Czy kiedykolwiek czułeś, że działania komunikacyjne Twojej marki nie spełniają w pełni obranych celów promocyjnych? Miałeś trudności z wyjaśnieniem jej wartości i umocnieniem jej świadomości? Czy posiadasz już usługę monitorowania mediów, ale nie masz pełnej wiedzy i przekonania, jak przełożyć pozyskane dane i informacje na nowe pomysły marketingowe, które wypromują Twoją markę?
Czym jest monitoring mediów?
Jeśli opisane wyżej sytuacje mają odbicie w rzeczywistości, to ten krótki tekst jest właśnie dla Ciebie. Monitoring mediów jest jednym z najważniejszych narzędzi, jakie powinieneś użyć w celu zbudowania odpowiedniej strategii PR-owej organizacji i umocnienia świadomości marki.
W Newspoint żyjemy i oddychamy monitoringiem mediów, ponieważ dostrzegamy jego prawdziwą wartość dla każdej marki, z którą współpracujemy. Nieważne czy jest to organizacja publiczna, czy firma prywatna. Każdy biznes ma swoich określonych odbiorców, a oni oczekiwania, które w obecnej dobie digitalizacji i erze ogromnego rozwoju technologicznego, stale się zmieniają. Naszym zadaniem jest szerzenie pomocy tym, którzy potrzebują osiągnąć to, co najcenniejsze dla każdej marki, czyli pełne zaspokajanie potrzeb konsumentów. Nie ma nic piękniejszego dla firmy niż zadowolony klient i pozytywny rozgłos, który musi rozbrzmiewać i nieść się dalej.
Wszyscy rozumiemy podstawowe założenie monitoringu mediów: to jest zbieranie niezbędnych danych i informacji, które profesjonaliści od komunikacji wykorzystują do promocji danej marki, tak aby przyniosła ona możliwie jak największe korzyści. Zalet takich usług jest oczywiście znacznie więcej, ale dziś skupiamy się na jej głównym celu.
Działania PR, a monitoring mediów
W dobie stale rozwijających się nowych technologii, coraz więcej zabiegów PR-owych jest opartych o dane pochodzące z cyberprzestrzeni, które są absolutnie niezbędne do przeżycia na rynku i pokonania konkurencji. Eksperci od komunikacji muszą wiedzieć, jak, kiedy i gdzie je wykorzystać, żeby osiągnąć wszystkie cele promocyjne i zmieścić się w przeznaczonym na te zabiegi budżecie. Prawidłowe monitorowanie mediów nie polega tylko na zbieraniu „wzmianek”: chodzi o umiejętność wykorzystania zebranych danych w celu zrozumienia odbiorców, ponieważ im bardziej dostrzegamy braki w oferowanych przez markę usługach, tym większą mamy szansę na jej ostateczne ukształtowanie i doprowadzenie do perfekcji. Podejmowanie zadań PR-owych bez informacji z zewnątrz oznacza pracę na ślepo i utrudnianie sobie konkurencji.
Czy grupa docelowa w ogóle wie o istnieniu Twojej marki? Czy rozumieją, co właściwie robisz? Co tak naprawdę chcesz im zaoferować? Mogą to być trudne pytania, ale odwaga, by je zadać i inwestycja w narzędzia do monitorowania mediów w celu zebrania odpowiedzi na nie, zaprowadzą Twoją firmę znacznie dalej niż osoby, które nigdy nie odważą się zagłębić i nasłuchiwać prawdziwych opinii konsumentów.
W czym pomaga monitorowanie mediów
Monitorowanie mediów pomaga nie tylko badać rynek i określać ekwiwalenty reklamowe, czy Share of Voice, ale także wykrywać pojawiające się błędne przekonania dotyczące marki, usług lub produktu. Dobra reputacja firmy i pozytywny sentyment klientów to absolutna podstawa każdej szanującej siebie i swoich odbiorców organizacji; zrozum w pełni swoją grupę docelową i po prostu – podejmuj bardziej świadome i odważne decyzje uzbrojone w stały przepływ i zbiór odpowiednich danych.
