycznie. 

Największy błąd popełniany w tekstach 

Pisanie oczywistości nie jest złe. W końcu nie da się wynaleźć koła na nowo. Nie oznacza to jednak, że wpisy blogowe, czy w social mediach mają być zlepkiem innych artykułów znalezionych w internecie. Każda publikacja wpływa na wizerunek marki. Niesprawdzone i niepotwierdzone informacje, powtórzenia po innych i tworzenie treści głównie pod kliknięcia to droga donikąd.  

Można skupiać uwagę na nagłówkach, odpowiednim formatowaniu i dobrych tytułach. Chwytliwe listy i ciekawe puenty świetnie sprawdzą się w mediach społecznościowych. Najważniejsze (i najtrudniejsze) będzie jednak tworzenie treści, które wprowadzają powiew świeżości. Co to oznacza? 

Omówienie tego samego problemu w bardziej dogodny i zrozumiały sposób. Specyficzny i oryginalny styl pisania. Inne powitanie, niż pozostali. Wyczerpujące treści i materiały dodatkowe do ściągnięcia. Coś, co będzie pasować do kanału komunikacji i jednocześnie wyróżniać. Odnalezienie własnego stylu, tone of voice i sposobu, w jaki chcemy się promować, to klucz do contentowego sukcesu.

6 kroków do chętniej czytanych tekstów 

  1. Dbaj o dobry wygląd tekstu (nagłówki, pogrubienia, akapity, stylistyka). 
  2. Dopasuj rodzaj tekstu do medium. Artykuły blogowe będą dłuższe i bardziej wyczerpujące niż wpisy na Instagramie. 
  3. Jeśli prowadzisz bloga, dbaj o SEO i dodatkową promocję. 
  4. Znajdź swój własny styl i wyróżnik. 
  5. Zawsze sprawdzaj informacje i nie powielaj mitów. Twórz treści bardzo dobre merytorycznie. Buduj pozycję eksperta/ki. 
  6. Działaj regularnie i nie zniechęcaj się. Nie wszystko da się przełożyć na krótkie formaty wideo. Teksty i blogi nie umierają! 

***

Autorką tekstu jest Anna Boenish. Marketerka, copywriterka i content managerka w More Bananas specjalizująca się w storytellingu i etycznym marketingu. Z wykształcenia sztukmistrzyni pisania, z zamiłowania pisarka prozy – na co dzień zajmuje się głównie składaniem słów w historie.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2023, Robert Sadowski

AI w marketingu: jak wykorzystać sztuczną inteligencję do zwiększenia efektywności i kreatywności

Sztuczna inteligencja (artificial intelligence, AI) to nie tylko technologia przyszłości, ale także coraz ważniejsze rozwiązanie wykorzystywane w marketingu. AI pozwala na analizowanie i przetwarzanie ogromnych ilości danych, aby lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania klientów, a także dostosować do nich publikowane treści i oferty. W tym artykule przedstawimy 8 przykładów zastosowania AI w marketingu, które pomogą...

23 kwietnia 2023, Robert Sadowski

TOP 52 narzędzia do influencer marketingu w 2023 roku

Influencer marketing to jeden z najszybciej rozwijających się i najskuteczniejszych sposobów dotarcia do współczesnych konsumentów. Współpraca z influencerami pozwala budować zaufanie, świadomość i lojalność wobec marki, a także generować wysokie zwroty z inwestycji. Jednak dobrze robiony influencer marketing nie jest ani łatwy ani tani. Wymaga odpowiedniego planowania, realizacji i pomiaru kampanii, a także znajomości rynku,...

18 kwietnia 2023, Robert Sadowski

Jak wybrać idealnego influencera lub ambasadora do promocji marki

Obecnie influencer marketing jest jedną z najbardziej popularnych form marketingu internetowego. Szacuje się, że w roku 2023 wartość rynku osiągnie zawrotną kwotę ponad 21 miliardów dolarów. Influencer marketing bazuje przede wszystkim na zaufaniu odbiorców do ich ulubionych twórców (influencerów), którzy poprzez swoje zasięgi przyciągają do siebie tysiące, a nawet setki tysięcy osób. Influencerzy potrafią wywierać...

31 marca 2023, Robert Sadowski

Zerknij w przeszłość – analiza danych i wyników z różnych narzędzi marketingowych

Otaczający nas świat bardzo szybko się rozwija i wraz z nim równie szybko rozwija się technologia, która umożliwia nam usprawnianie wielu procesów związanych z naszym codziennym życiem oraz pracą. Nowe technologie digital to jednak także wiele nowych danych, których gromadzenie i analizowanie jest niezwykle istotne – szczególnie w kontekście marketingu. Dlaczego tak jest? Wyjaśniamy w...

15 marca 2023, Robert Sadowski

TOP 30 narzędzi dla SEO w 2023 roku

SEO (Search Engine Optimization) to proces, który ma na celu wyświetlenie strony internetowej na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek (SERP – Search Engine Results Page) na określone słowa kluczowe. W Polsce przede wszystkim w Google, ale warto wspomnieć także o wyszukiwarkach Bing, Baidu, Ask, DuckDuckGo, Yahoo, Yandex i wielu innych bardziej niszowych. Przez...