W zmieniającym się błyskawicznie świecie mediów społecznościowych śledzenie trendów stanowi nieodzowny element utrzymania przewagi nad konkurencją. Raport SEMRUSH 2024 THE VISION OF A NEW SOCIAL ERA. SOCIAL MEDIA TRENDS REPORT został sporządzony we współpracy z czołowymi specjalistami branżowymi z zakresu mediów społecznościowych oraz marketingu. Zawarte w nim wnioski dotyczą przyszłości mediów społecznościowych.
1. Lovely Up! Zwiększ rangę społeczną dzięki autentyczności
Autentyczność przekazu odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu długoterminowego sukcesu. Autentyczność to: dzielenie się prawdziwymi historiami, angażowanie w wartościowe rozmowy oraz prezentowanie „ludzkiej” strony marki. Takie podejście pozwala na budowanie solidnych, emocjonalnych więzi co prowadzi do zwiększenia zaangażowania i rozwoju biznesu. Jak wskazują specjaliści, przejście na przejrzyste i szczere praktyki stanie się fundamentalnym elementem, koniecznym do odniesienia sukcesu w roku 2024.
„W 2024 roku marki skupią się bardziej na naturalnych kampaniach w stylu UGC, deinfluencingu oraz autentyczności (a jeśli tego nie planują, to powinny!)” – Annie-Mai Hodge, założycielka Girl Power Marketing.
Ruch „prawdziwości” pokolenia Z: mów szczerze, wyglądaj autentycznie
Pokolenie Z zmęczone praktyką perfekcjonizmu i nieskazitelnością produkowanego contentu, chętniej zaznajamia się ze szczerymi i autentycznymi treściami, co prowadzi do tworzenia się „ruchu prawdziwości”. Z roku na rok, poczynając od 2024 roku, klienci zaczną coraz chętniej reagować na treści generowane przez innych użytkowników (ang. User Generated Content – UGC), niż na treści wysokiej jakości. UGC wydaje się bardziej autentyczne i godne zaufania. W skrócie, odbiorcy mediów społecznościowych zaczną słuchać po prostu prawdziwych ludzi.
„Marki patrzą na UGC jako na opłacalny sposób redystrybucji treści, będący bardziej autentyczny niż treści wysokiej jakości. Klienci ufają innym klientom bardziej niż samej marce. To też przed content creatorami otwiera się okazja do tworzenia i udostępniania UGC dla marek” – Lucas O’Keefe, Content Creator & Social Media Strategist.
Kluczowym aspektem będzie budowanie trwałych partnerstw między firmami a twórcami treści, którzy nie tylko posiadają zdolność tworzenia storytellingu, ale również prezentacji naturalnych i autentycznych materiałów.
„Marki odczuwają presję publikowania starannie opracowanych, profesjonalnie dostosowanych treści. Jednak w większości przypadków osoby odpowiedzialne za zarządzanie mediami społecznościowymi nie dostrzegają potencjału w udostępnianiu bardziej surowego wyglądu. Nie ma nic złego w prezentowaniu treści, które wyglądają, jakby zostały nagrane telefonem. To właśnie to, co ludzie chcą zobaczyć i z czym się utożsamiać” – Sara Zaccaro, Global Head of Brand Social Media, Publicis.
Podstawowe zasady zwiększania autentyczności marki
1. Twórz autentyczne treści z content creatorami: nieoszlifowane wpisy „zza kulis”. Eksperymentuj z treściami, które nie wyglądają na idealnie opracowane. Skupiaj się na tych, które opowiadają interesujące historie oraz tworzą relacje z odbiorcami.
2. Opowiadaj historie odnoszące się do rzeczywistych sytuacji klientów: wyróżniaj się poprzez osobiste podejście. W tłumie Twoja wyjątkowa strategia jest tym, co powinno wyróżniać Cię spośród innych.
Miej oko na:
• Influencerów B2B: notowany jest rosnący trend publikacji treści przez prezesów firm na swoich profili LinkedIn.
• Treści TikTok UGC: wideo pozostaje najbardziej angażującym formatem storytellingu. TikTok jest platformą, na której prezentowane są autentyczne, nieedytowane, inspirujące treści, które są szeroko udostępniane i komentowane. Ten trend rozszerza się na wszystkie platformy i branże, jednak kluczowe jest związanie tych historii z prezentowanymi przez markę wartościami.