Dawno minęły już czasy zgadywania, co działa, a co może ewentualnie się przydać. Narzędzia monitorujące media takie jak Newspoint, pomagają zrozumieć pełny efekt naszych kampanii reklamowych, ale także udowadniają realną wartość włożonej pracy. Kiedy możemy zmierzyć nasz prawdziwy wkład, jesteśmy zdolni uczyć się z każdej inicjatywy i czerpać nowe spostrzeżenia. W końcu KPI są najważniejszymi wskaźnikami, dzięki którym organizacja może stale monitorować postępy w osiąganiu wcześniej założonego celu.
Kolejną genialną rzeczą, którą wspiera monitoring mediów, jest odkrywanie odpowiednich ludzi, do których należy się zwrócić, niezależnie od tego, czy chodzi o przekazanie komunikatu prasowego, czy nawiązanie partnerstwa z influencerami. Powinieneś odnaleźć osoby, które pasują do celów Twojej marki: tych, którzy znają Twój biznes, korzystali z Twojego produktu, mają autentyczny wpływ na odbiorców, duże zasięgi i mogą zostać Twoimi partnerami. Mając takich ludzi ze Sobą, Twój PR i komunikacja mogą zapewnić trafność, a przede wszystkim uczciwość – przewagę konkurencyjną w świecie pełnym bezproduktywnych, oczywistych i nudnych partnerstw.
Monitoring mediów pomaga szybko wykryć:
dziennikarzy zajmujących się daną branżą
wpływowych influencerów
krytyków (co jest bardzo ważne w kwestii budowania strategii reklamowych)
Potężnym zastosowaniem narzędzi do monitorowania mediów jest również: analiza trendów i słów kluczowych – na dużą skalę – w celu informowania o tworzeniu treści. Uchwycenie aktualnej rozmowy wśród odbiorców i szybkie podjęcie działań, aby na nią zareagować, może przynieść ogromne zyski, pozwalając Ci odrzucić to, co jest teraz nieistotne dla Twoich klientów, a skupić się nad tym, czego tak naprawdę potrzebują w danej chwili. Newsjacking – wykorzystanie aktualnych informacji z przestrzeni komunikacji marki – to sztuka i nauka polegająca na przeobrażaniu swoich pomysłów w najświeższe wiadomości i treści, dzięki czemu Ty i Twoje idee zostaną zauważone przez grupę docelową.
Historia życia newsa. Źródło: retrievergroup.com
Co powinieneś monitorować w celu osiągnięcia zamierzonych celów marketingowych:
wzmianki o marce, usłudze i produkcie – nie zapomnij śledzić nazw produktów i powiązanych haseł, aby uzyskać pełny obraz
konkurencyjne podmioty – „Przyjaciół trzymaj blisko, ale jeszcze bliżej trzymaj swoich wrogów.”
odpowiednie słowa kluczowe – pamiętaj o uwzględnieniu słów kluczowych, które mogą prowadzić do kreatywnych pomysłów na treści i najnowszych trendów branżowych
hasztagi – intuicyjne narzędzie lub usługa do monitorowania mediów pomoże Ci zidentyfikować właściwe hasztagi, aby być na bieżąco w kanał społecznościowych
trendy geograficzne i społecznościowe – czy nie byłoby wspaniale wiedzieć, czy plotki o najnowszych trendach marketingowych i technologicznych są bardziej skoncentrowane w konkretnych miastach?
Tożsamość i reputacja marki
Silna tożsamość marki jest niezwykle cennym atutem w dzisiejszym, pełnym różnego rodzaju informacji i treści świecie, przepełnionym konkurencją. Monitorowanie mediów pozwala zobaczyć, co ludzie myślą o Twojej marce i umożliwia wykrycie wszelkich nieporozumień, dzięki czemu można podjąć szybkie działania w celu ich wyjaśnienia i poprawienia sytuacji, aby zapobiec poważnemu kryzysowi wizerunkowemu.
