5 skutecznych działań SEO PR

2 września 2022, Robert Sadowski

Czy wiesz, że w indeksie Google jest ponad 50 mld stron internetowych? Dotarcie do konkretnego użytkownika i zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy nie jest więc łatwe ani szybkie. Jeśli zależy Ci na wzmocnieniu działań Search Engine Optimization oraz jednoczesnym pozycjonowaniu materiałów Public Relations, powinieneś planować działania zgodnie z zasadami SEO PR. Poznaj 5 skutecznych sposobów na połączenie obu dziedzin.

Wysyłki PR zgodne z zasadami SEO

Odpowiednio przygotowane wysyłki PR mogą przełożyć się na pozyskanie wartościowych linków w otoczeniu atrakcyjnych pod kątem SEO fraz. Dotyczy to w szczególności takich działań, w wyniku których powstają lub przynajmniej mają szansę powstać, wszelkiego rodzaju treści zamieszczane na serwisach zewnętrznych, takie jak wpisy blogowe, recenzje itp.

O czym warto pamiętać przy tego typu działaniach w kontekście SEO PR:

  1. Przed wysyłką lepiej zrobić dodatkową, szybką analizę SEO serwisów, do których właścicieli będziesz kierować działania. Można skorzystać z takich metryk jak Citation Flow i Trust Flowmajestic.com lub Domain Rating z ahrefs.com, w celu oceny profilu linków – im wyższe wyniki, tym lepiej. Warto również sprawdzić ogólną widoczność i estymowany ruch (np. przy użyciu narzędzia SEO senuto.pl czy ahrefs.com), a także spójność tematyczną z promowanym produktem, usługą lub ogólnie serwisem. W ten sposób można dotrzeć do dodatkowej selekcji odbiorców.
  2. Przy okazji wysyłki warto pobawić się słowotwórstwemunikatowa nazwa akcji, kampanii lub hasztag z jednej strony wyróżnia, a z drugiej może z czasem przerodzić się w popularną frazę, na którą, przy odpowiednim wcześniejszym przygotowaniu, serwis już będzie zajmował pierwszą pozycję w wynikach. Na zmyślone słowo zazwyczaj bardzo łatwo się wypozycjonować, szczególnie jeśli stworzy się wcześniej dedykowany mu landing page zgodny z zasadami SEO. Prawdopodobnie łatwiej będzie również nakłonić kogoś do podlinkowania takiej strony.
  3. Warto szukać perełek – często niszowe blogi lub mikroinfluencerzy posiadają bardzo dobry content oraz SEO-we statystyki. Jednocześnie są bardziej skłonni do zamieszczania na swoich kanałach wzmianek i linków związanych z tego typu wysyłkami.
  4. Jeśli chodzi o samo zdobywanie linków, to warto przy okazji wysyłek SEO PR wprost wspomnieć o tym, że zamieszczenie takiego odnośnika byłoby mile widziane lub uzależnić od tego dodatkowe bonusy.
  5. W przypadku SEO każdy odnośnik jest wartościowy, nawet taki, który pojawi się w negatywnym wpisie, ponieważ przekazuje serwisowi docelowemu autorytet domeny linkującej. Jeśli wpisy takie pojawiają się sporadycznie i nie wywołują kryzysów, z punktu widzenia czysto linkbuildingowego są to wciąż wartościowe linki.

Harmonogram publikacji spójny z kalendarzem marketingowym

Co można uznać za wspólny mianownik SEO PR? Na pewno strategię! Jej elementem jest harmonogram publikacji – zawiera ważne do poruszenia tematy, frazy kluczowe czy linkowane strony. Połączenie go razem z kalendarzem marketingowym sprawia, że można w łatwy i szybki sposób przygotować spójny plan na kolejne miesiące. Zarówno potrzeby PR-owe, jak i SEO-we da się pogodzić. W ten sposób buduje się nie tylko wizerunek firmy, ale także pozycję w Google.

Analizowanie oraz śledzenie trendów umożliwia napisanie treści SEO PR w adekwatnym czasie. O popularności konkretnych tematów można łatwo się dowiedzieć z pomocą darmowego narzędzia Google Trends. Regularne, systematyczne oraz konsekwentne tworzenie tekstów buduje zaufanie zarówno wśród użytkowników, jak i robotów Google, a także umacnia pozycję marki na rynku.