2. Influencerzy: era sławy content creatorów
Rok 2024 oznacza początek nowej ery tworzenia contentu. Coraz rzadziej zasięgowi influencerzy będą wykorzystywani w kampaniach promocyjnych na rzecz twórców budujących autentyczny przekaz, opierający się na trwałej obecności w mediach społecznościowych.
„W przyszłości marki będą współpracować z kreatywnymi twórcami, którzy staną się długoterminowymi ambasadorami marki. To wzniesie marki na nowe wyżyny i wywrze potężny wpływ na branże!” – Vikas Roy, Social Media Growth Hacker.
Marki zatrudniają content creatorów na krótkie kampanie w celu oceny skuteczności ich działań. W sytuacji kiedy spełnione zostaną oczekiwania, sięgają ponownie po sprawdzonych twórców treści. Firmy coraz częściej wprowadzają praktykę oceny na podstawie ewaluacji działań nie przywiązując tym samym przesadnej uwagi do popularności influencerów.
Coraz częściej doboru twórców treści dokonuje się na podstawie kryterium charakterologicznego. Nacisk kładziony jest na szerokie spektrum osobowości. Ważne, aby zamieszczający treści nie publikował contentu w jednolitym tonie. Poprzez takie podejście, możliwe staje się dotarcie do różnych grup odbiorców. To zwiększa szanse na zbudowanie większego zaangażowania, w wyniku czego zwiększa się szansa przekształcenia odbiorców treści w konsumentów marki.
„Influencerzy i marki będą nawiązywać partnerstwa i upewniać się, że influencer nie tylko dobrze pasuje do ich marki, ale także stworzy treści, które najlepiej odpowiadają celom marki. Myślę, że dni, w których po prostu mówiło się 'ta osoba ma dużo obserwujących, pracujmy z nią', dobiegają końca” – John Stansel, Social Media Manager, Speaker & Consultant
Strategia współpracy z content creatorami
Przygotowanie się na ewolucję w obszarze treści i budowanie autentycznych relacji z odbiorcami będzie kluczowe dla sukcesu w nadchodzących latach. Zrozumienie zmieniających się preferencji odbiorców i szybka adaptacja do nowych trendów pozwolą markom na utrzymanie przewagi w świecie mediów społecznościowych.
3. Generatywna sztuczna inteligencja. Rewolucyjne narzędzie wsparcia dla marketerów
Jak pokazuje historia, wraz z każdym rozwojem technologicznym zawsze pojawiają się kolejne obawy. Według specjalistów z branży komunikacji, sztuczna inteligencja przybyła, aby wspierać marketerów w optymalizacji ich pracy, poprzez odciążenie ludzi z nadmiaru analizy dużych zbiorów danych, a nie ich w pełni zastępować.
AI a specjaliści z branży komunikacji i PR
Łącząc swoje mocne strony ze sztuczną inteligencją, marketerzy mogą zwiększyć swoją produktywność, pobudzić kreatywność i ogólną skuteczność działań związanych z komunikacją.
Jaki jest zatem obecny status AI w branży marketingowej? Na czym stoimy i jak może wyglądać najbliższa przyszłość?
Nie jest wykluczone, że narzędzia oparte na systemach AI, które są wspomagane coraz to szybciej działającym i skuteczniejszym machine learning, mogą zmienić zasady gry dla specjalistów z branży komunikacji. Prawdopodobne jest to, że przysłużą się one w przyspieszaniu procesów burzy ludzkich mózgów, dzięki sugestiom opartym na wyselekcjonowanych danych. Narzędzia AI z pewnością wspomogą również optymalizowanie treści dla określonych kanałów komunikacji i będą mogły przyczyniać się do zautomatyzowania zmian jej przeznaczenia na różnych platformach.
„Rewolucja przemysłowa” mediów społecznościowych.
Jak to było kiedyś i jak jest teraz.
Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała dynamikę marketingu cyfrowego, znacznie zwiększając efektywność procesów dla specjalistów zajmujących się komunikacją na portalach społecznościowych, zapewniając jednocześnie użytkownikom lepsze ogólne doświadczenia, co w efekcie sprzyja budowaniu skutecznego biznesu w sieci.
Jednym z najbardziej wartościowych osiągnięć dla marketerów jest tzw. reklama spersonalizowana, w której AI jest wykorzystywana do uczenia maszynowego i rozpoznawania wzorców. Pozwoliło to na znacznie skuteczniejsze targetowanie i rekomendowanie klientów, co przyczyniło się do zwiększenia współczynników konwersji. Dzięki sztucznej inteligencji tworzenie treści będzie realizowane z imponującą szybkością i dużą wydajnością, która pozwoli osiągnąć znaczne zyski.
Sztuczna inteligencja spowodowała to, że korzystanie z kanałów społecznościowych oraz platform sprzedażowych stało się bardziej elastyczne i prostsze dzięki chatbotom internetowym, które zapewniają szybkie i skuteczne odpowiedzi klientom. Niektóre z nich poprawiają ogólną satysfakcję dzięki automatycznym tłumaczeniem tekstów. Mogą również sugerować tematykę contentu postów w mediach społecznościowych na podstawie historii przeglądania oraz oferować specjalistyczne narzędzia do generowania treści dla profesjonalistów i nauczycieli. Marketerzy w mediach społecznościowych przyspieszą proces tworzenia treści dzięki rekomendacjom AI.
Rok 2024 pokaże, w jaki sposób marketerzy zmaksymalizują możliwości, które oferuje sztuczna inteligencja. Eksperci związani z rozwojem AI przewidują ogólne przejście w stronę optymalizacji codziennych zadań, poprzez wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do rozwijania ludzkich pomysłów, dając specjalistom z branży komunikacji i PR więcej czasu na strategiczne myślenie i stworzenie odpowiedzialnej oraz skutecznej kampanii reklamowej.
Poprzez stałą tendencję wzrostową rozwoju sztucznej inteligencji i procesów machine learning będziemy mogli być świadkami ery masowo produkowanej treści w mediach społecznościowych, która będzie w stanie nadążać za prędkością stale zmieniających się trendów marketingowych w obecnym krajobrazie komunikacji cyfrowej.
W 2024 roku o generatywnej sztucznej inteligencji będzie się nadal bardzo głośno mówiło, jeśli nie coraz głośniej. Marketerzy w mediach społecznościowych z pewnością będą coraz częściej wykorzystywać jej potencjał. Możliwe jest, że coraz częstsze używanie aplikacji na telefony wyznaczy drogę, aby udoskonalać funkcje sztucznej inteligencji w kierunku polepszenia doświadczeń użytkowników, a nie stawiania tylko na szukanie cyfrowych nowinek. Przejdziemy z okresu badań i eksperymentów do integracji oraz adopcji niezbędnych zastosowań, poprawiających wrażenia odbiorców. Przyszłość AI nie jest jednak w pełni klarowna i wolna od obaw. Z pewnością wzrośnie zagrożenie tworzenia dezinformacji i pojawią się problemy związane z naruszeniami praw autorskich oraz oszustwami generowanymi przez sztuczną inteligencję.
4. Wizje powodzeń na 2024: TikTok & LinkedIn
Według autorów raportu SEMRUSH Social: 2024 The vision of a new social era – social media trends report, TikTok i LinkedIn zdominują przestrzeń mediów społecznościowych w 2024 roku dzięki ich zdolności angażującej i ciągle ewoluującym możliwościom. TikTok wciąż opracowuje nowe funkcje i narzędzia dla twórców, reklamodawców i zwykłych użytkowników. Według ekspertów zajmujących się badaniem rynku, TikTok prawdopodobnie skoncentruje się na e-commerce, generatywnej sztucznej inteligencji i wyszukiwaniu. Pozostanie także na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o angażowanie w krótkie filmy wideo.
LinkedIn stał się absolutnie niezbędną platformą dla firm do nawiązywania kontaktu ze specjalistami z branży. Baza użytkowników tegoż narzędzia rozrosła się do milionów profesjonalistów z różnych sektorów, co czyni ją nieocenionym źródłem nawiązywania i miejscem pielęgnowania relacji B2B. Zaangażowanie LinkedIn w ciągłe innowacje było kluczowym czynnikiem sukcesu tej marki. LinkedIn systematycznie wprowadza nowe funkcje, aby wspierać potrzeby biznesowe w zakresie połączenia i zaangażowania.
