Jak monitorować widoczność strony w Google? Wskaźniki i narzędzia SEO.

26 czerwca 2020, Robert Sadowski

Czy wiesz, że monitorowanie widoczności strony internetowej w Google daje możliwość racjonalnego wyciągania wniosków z tego, jak skuteczne są działania mające na celu pozycjonowanie strony? Dzięki temu specjaliści SEO czy właściciele witryn mogą na bieżąco obserwować, jakie zachodzą zmiany w zakresie widoczności strony oraz pozycji poszczególnych fraz, w odniesieniu do prowadzonych działań. Monitorowanie pozwala zatem zadbać o widoczność strony, a tym samym pomaga wyprzedzić konkurencję. Co więcej – wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania to często jeden z pierwszych efektów, które można zaobserwować, jeśli tylko działania SEO zostały zaplanowane właściwie, ale i najważniejszy cel tych działań.

Nic więc dziwnego, że monitorowanie widoczności to obecnie konieczny element strategii pozycjonowania – stanowi bowiem składową analizy skuteczności całej strategii. W celu kompleksowej analizy warto korzystać z narzędzi SEO, które będą robiły to szybko i dokładnie, a dodatkowo będą zapewniały także inne opcje, niezbędne do prowadzenia skutecznego pozycjonowania.

Dlaczego warto monitorować widoczność strony w wynikach wyszukiwania?

Monitorowanie widoczności strony obejmuje w istocie ruch na danej stronie, czyli to, ilu użytkowników odwiedza witrynę, a także to na jakich pozycjach znajdują się frazy – zarówno te kluczowe, jak i frazy long tail. Pozycja, na której znajduje się konkretna fraza, to jeden z najważniejszych wskaźników, za pomocą którego można ocenić, jak efektywne są prowadzone na stronie działania SEO. To właśnie wysoka pozycja w największym stopniu wpływa na zwiększenie ruchu na stronie, na większą liczbę klientów sklepu czy zapytań o usługę, a w efekcie na zysk firmy. Wysoka pozycja na dane słowo kluczowe oznacza bowiem, że zostało ono dobrane poprawie, a strategia pozycjonowania jest prowadzona właściwie i przynosi zamierzone efekty. Monitorowanie efektów w Google pozwala więc określić, czy pozycjonowanie to dobra inwestycja, przynosząca realne zyski.

Monitorując pozycję strony, można zatem określić:

  • czy wzrasta liczba fraz, na jakie serwis jest widoczny oraz czy pozycje tych fraz również wzrastają,
  • na jakie frazy udało się osiągnąć pozycję, a nad jakimi należy pracować, co wyznacza kierunek działań SEO,
  • czy konieczne są dodatkowe działania na stronie – na przykład w przypadku, gdy dana strona osiągnęła topową pozycję, jednak potencjalni klienci nie składają zapytania o ofertę, warto zwrócić się ku poprawie współczynnika CTR np. poprzez dodanie elementów CTA; z kolei, jeżeli strona znajduje się tuż za TOP10, może warto podziałać nad optymalizacją, aby wejść do TOPów; a jeśli strona dopiero pojawiła się w wynikach TOP50, warto rozważyć przygotowanie odpowiednich tekstów.

Działania SEO mają na celu wypozycjonowanie danej strony internetowej w taki sposób, aby znalazła się ona na możliwie najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania, na jak największą liczbę słów kluczowych.

Jak sprawdzić aktualną pozycję strony w Google?

Oczywiście, pozycję strony w Google można sprawdzić ręcznie – wystarczy wpisać daną frazę w wyszukiwarkę i zobaczyć, na którym miejscu się wyświetla. Jednak zdecydowanie wygodniejszym, szybszym, a przy tym bardziej funkcjonalnym rozwiązaniem jest korzystanie z darmowych lub płatnych narzędzi do monitorowania widoczności strony w Google. Narzędzia te, oprócz możliwości śledzenia pozycji strony, zapewniają dostęp także do innych, przydatnych funkcji.

Darmowe i płatne narzędzia SEO

Darmowym narzędziem, z którego często korzystają specjaliści w dziedzinie pozycjonowania, jest Google Search Console. To rozbudowane narzędzie, które pozwala śledzić widoczność w wynikach wyszukiwania, skupiając się głównie na frazach long tail, a także określić średnią pozycję strony we wskazanym czasie, ponadto zapewnia wgląd do statystyk w kwestii wyświetleń na konkretne frazy czy indeksowania strony. Łącząc GSC z innym, także darmowym narzędziem od Google – Google Analytics – możliwe jest monitorowanie ruchu na stronie oraz uzyskanie informacji, pozwalających płynnie kontrolować skuteczność obranej strategii SEO.

Płatnych narzędzi  można wyróżnić naprawdę wiele. Pozwalają one przede wszystkim monitorować pozycje fraz kluczowych, popularnych. Poniższa lista obejmuje jedne z najpopularniejszych narzędzi, użytkowanych przez specjalistów SEO.