Notatki prasowe z uwzględnieniem elementów SEO

Pisanie dobrej jakości treści to element, który łączy SEO i PR. Warto jednak pamiętać, że nawet najbardziej szczegółowa oraz merytoryczna notatka prasowa bez optymalizacji pod SEO nie wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Jak napisać dobrą notatkę prasową:

  • znajdź grupę docelową i dostosuj język wypowiedzi do odbiorcy,
  • zastanów się, czego dotyczyć ma treść,
  • zaplanuj dystrybucję i moment wysyłki w adekwatnym do sytuacji czasie,
  • postaraj się zamieścić w treści link kierujący do strony serwisu powiązanej z treścią notki,
  • zrób analizę fraz kluczowych pasujących do poruszanej tematyki.

Jeśli pominiesz ostatni punkt, nie uda Ci się zrealizować strategii SEO PR. Bez słów kluczowych odpowiadających na intencję użytkownika, szanse na to, że wiadomość wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwania i trafi do dużej ilości osób, jest nikła.

Nie warto jednak używać słów kluczowych zbyt często, ponieważ roboty Google są wyczulone na zjawisko ich upychania (staffing keywords). Treść musi być prawidłowo zoptymalizowana, ale nie kosztem jakości – lepiej, aby styl pozostał naturalny. Formy graficzne oraz wideo również pozytywnie wpłyną na ostateczny odbiór.

H2: Tworzenie naturalnych i unikalnych treści

Dla PR-owca napisanie jednej notatki i rozesłanie jej do kilku portali to szybki sposób na poinformowanie grupy docelowej o bieżących informacjach dotyczących firmy. Dla SEO-wca z agencji marketingu internetowego takiej jak Bluerank to jednak spory problem, ponieważ Google nie akceptuje duplikacji treści (duplicate content). Aby pogodzić działania SEO PR, artykuły muszą być unikalne. Roboty Google na pewno zauważą nacisk nałożony na jakość contentu, a użytkownicy poczują się docenieni z bezpośredniego komunikatu, który nie ma charakteru masowego.

Dobrej jakości content oznacza:

  • hierarchię nagłówków (tytuł, lead, śródtytuły),
  • rzetelne i merytoryczne informacje,
  • poprawność gramatyczną i składniową,
  • wyliczenia i wypunktowania,
  • pogrubienia,
  • linkowanie,
  • formy graficzne i/lub wideo (opcjonalnie).

Naturalne oraz unikalne treści pozytywnie wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także pozwalają zbudować transparentny oraz ekspercki wizerunek firmy.

Monitoring mediów – szansa na systematyczny, tani i skuteczny link building 

Linki kierujące do serwisu to wciąż jeden z głównych czynników wpływających na pozycje w wynikach wyszukiwania Google.

Oczywiście są różne techniki pozyskiwania linków:

  • teksty sponsorowane,
  • próby stworzenia akcji viralowych,
  • linkowanie z forów internetowych (powoli odchodzące już z praktyk SEO-wych),
  • i wiele innych.

Warto skupiać się też na mniej wymagających akcjach, dzięki którym można zyskać naturalne linki.

Chodzi o śledzenie i podlinkowywanie wzmianek na temat brandu lub produktu pojawiających się samoistnie w obrębie sieci. Należy tu zaznaczyć, że to „samoistne” pojawianie się zazwyczaj dotyczy dość dużych i rozpoznawalnych marek, więc nie są to działania dla każdego.

Punktem wyjścia jest konfiguracja narzędzia do monitoringu. Najprostszym z nich są darmowe Alerty Google, dzięki którym można ustawić sobie monity informujące o tym, że w wyszukiwarce Google z daną frazą pojawiła się jakaś nowa treść. Dobrze jest oczywiście korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi, takich jak Newspoint, które są dokładniejsze, pozwalają na szerszą analizę obejmującą wiele kanałów, dając tym samym znacznie więcej możliwości.