Zbudowanie mocnej i pozytywnej reputacji marki może zająć lata, a utrata jej trwa zaledwie kilka godzin w świecie, w którym informacje mogą piekielnie szybko rozprzestrzeniać się w cyberprzestrzeni. Szybka, odważna i w pełni świadoma reakcja przed eskalacją szkodliwych treści ma kluczowe znaczenie, aby rozgonić ciemnie chmury i uzyskać kontrolę nad narracją. W swoim narzędziu do monitorowania mediów upewnij się, że ustawiłeś alert na wszelkie gwałtowne wzrosty liczby wzmianek, aby wcześnie wychwycić każdy kryzys: intuicyjne platformy zrobią to oczywiście za Ciebie. Zaoszczędzi to bardzo dużo czasu, który możesz wykorzystać na dalszą pracę nad strategią PR- ową i osiągać kolejne cele z listy. Automatyzacja jest bardzo ważną kwestią w tej materii.
Narzędzia do monitorowania mediów
Narzędzia do monitorowania mediów pomogą Ci również dostrzec wszelkie mankamenty w Twojej komunikacji. Możesz sprawdzić, czy przekaz Twojej marki jest spójny, gdy publikujesz artykuły na blogu lub posty w mediach społecznościowych. W ten sposób masz największą szansę na nawiązanie kontaktu z klientami docelowymi. Szybka reakcja na wszelkie opinie pokazuje odbiorcom, że zależy Ci na ich doświadczeniach i starasz się ich wysłuchiwać – co umacnia pozytywy odbiór i buduje reputację. Jeśli dopiero zaczynasz swoją biznesową przygodę i chcesz zyskać popularność marki, monitorowanie mediów może pomóc Ci dotrzeć do znacznie szerszej publiczności. Niezależnie od tego, czy chodzi o znalezienie influencerów w Twojej niszy, czy mediów, które byłyby zainteresowane kreowaniem treści o Twojej marce, możesz to wszystko zrobić za pomocą jednego narzędzia i kilku kliknięć.
Jedno jest pewne – monitoring mediów powinien być istotną częścią Twojej codziennej pracy w PR, ponieważ dzisiejsze decyzje dotyczące przyszłości Twojej marki, opierają się na danych. Musisz pamiętać o tym, że świat nie stoi w miejscu, a rozwój technologiczny jest olbrzymi. Trzeba być na bieżąco z każdą informacją branżową, a platformy takie jak Newspoint, zapewniają bezpieczną i produktywną przyszłość.
Raport „Local Search Ranking Factors„ jest jednym z ważnych źródeł wiedzy na temat czynników wpływających na pozycjonowanie lokalne w wynikach wyszukiwania. Przygotowany przez ekspertów z branży SEO, raport dostarcza cennych informacji dla przedsiębiorstw, które chcą zwiększyć swoją widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Sieci społecznościowe są pełne influencerów, którzy namawiają swoich fanów do zakupu określonych produktów. W odpowiedzi na to zjawisko pojawiła się grupa deinfluencerów, którzy przejawiają odwrotne zachowania – odradzają zakupy.
Adam Mosseri, który od pięciu lat pełni funkcję dyrektora generalnego Instagrama, zdecydował się ujawnić, w jaki sposób funkcjonuje ta platforma społecznościowa. Jak wskazuje, występuje wiele niejasności w tym zakresie i zdecydował się wesprzeć twórców na Instagramie, wyjaśniając mechanizmy aplikacji.
Ostatnie lata to czas, w którym media społecznościowe stały się nieodłączną częścią naszego życia, wpływając na sposób komunikacji, rozrywkę, a nawet sposób prowadzenia biznesu. W związku z tym, raport „Social Media 2023”, przygotowany przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, z pewnością przyciągnie uwagę wszystkich zainteresowanych dynamicznym światem nowoczesnych mediów.
Każdy dobry marketer dąży do doskonałości, chce się rozwijać i wiedzieć coraz więcej. Poznawać nowe mechanizmy, procesy biznesowe, zagraniczne trendy i case study. Analizować kolejne wskaźniki i miary. Taką wiedzę można czerpać z internetu, szkoleń, studiów, webinarów, czasopism i książek. Stara, dobra książka nie odeszła do lamusa. To tam genialni autorzy zbierają i przedstawiają to...