  • Senuto – cieszące się ogromną popularnością narzędzie, w którym można między innymi sprawdzać widoczność strony, obserwować historię pozycji (co pozwala skutecznie określać, na jakie słowa kluczowe pozycja wzrosła lub spadła w określonym czasie), a także porównywać widoczność witryny z konkurencją czy korzystać z raportów.
  • Semstorm – umożliwia szeroką analizę strony zarówno w kwestii widoczności, jak i konkurencji, czy jakości treści na stronie. Pozwala monitorować pozycje stron i słów kluczowych – zarówno tych wskazanych przez użytkownika, jak i innych, znajdujących się w serwisie. Narzędzie pozwala także na sprawdzanie widoczności dowolnej strony, w tym celu wystarczy wpisać jej adres. 
  • Ahrefs – to narzędzie kompleksowe, dające duże możliwości w zakresie monitorowania nie tylko widoczności, ale i wielu innych aspektów związanych z pozycjonowaniem. Za jego pomocą można monitorować pozycje swojej strony na przestrzeni czasu, obserwować, jak wypada ona na tle konkurentów, czy otrzymywać raporty, informujące o pojawiających się w rankingu zmianach.
  • ASPS – czyli Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony – narzędzie o szerokich możliwościach, które zapewnia między innymi codzienny monitoring pozycji konkretnej frazy, porównywanie pozycji ze wskazanym konkurentem czy analizę konkurencji. ASPS przechowuje historię pozycji, a także wysyła alerty o zachodzących w pozycjach zmianach, dzięki czemu można być zawsze na bieżąco.
  • Seostation – narzędzie, które codziennie, automatycznie sprawdza pozycję strony, zapewnia możliwość monitorowania subdomen z konkretnej domeny, czy umożliwia ręczne odświeżanie pozycji 10% fraz. Ponadto pozwala wygodnie zarządzać stronami czy klientami, generuje raporty, tabele i wykresy pozycji.

Jakie korzyści zapewniają narzędzia do monitorowania widoczności?

Monitorowanie widoczności strony w Google daje przewagę nad konkurencją. Pozwala dopasować strategię pozycjonowania do strony internetowej i na bieżąco śledzić postępy. Dzięki narzędziom, które na bieżąco monitorują wyniki, możliwa jest odpowiednio szybka reakcja na nieskuteczne techniki SEO. Można więc wyeliminować elementy, które nie przynoszą efektów i skupić się na działaniach, które widocznie wpływają na zwiększenie widoczności serwisu. Warto także pamiętać, że narzędzia do monitorowania widoczności strony zapewniają szereg innych funkcjonalności oraz dostęp do wielu informacji czy wskaźników, które mają istotne znaczenie w procesie pozycjonowania. Często też narzędzia dostępne są w różnych pakietach, dzięki czemu można dostosować je do preferencji oraz potrzeb biznesu.

Autor: Klaudia Przybylska, widoczni.com






Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



18 stycznia 2024, Robert Sadowski

Najpopularniejsze hasztagi w 2023 roku na Instagramie i TikToku

W 2023 roku świat mediów społecznościowych przechodził nieustanne przemiany, a dwie platformy w szczególności – TikTok i Instagram ciągle kształtowały sposób dzielenia się treściami online opatrzonymi hasztagami. Dlaczego akurat TikTok i Instagram zdobywają tak wielkie uznanie wśród milionów użytkowników na całym świecie?

16 stycznia 2024, Robert Sadowski

Threads, czyli nowe dziecko Mety

Metawersum, a raczej Meta to platforma łącząca największe i najpopularniejsze serwisy społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram. Jest to również swego rodzaju ideologia i wizja przyszłości jaką próbuje przedstawić CEO Mety – Mark Zuckerberg. Jedność, uniwersalność, pierwszy pełnoprawny “cyberświat”. W lipcu Amerykanie mieli okazję poznać zupełnie nowy serwis wchodzący w skład Mety. Europa (w tym...

4 stycznia 2024, Robert Sadowski

Trendy w marketingu 2024

W świetle dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii i zmieniających się oczekiwań konsumentów, marketing w roku 2024 staje przed kolejnymi wyzwaniami i nowymi możliwościami. Przyjrzymy się kluczowym trendom, takim jak rosnąca rola sztucznej inteligencji, znaczenie zgodności z kulturą, wyzwaniom związanym z kontrolą wizerunku marki a kulturą unieważniania oraz rozwojowi miar sukcesu. Znajdziemy również odpowiedzi na pytania dotyczące...

20 grudnia 2023, Mateusz Pałka

Globalne trendy konsumenckie 2024 – na co marketerzy powinni zwrócić szczególną uwagę

Co nowego czeka nas w globalnych zachowaniach konsumentów w 2024 roku? Jaki wpływ na marketing i innowacje będą miały nadchodzące zmiany? W tekście postaramy się odpowiedzieć na pytania, które najbardziej interesują specjalistów branży komunikacji, ale i nie tylko, bo przecież każdy z nas jest konsumentem. Artykuł stworzony został na bazie wartościowego raportu Mintel 2024 Global Consumer...

1 grudnia 2023, Robert Sadowski

Czy blogerzy generują zadowalające wyniki w 2023?

Czy w związku z intensywną ekspansją platform social media blogi idą w niepamięć. Czy blogosfera ma się dobrze? Dziesięć lat obserwacji, tysiące blogerów i setki pytań – to fundamenty corocznego badania Annual Blogger Survey. Analizując dziesiątą edycję badania, zanurzymy się w dane, aby zrozumieć, czy blogerzy osiągają zadowalające wyniki w 2023 roku. Jaka jest skuteczność...