W momencie, gdy otrzymasz taki monit (alert), przed wysłaniem prośby o podlinkowanie powinieneś zweryfikować kilka dodatkowych elementów:

  1. Sprawdź, w jakim kontekście dana wzmianka się pojawiła, np. czy nie jest to działanie marketingowe jakiejś innej firmy – w takim wypadku na zamieszczenie konkurencyjnego linka raczej nie ma szans.
  2. Ustal wydźwięk tekstu – jeśli jest krytyczny, to mała szansa, że ktoś podlinkuje daną wzmiankę.
  3. Przeanalizuj statystyki SEO-we portalu, na którym wzmianka się znalazła. Jeśli są zbyt słabe, poświęcanie zbyt dużo czasu na próbę pozyskania linka może się nie opłacać lub wręcz przeciwnie, jeśli są bardzo dobre, to warto włożyć w to więcej wysiłku. Można spróbować zdobyć go w ramach barteru lub wygospodarować jakiś dodatkowy budżet, dzięki któremu będziesz w stanie przekonać właściciela serwisu do zamieszczenia pożądanego odnośnika.

Działania SEO-owe i PR-owe wydają się od siebie odległe, ale to tylko złudzenie. W rzeczywistości synergia obu dziedzin może przynieść lepsze oraz szybsze skutki niż marginalne podchodzenie do tematu. Dobra strategia i content w połączeniu ze spójnym harmonogramem oraz adekwatnym linkowaniem to sposób na umacnianie wizerunku wśród użytkowników i budowę pozycji w internecie, co pozytywnie wpływa na proces pozycjonowania.

Autorzy: Zuzanna Wosik, Jan Mikinka, Bluerank Sp. z o.o.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



18 stycznia 2024, Robert Sadowski

Najpopularniejsze hasztagi w 2023 roku na Instagramie i TikToku

W 2023 roku świat mediów społecznościowych przechodził nieustanne przemiany, a dwie platformy w szczególności – TikTok i Instagram ciągle kształtowały sposób dzielenia się treściami online opatrzonymi hasztagami. Dlaczego akurat TikTok i Instagram zdobywają tak wielkie uznanie wśród milionów użytkowników na całym świecie?

16 stycznia 2024, Robert Sadowski

Threads, czyli nowe dziecko Mety

Metawersum, a raczej Meta to platforma łącząca największe i najpopularniejsze serwisy społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram. Jest to również swego rodzaju ideologia i wizja przyszłości jaką próbuje przedstawić CEO Mety – Mark Zuckerberg. Jedność, uniwersalność, pierwszy pełnoprawny “cyberświat”. W lipcu Amerykanie mieli okazję poznać zupełnie nowy serwis wchodzący w skład Mety. Europa (w tym...

4 stycznia 2024, Robert Sadowski

Trendy w marketingu 2024

W świetle dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii i zmieniających się oczekiwań konsumentów, marketing w roku 2024 staje przed kolejnymi wyzwaniami i nowymi możliwościami. Przyjrzymy się kluczowym trendom, takim jak rosnąca rola sztucznej inteligencji, znaczenie zgodności z kulturą, wyzwaniom związanym z kontrolą wizerunku marki a kulturą unieważniania oraz rozwojowi miar sukcesu. Znajdziemy również odpowiedzi na pytania dotyczące...

20 grudnia 2023, Mateusz Pałka

Globalne trendy konsumenckie 2024 – na co marketerzy powinni zwrócić szczególną uwagę

Co nowego czeka nas w globalnych zachowaniach konsumentów w 2024 roku? Jaki wpływ na marketing i innowacje będą miały nadchodzące zmiany? W tekście postaramy się odpowiedzieć na pytania, które najbardziej interesują specjalistów branży komunikacji, ale i nie tylko, bo przecież każdy z nas jest konsumentem. Artykuł stworzony został na bazie wartościowego raportu Mintel 2024 Global Consumer...

1 grudnia 2023, Robert Sadowski

Czy blogerzy generują zadowalające wyniki w 2023?

Czy w związku z intensywną ekspansją platform social media blogi idą w niepamięć. Czy blogosfera ma się dobrze? Dziesięć lat obserwacji, tysiące blogerów i setki pytań – to fundamenty corocznego badania Annual Blogger Survey. Analizując dziesiątą edycję badania, zanurzymy się w dane, aby zrozumieć, czy blogerzy osiągają zadowalające wyniki w 2023 roku. Jaka jest skuteczność...