Przyjrzyjmy się również innym bardzo ważnym graczom w cyberprzestrzeni.
Przełomowy rozwój Threads (amerykański serwis społecznościowy udostępniający usługę mikroblogowania) może zrewolucjonizować obecne postrzeganie social media i formę publikowania treści w mediach społecznościowych. Trzeba pamiętać tu, że Threads jest wspierany przez Meta, jej spółkę-matkę, także zasoby finansowe na rozwój i promocję marki są ogromne.
YouTube będzie nadal dostosowywał się do nowych formatów wideo i integracji AI. Wraz z nowym dyrektorem generalnym platforma będzie ewoluować, oferując treści AR/VR, pionowe filmy krótkometrażowe, podcasty i transmisje na żywo.
X może wywołać duże zamieszanie dzięki nagłymi i nieprzewidywalnymi decyzjami właściciela. Niepewność co do wizji firmy Elona Muska będzie stanowić poważne ryzyko inwestycyjne.
Wyścig o hegemonię w mediach społecznościowych będzie zacięty i wymagający, ale właśnie dzięki tym przewidywaniom można lepiej przygotować się do poruszania w stale zmieniających się trendach mediów społecznościowych. Marketerzy muszą mieć na uwadze wszelkie planowane zmiany na platformach, aby w odpowiednim czasie podjąć decyzje, które pozwolą wyprzedzić konkurencję.
Rok 2024 będzie okresem, w którym firmy B2B będą zachęcać dyrektorów generalnych i czołowych liderów do obecności na platformach w celu stworzenia bardziej bezpośredniego kontaktu między kadrą kierowniczą najwyższego szczebla, a potencjalnymi partnerami biznesowymi lub klientami. Ta unikalna funkcja nie tylko zwiększy przejrzystość, ale także buduje zaufanie wśród użytkowników.
5. Eksperymentowanie ze strategią przy użyciu różnych wskaźników
W momencie powstawania kanałów społecznościowych sukces mierzono liczbą obserwujących; teraz, marki zdają sobie sprawę, że zaangażowanie jest dużo ważniejsze. Co to oznacza i jak może wpłynąć na sposób, w jaki będziemy mierzyć sukces w mediach społecznościowych w 2024 roku?
Zmiany w mediach społecznościowych z roku na rok zachodzą coraz szybciej, dlatego eksperymentowanie ze strategią przy użyciu różnych wskaźników może pomóc odnieść sukces w 2024 roku. Warto wypróbować kilka różnych scenariuszy strategii, aby obserwować i analizować rezultaty różnymi sposobami dążenia do tego samego celu.
Marketerzy cyfrowi od jakiegoś czasu korzystają z testów A/B (metoda badawcza polegająca na porównaniu dwóch wersji strony internetowej celem wybrania tej wersji, która lepiej spełnia stawiane przed nią zadania), aby ulepszyć swoje witryny. Takie podejście pomaga im ustalić, co działa najlepiej i wprowadzić niezbędne zmiany w celu uzyskania skutecznej strategii marketingowej. Dzięki testom A/B specjaliści od komunikacji mogą także odkrywać nowe sposoby nawiązywania relacji z odbiorcami, wypróbowując różne rodzaje treści i przekazu. W ten sposób mogą poszerzyć swój zasięg i znaleźć nowe możliwości dotarcia do grup docelowych.
Od 2024 roku testy A/B będą często wykorzystywane także w mediach społecznościowych. Marki mogą kierować się regułą 20/80 (zasada Pareto) w zakresie inwestycji pomiędzy strategiami eksperymentalnymi a działaniami, które według nich będą skuteczne dzięki wynikom poprzednich kampanii.
Zaangażowanie i odpowiedzialny content to obecnie wyznaczniki idealnej strategii komunikacji w mediach społecznościowych. Marki zdają sobie sprawę, że zaangażowanie jest ważniejsze od innych wskaźników KPI i inwestują w publikowanie treści, które tworzą więź i budują społeczność lojalnych odbiorców, którzy wchodzą w interakcję z oglądanymi treściami, lubiąc i udostępniając je lub po prostu komentując.
Chociaż zaangażowanie pozostanie bardzo ważne w mediach społecznościowych, eksperci zgadzają się, że inne wskaźniki będą nadal niezbędnym elementem pomiaru sukcesu treści, a marki wezmą je pod uwagę w procesie kreowania ogólnej strategii marketingowej.
W 2024 r. algorytmy staną się jeszcze mądrzejsze i mogą zacząć faworyzować treści, które wywołują reakcje i zachęcają do zaangażowania społeczności. Oznacza to, że udostępnienia (publicznie lub przez DM) staną się bardzo ważnym KPI dla marketerów i specjalistów komunikacji operujących na kanałach mediów społecznościowych.
Na portalach społecznościowych będziemy widzieć większą ilość postów o tematyce, która inspiruje dyskusje, promuje komentarze i generuje treści kreowane przez użytkowników. Autentyczne i wartościowe treści zachęcają ludzi do zaangażowania się i dzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniami, tworząc poczucie wspólnoty wokół marki. Prowadzi to do wykreowania lojalności wobec organizacji, większego zasięgu organicznego i bardziej znaczącej obecności w cyberprzestrzeni.
Pamiętaj, że sztuczna inteligencja jest po to, aby Ci pomóc i wesprzeć Cię w codziennych zadaniach, niezależnie od tego, czy chodzi o tworzenie, publikowanie czy mierzenie wyników. Używaj jej do optymalizacji narzędzi, które pozwolą Ci zaoszczędzić czas, a Ty w pełni skupisz się na strategicznych działaniach i odpowiedzialnej kampanii.
W zmieniającym się błyskawicznie świecie mediów społecznościowych śledzenie trendów stanowi nieodzowny element utrzymania przewagi nad konkurencją. Raport SEMRUSH 2024 THE VISION OF A NEW SOCIAL ERA. SOCIAL MEDIA TRENDS REPORT został sporządzony we współpracy z czołowymi specjalistami branżowymi z zakresu mediów społecznościowych oraz marketingu. Zawarte w nim wnioski dotyczą przyszłości mediów społecznościowych. 1. Lovely Up!...
Wraz z dynamicznym rozwojem technologii i zmieniającymi się preferencjami konsumentów, dziedzina marketingu przechodzi znaczącą transformację. Jednym z najnowszych trendów, który zrewolucjonizował podejście do promocji produktów, jest social sampling. Ta innowacyjna strategia nie tylko podbija świat marketingu, ale także staje się kluczowym narzędziem dla marek pragnących dotrzeć do autentycznych opinii konsumentów jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem produktów...
Dzięki dynamicznie rozwijającemu się światu mediów społecznościowych, użytkownicy z jednej strony dysponują niezliczonymi możliwościami, ale z drugiej strony, tworzy się również wiele problemów. Jednym z takich wyzwań jest konieczność obrony przed coraz bardziej wyrafinowanymi działaniami cyberprzestępców, którzy wykorzystują platformy społecznościowe do nieuczciwych celów. Bez wątpienia, obecność w mediach społecznościowych jest nieodłączną częścią współczesnego życia biznesowego...
Każdy specjalista ds. Public Relations realizując zadania budowy pozytywnego wizerunku firmy i jej marek, zapobiegania kryzysom wizerunkowym w mediach i utrzymywania dobrych relacji z otoczeniem powinien wspomagać się odpowiednimi narzędziami. Są one w stanie bardzo ułatwić wykonywaną pracę, przyspieszyć realizację wszystkich celów i osiągnięcie najlepszych efektów (w tym postawionych przez kierownictwo KPI).
Media społecznościowe od dawna są ważnym kanałem komunikacji i miejscem do robienia zakupów dla konsumentów na całym świecie. Jednak to, w jaki sposób konsumenci kupują w mediach społecznościowych, ewoluowało w ciągu ostatnich lat, a szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Dane i statystyki pokazują, że rośnie znaczenie mediów społecznościowych, jako platform zakupowych. Według raportu opublikowanego przez Statista,...